Ebaõnne lõpp, Tänak poodiumil

Peep Pahv
, Sporditoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänak ja tema tollane kaardilugeja Kuldar Sikk 2012. aasta sügisel Sardiinia ralli autasustamisel, esimest korda poodiumikohal – kolmandal.
Ott Tänak ja tema tollane kaardilugeja Kuldar Sikk 2012. aasta sügisel Sardiinia ralli autasustamisel, esimest korda poodiumikohal – kolmandal. Foto: AFP/SCANPIX

Ott Tänak jõudis oma 13. rallil WRC-sarjas juba poodiumile. Kaardilugeja Kuldar Sikk saavutas sihi kümne aastaga.

«Imeline tunne! Kahtlemata annab see tulemus kõva tõuke – probleemideta ja eksimusteta ralli lõpuni sõitmine on väga oluline, tunnen end palju kindlamalt. Asjad lähevad aina paremaks ja ma hakkan juba mõistma, mida autos teha.» Need ilmselget kergendust väljendavad laused kuuluvad Ott Tänakule. Pika ja keerulise hooaja krooniks jõudis ta tänavuse MM-sarja eelviimasel etapil Sardiinias esimest korda poodiumile. Koos kaardilugeja Kuldar Sikuga saavutati 3. koht.

Veel kolm päeva varem oli Tänak õnnetu. Neljapäeval alanud ralli esimesteks kiiruskatseteks tegi ta vale rehvivaliku ja kaotas palju aega. Alates reede hommikust liikus aga kõik eestlase jaoks ülesmäge. Ta oli ise parasjagu kiire, ent tõusule aitasid kaasa ka suurte konkurentide eksimused.

Sardiinia ralli kiiruskatsed on rasked – teed on kitsad, ent kiired ning seal eksivad ka selle ala absoluutsed parimad, nagu üheksa aastat järjest maailmameistriks tulnud Sebastien Loeb.

«Peame maksimaalselt keskenduma ja tegema kõik, et tuua meeskonnale võimalikult kõrge koht,» sõnas Tänak pärast seda, kui oli reede õhtuks kerkinud juba 3. kohale. Laupäevase rallipäeva keskel andis ta mõista, et kõik liigub tõusvas joones: «Minu arvates läheb kõik väga hästi ning mul on tunne, et oleme leidnud hea rütmi.»

Sealt edasi oli vaja vaid lõpuni auto teel hoida. Püüda polnud enam kedagi, sest liider Mikko Hirvoneni ja 2. kohal asunud Jevgeni Novikovi püüdmine oli ebareaalne, suurt hirmu polnud ka jälitajate ees. Eestlane sai koha hoidmisega hiilgavalt hakkama.

Kuninglikus WRC-sarjas jõudis Tänak poodiumile oma 13. rallil, märksa kiiremini kui tema mentor ja õpetaja Markko Märtin, kes jõudis sellise tulemuseni alles tehasemeeskonnas sõitmise teise hooaja lõpus. Ükski teine eestlane pole selles sarjas aga kunagi nii kõrgele küündinud. Vägeva tähiseni jõudmine on loogiline jätk eelmistele hooaegadele: mullu oli ta SWRC-sarjas 2., tunamullu PWRC-sarjas 4. kohal.

Tänaku tänavune hooaeg on tekitanud vastakaid emotsioone. Ta on tõestanud end kiire sõidumehena, kuid seni polnud suutnud oma kiirust kõrgeks tulemuseks vormida – saatuslikuks on saanud oma eksimused, aga ka tehnikaspordis nii tavaline ebaõnn.

Tema senine parim koht pärines hooaja algusest, kui ta Mehhikos lõpetas viiendana. Veel kahel korral on ta jõudnud finišisse kuuendal positsioonil. Samas on ta teeninud mitmel korral tiimi pealiku Malcolm Wilsoni kriitikat, põhjuseks liigne kiirustamine ja sellest tingituna tihedad äpardused.

Ott Tänaku isa Ivari sõnul on tänavuse hooajaga kogunenud poja hinge parasjagu pingeid, kuid erinevalt pajudest ei pea ta selle põhjuseks rohkeid katkestamisi. «Pigem painab Otti see, et ta pole veel esimene. Ta tahab alati võita, mingid muud kohad teda ei rahulda,» sõnas ta. «See on muidugi minu arvamus. Ott ise on vähese jutuga mees, ega ta ju midagi räägi. Niipalju on ta öelnud, et hakkab juba vaikselt aru saama, kuidas WRC-autoga sõita ja õiget tempot valida. Suurt testimisvõimalust neil ju pole, seepärast ei saa ka ralli avapäeval kohe gaasipedaali põhja vajutada. Võistlustel tuleb tegutseda rahulikult.»

Eestis sõites Tänaku masina hooldusega tegelenud Juss Roden on näinud Tänaku arengut aastate jooksul väga lähedalt. Tegemist olevat piloodiga, kes suudab anda mehhaanikutele auto seadistamiseks piisavalt tagasisidet. «Ott on kindlasti väga hea autojuht, selles pole kahtlust. Samas ei ole ta seni näiteks Sebastien Loebiga sarnast teravust näidanud, selleni jõudmine võtab veel aega,» mõtiskles Roden. «Markko Märtin on teda koolitanud ja aidanud ning muutnud arengu kergemaks.»

Ivar Tänak tunnistas, et hooaja eel poleks ta pojalt nii kõrget kohta oodanud. «Tegemist on ikkagi tippspordiga, kus esimesel aastal väga raske võiduni jõuda,» leidis ta. «Samas on Ott näidanud head kiirust, seda tõestavad kasvõi kiiruskatsete võidud. Hooaja eel poleks ma julgenud midagi sellist oodata.»

Kuldar Sikk sammus poodiumini kümme aastat

«Kõige suurem heameel on mul Kuldari üle. Kümme aastat tagasi alustasime temaga WRC-rallidel osalemist ja nüüd lõpuks jõudis ta esimest korda päris poodiumini,» rääkis endine tipprallimees Urmo Aava. «Minuga koos ta sellise tulemuseni ei jõudnud, kuid lõpuks sai ta töö vääriliselt tasutud.»

Aava ja Siku koostöö tõi küll hulgaliselt esikolmikukohti tänaseks hingusele läinud JWRC-sarjas, kuid päris tippkonkurentsis jäi nende parimaks 4. koht 2008. aasta Kreeka rallilt.

«Saatsin Kuldarile õnnitlussõnumi, kuid helistan talle esmaspäeval, praegu on tal nagunii pea pulki täis. Igatahes väga vägev saavutus!» tundis Aava vana sõbra kordamineku üle heameelt. Sikk jõudis sihile oma karjääri 76. MM-rallil.

Kogenud rallimehena märkis Aava, et Tänak ja Sikk on hooaja jooksul tõestanud võimekust kiiresti sõita. Edasine sõltub juba meestest endist, kui kiiresti suudetakse kiirus kindlaks sõidustiiliks pöörata. «Nad on kogenud rohkelt ebaõnne, kuid loodetavasti annab seekordne poodiumikoht tulevikuks palju kindlust,» sõnas ta.

Sardiinia ralli

1. Mikko Hirvonen (Soome)

2. Jevnegi Novikov (Venemaa) +1.20,6,

3. Ott Tänak (Eesti) +2.21,1,

4. Mads Østberg +3.42,9,

5. Sebastien Ogier (Prantsusmaa) +4.27,5,

6. Chris Atkinson (Austraalia) +5.22,2.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles