Kangert läheb Girot võitma. Nibalile

Jaan Martinson
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: AFP/SCANPIX

Tanel Kangert asub laupäeval Itaalia velotuuri Giro starti eesmärgiga hooaja esimese suurtuuri võit koju tuua. Koju ses mõttes, et meeskonnale. Ta on üks Astana liidri Vincenzo Nibali peamine abimees.

Profimeeskonna komplekteerimine on peenike värk. Tunamullu palkas Astana liidriks noore tšehhi Roman Kreuzigeri. Lootused olid suured, paraku ei vedanud Kreuziger välja ning lahkus eelmise aasta lõpus. Tuli leida asendaja. Rattur, kes suudaks kas Girol, Touril või Vueltal midagi korda saata, sest kui tiimi pole neil võidusõitudel pildil, pole tiimi olemas.

Astana bosside pilk jäi püsima Nibalil. Läbirääkimised õnnestusid. «Me pidime leidma potentsiaalse suurtuuri võitja, vähemalt esikolmikumehe,» selgitas Astana spordidirektor Jaan Kirsipuu.

Mõistagi ei vaheta Nibali-sugune staar meeskonda mitte sooja käepigistuse, vaid kopsaka rahapaki eest. «Astanal raha on,» muigas Kirsipuu. «Eelarve pole väga rangelt piiratud. Muidugi, sihitult me rattureid osta ei saa, ent kui suudad ära põhjendada, miks üht või teist meest vaja on, leitakse ka vajalik summa.»

Kangertile vabadust ei anta

Kui liider on palgatud, istutakse maha ja kuulatakse tema soove. Nibali, kel on Girolt ette näidata 2. ja 3. koht, teatas, et seab Astanaski eesmärgiks võidelda just sellel velotuuril võidu eest. Hoobiga muutus Giro ka Astana klubile hooaja tähtsaimaks võidusõiduks.

Järgmine ülesanne oli komplekteerida liidrit abistav tiim. Oma sõna oli öelda Nibalil. Kõva sõna. Ta nõudis, et koos temaga palgataks Astanasse kaks semu ja abimeest – Valerio Agnoli ja Alessandro Vanotti – ning massöör.

«Ässade puhul on tavaline, et nad saavad paar oma meest kaasa tuua,» tõdes Kirsipuu. «Eks neile tuleb ka maksta pisut rohkem, kui turuväärtus ette näeks, aga nõnda juba on. Hea on olla mõne suure ratturi sõber. Samas: ega Agnoli ja Vanotti kehvad mehed ole, aga väga kõvad samuti mitte.»

Kuigi Giro stardib mai alguses, oli Astanal juba novembris suur plaan – keda meeskonda lülitada, kuidas tuuriks valmistuda – paigas. «Esmalt oli Giro-tiimis 15 meest, kuu enne starti kaheksa kindlat ja viis varus.»

Meeskond koostatakse vastavalt eesmärgile. Astana ei jahi etapivõite – kui mõni juhtub tulema, on tore –, vaid kõrget kohta kokkuvõttes. Sestap ei lähetata Girole ainsatki sprinterit, küll aga mehed, kes saavad mägedest üles ja peavad velotuuri lõpuni vastu. Ja siin tuleb mängu Kangert.

«Mullu Kangertiga Girol veel väga ei arvestatud, sest poldud kindlad tema võimetes. Kuid ta suutis teha tööd, ja mitte ainult mägedes, vaid ka tasasel maal ning samuti viimasel, kõige raskemal nädalal. Sestap on Kangert tänavu üks Nibali olulisemaid abimehi, ja just otsustavatel etappidel. Mis tähendab, et vabadust etapivõitu üritada talle väga ei anta.»

Kangeti isetus olla muljetavaldav ja Astana bossid eestlasega igati rahul. Lisaks temale on Nibali tähtsaimad abistajad rootslane Fredrik Kessiakoff ja itaallane Paolo Tiralongo. «Tiralongo, kunagine Alberto Contadori abimees, on kõva rattur, kuid suuri tuure võita ei suuda,» rääkis Kirsipuu. «Õnneks teab ta seda isegi, püsib kahe jalaga maa peal ja on valmis liidrile vett kandma.»

Ülejäänud seltskond – Kasahstani ratturid Dmitri Kruzdjev ja Andrei Zeis, Agnoli ja Vanotti ning Fabio Aru – on niinimetatud kahuriliha. Need, kes esimeses järjekorras ohverdatakse – kui tuleb meeletult rügada, et peagruppi jooksikutele järele vedada või mägedes gaas põhja panna, saavad nemad töökäsu. Kui end tühjaks sõidetakse, pole suurt lugu, ka katkestamine on äärmises olukorras lubatud.

Abilise töö on meelakkumisest kaugel. Päevaplaan pannakse paika iga etapi eel hommikusel koosolekul. Ülesanded jagatakse vastavalt meeste võimetele ja etapi struktuurile. Näiteks need, kes Nibalit sel päeval mägedes toetavad, võtavad lauskmaal asja rahulikumalt. Alati on liidri kõrval kaks-kolm meest, kes toovad talle vajadusel sööki-jooki ja muutliku ilma korral rõivaid. Samuti kaitstakse Nibalit trügimiste ajal ja küljetuule eest. Kui tal rattakumm lõhkeb või ratas puruneb, jääb ootama kogu Astana tiim, kuni varustus korda saab, et siis liider tuulevarjus peagruppi ja seejärel läbi meestemassi heale positsioonile transportida.

Nibali on sündinud liider

Lõputõusul pedaalib Nibaliga koos vähemalt kaks astanalast nii kaua kui võimalik, ideaalsel juhul viimase mõnesaja meetrini, et itaallast vajadusel aidata, talle tuulevarju ja jooki pakkuda, ergutada ... Ülejäänud mehed lasevad juba poolel tõusul jala sirgeks ning loksuvad vaikselt lõpuni.

Kangert on üks nendest, kes võiks alati Nibaliga tipuni välja minna, kuid iga kord temalt seda ei nõuta. Kangerti tähtsaim ülesanne on viimaste etappideni kesta, mistap saab ta Giro esimeses pooles tihtilugu käsu mägedes mitte liialt pingutada.

«Nibali on sündinud liider,» kiidab Kirsipuu. «Ta ei tekita teistes stressi ega põe ka ise. Itaallase närvisüsteem on korras. Ta ütleb, kui on vaja öelda, ega karju abiliste peale, sest sellest pole vähimatki kasu. Kangert on seevastu sündinud abimees. Ta on kõige probleemivabam tüüp Astanas. Teeb, mida vaja teha, ning annab alati endast parima.»

Niisiis: kui Nibali juhtub Giro võitma, siis peaks vähemalt kümnendik aupaistest kuuluma Kangertile.


Astana boss: «Kangert on tugev, kartmatu ja vaikne.»

Paar päeva enne Giro algust andis Astana boss, Londoni olümpiavõitja Aleksander Vinokurov Tanel Kangertile ülimalt kiitva hinnangu: «Tanel on tõeline Eesti rattur. Tugev, kartmatu ja vaikne,» sõnas Vinokurov ja lisas, et Kangert on võimeline sõitma iga ilmaga ja võitleb seejuures alati lõpuni.

Ettevalmistus Giroks toimus üsna individuaalsete programmide järgi. Vaid Valerio Agnoli ja Alessandro Vanotti ning kolmas itaallane Fabio Aru olid kogu aeg tiimi liidri Vincenzo Nibaliga koos ning osalesid samadel võistlustel. Alles nädal enne Girot kohtus kogu seltskond mäestikulaagris, et anda vormile viimast lihvi.

«Kui vaadata aprillikuiseid võidusõite, pole Astanast tugevamat tiimi,» arvas spordidirektor Jaan Kirsipuu. «Kui, siis Sky on samal tasemel. Seega on ettevalmistus meil täkke läinud.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles