Märtini tiim teeb Fordi ralliautode ajalugu

Peep Pahv
, sporditoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Uue Ford Fiesta R5-masinaga Lõuna-Eesti teedel kihutav Karl Kruuda noppis      eilsel kolmandal kiiruskatsel ka esikoha.
Uue Ford Fiesta R5-masinaga Lõuna-Eesti teedel kihutav Karl Kruuda noppis eilsel kolmandal kiiruskatsel ka esikoha. Foto: Karli Saul

Eile ja täna Otepää ümbruses sõidetav Rally Estonia on Fordi ralliautode ajaloos erakordne – see on esimene kruusaralli, millel osalevad nende uusimad, Ford Fiesta R5-autod. Eile alanud kihutamisel mindi ajalugu tegema kahe autoga ja mõlema roolis on Eesti piloodid Karl Kruuda ja Martin Kangur. Autod kuuluvad aga Markko Märtini tiimile MM-Motosport.

«Ma ei taha midagi ära sõnuda, aga testisõitude põhjal võib öelda, et tegemist on väga vastupidavate masinatega, mingeid mehhaanilisi probleeme pole siiani ette tulnud,» rääkis meeskonna peamehhaanik Juss Roden. «Loomulikult näitab võistlus asjad paremini ära. Väga huvitav on jälgida, kuidas liiguvad need autod võrdluses N-rühma või S-20000 masinatega.»

Eile Otepää ümbruses sõidetud kolme esimese kiiruskatse järel oli Kruuda 4. ja Kangur 6. Liidriohjad haaras Georg Gross, Aleksei Lukjanuk kaotas talle 13,2 ja Egon Kaur 19,9 sekundit.

Seega jäid R5-autodega sõitnud noormehed vähemalt esialgu kiirematele N-rühma masinatele alla, Grossi WRCst rääkimata.

Ilmselt oli oma osa ka Kruuda ja Kanguri ebakindlusel. «Esimesel kiiruskatsel oli autoga nagu midagi valesti, teisel jäi aga puudu enesekindlusest. Usun, et võiksin sõita palju kiiremini,» kõlas Kanguri välkkommentaar. «Esimesel kiiruskatsel tegin palju vigu, kartsin, ega suutnud tempot hoida. Teisel katsel andsin endast juba maksimumi,» lisas Kruuda.   

Eilseni piirdus R5 ja muude ralliautode võrdlusvõimalus vaid 700 testikilomeetriga. Neist 300 km sõideti Itaalias asfaldil ja peamiselt oli roolis rootslane Per-Gunnar Andersson. 400 km on aga sõidetud Eesti kruusateedel ja roolis on käinud mitu pilooti.

Rodeni sõnul proovis autot ukrainlane Juri Protassov, kes osaleb MM-sarjas N-rühma masinal koos Kuldar Sikuga. Mõistagi said autoga tutvuda ka Kruuda ja Kangur, mõned kilomeetrid läbis sellega ka Märtin. «Markko ei sõitnud selleks, et anda tagasisidet, vaid otsis võrdlust omaaegse WRC-masinaga,» märkis Roden.

Fordidega tegelevale M-Spordile tagasiside andmine on siiski üks eestlaste tähtsamaid töid. «Oleme iga päev mitu korda tehasega telefonitsi ühenduses,» kirjeldas Roden tööprotsessi. «Julgen öelda, et oleme M-Spordi jaoks teatud määral partnerid. Meie asi on testisõitudega saada selgust, mida see auto endast täpsemalt kujutab. Tekkinud arvamust jagame tootjaga.»   

Aastaid tipptasemel ralliautode tegelenud Rodeni hinnangul lööb uus masin oma lihtsuse ja loogilise ehitusega. «Sellega on lihtne töötada ja hooldada. Näiteks masina käändtelg on ehitatud nii, et sobib iga ratta juurde,» tõi ta ilmeka näite. Peale selle kummutas Roden laialt levinud arvamuse, et  R5-auto võib paigutada absoluutsesse tippu kuuluvate WRC-masinate ja S-2000-autode vahele. «Välimuselt on autod küll sarnased, kuid erinevalt S-2000-masinast on R5 mootor turboga. Neil on erinevad käigukastid ja kaal. Ma tahaksin uskuda, et sellel autol on tulevikku.»

MM-Motosport otsustas R5-autode soetamise juba möödunud aasta lõpus. Uue auto soovijaid oli palju, kuid varakult tellimuse sisse andnud ja deposiidi tasunud eestlased said kaks esimest masinat endale. Õigupoolest kannavad kaks testimisel kasutatud autod numbrit 1 ja 2, MM-Motospordi käsutuses olevad sõiduriistad on tehase numeratsiooni järgi 3 ja 4.

«Tegelikult pidid autod valmima juba kevadel, kuid seoses homologeerimisega võttis asi kauem aega,» märkis Roden. Ford sai rahvusvaheliselt alaliidult R5-autode kasutamise õiguse alles 1. juulil. Roden ei osanud öelda, mitu seda marki autot on juba toodetud, kuid pidas tõenäoliseks mõnel pool mainutud arvu viis.

«Kui me autod kätte saime, polnud nende kohta veel manuaaligi,» märkis Roden ja lisas, et auto hooldamiseks või tehniliste detailide tundmaõppimiseks ei tehtud neile mingit väljaõpet. «Tunnistan ausalt, et uue auto tulek ja sellega tegelemine on minu endagi jaoks väga huvitav, meie tiimi jaoks on see aga paras väljakutse.»

Esialgsete plaanide järgi läheb Kruuda R5-autoga starti ka Soome MM-rallil. Kuluaarides on räägitud sellestki, et ta kavatseb sellele autol sõita kaasa enamiku MM-hooaja teise poolde jäävad rallisid. Kanguri plaanid pole veel nii selged.

«Meil ei ole kellegagi lepingut, et auto on pidevalt mõne sõitja käes. Kui mõne ralli kohta pole kokkulepet sõlminud, saavad ka teised piloodid neid masinaid rentida,» kinnitas Roden.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles