Traagika rallirajal – surmapõlgus, rumalus või halb juhus

Peep Pahv
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Soomlase Sebastian Lindholmi auto pärast Lõuna-Eesti rallil juhtunud õnnetust.
Soomlase Sebastian Lindholmi auto pärast Lõuna-Eesti rallil juhtunud õnnetust. Foto: Art Soonets

Päikseline hommik, tipptasemel ralliautod kihutamas – iga rallisõbra unistus. Hetkega variseb aga idüll põrmu… sõiduviga, hulljulgus, kokkupõrge, surm.

Soome rallimees Sebastien Lindholm kutsuti oma WRC-autoga Lõuna-Eesti rallile tõmbenumbriks. Just tema oligi laupäeva hommikul ralli neljandal kiiruskatsel – kihutas mööda kiirete kurvidega lõiku, siis tuli sirge, trampliin, kurv.

Mis edasi juhtus, ei oska vist täpselt selgitada ka Lindholm ja ta kaardilugeja Pertti Lahtinen. Ilmselt jäi Lahtinen legendi lugedes lihtsalt hiljaks, just nii vahendas ralliraadio hiljem tema sõnu, igatahes ei tekkinud soomlastel võimalustki kurvi võtta ning teele jääda. Lihtne, inimlik eksimus.

Samal ajal kui Lindholm rajale tuiskas, otsisid pealtvaatajad rajapervel paremaid vaatamiskohti ning fotograafid võimalust vingemat pilti jäädvustada. Parima pildi otsingul oli ka 35-aastane Asko. Ta leidis koha väliskurvis – ralli mõttes kõige ohtlikumas kohas, kus üldse võimalik.

Rajajulgestaja üritas teda sealt minema ajada, kuid mees keeldus, väites, et teeb veel paar head pilti. Lisaks sõnale pole turvameestel inimeste korrale kutsumiseks vähimatki võimalust. Mees jäi oma kohale. Tuli Ott Tänaku juhitud auto – püsis teel ning kõik möödus õnnelikult, minut hiljem jõudis samasse kurvi Lindholmi Peugeot.

Eesti praeguse parima rallisõitja Urmo Aava hinnangul küündis saatusliku kurvi eel auto kiirus 160 kilomeetrini tunnis. Tagapool startinud ning õnnetuspaigast vaikse hooga läbi sõitnud Aava sõnul oli Lindholmi autost jäänud jälgede põhjal ilmne, et kurvi läbimiseks polnud lootustki. Soomlase juhitud masin põrutas otse – täpselt sinna, kus seisis Asko…

Suure tõenäosusega oli surm silmapilkne. Samas kurvis rallit jälginud inimeste sõnul lendas mees kõrgele õhku ning tegi umbes 50-meetrise lennu. Sama kaugele põllule veeres ka Lindholmi auto. Korraks lahvatasid auto kapoti alt leegid, ent need kustusid kohe.

Kohale rutanud meditsiinitöötajatel polnud teha muud, kui konstateerida Asko surma.

Postimehe andmetel polnud Asko rallidel sugugi juhuslik külaline. Vastupidi, mees armastas seda spordiala, tundis võidusõitjaid ning oli tihti fotoaparaadiga kohal. Ilmselt võttiski ta riski just soovist püüda võimalikult hea kaader.

«Kurb, et ühe tõelise rallifänniga nii juhtus,» nentis Aava nukralt. «Kes rallist ei hooli, ei tule seda raja äärde vaatama. Kuid kahju, et ta just sinna läks – sellises kohas seisev inimene ei anna endale ohtudest aru.» 

Ränkade tagajärgedega õnnetuse korral jääb õhku alati küsimus, kas õnnetuse ärahoidmiseks oleks saanud midagi teha. Ralli korraldajate nimel kõnelenud Marek Mägari sõnul ei saa rajajulgestajad allumatute fännide suhtes jõudu tarvitada.

Kui inimesed ei allu käsklustele ning see seab ohtu nende elu, peab ta võtma ühendust turvaülemaga, kes saab kiiruskatse peatada. On teada, et õnnetuse eel püüti Askot korduvalt ohtlikust paigast ära ajada.

Lõuna-Eesti rallil pidas korda üle saja inimese – suurem osa neist moodustasid ajateenijad, ent oli ka grupp inimesi, kes alati rallidel julgestusega tegelevad. Rohkete pealtvaatajatega paikades oli kord tagatud.  

Aava sõnul pole teele liiga lähedal või sootuks ohtlikus kohas seisvad pealtvaatajad siiski haruldus. Kui tal õnnestub neid mööda kihutades märgata, annab ta sellest alati kiiruskatse lõpus kohtunikule teada.

Samas hindas MM-rallidel tohutult kogemusi hankinud mees Eesti võistlustel valitsevat olukorda heaks. «Eesti rallid on hästi turvatud. Kui keegi arvab, et siin on asjad käest ära, eksib ta kõvasti,» märkis Aava ning tõi võrdluseks Itaalia, Hispaania ja Portugali, kus inimesed tikuvad parema vaatamiskoha nimel suisa otse teel seisma.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles