F1 tegelikkus: rooli pääseb vaid miljonite toel

Jaan Martinson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sergei Sirotskin on Sauberi F1 autoga sõitnud vaid 700  meetrit ning eriti palju ta teste teha ei saa.
Sergei Sirotskin on Sauberi F1 autoga sõitnud vaid 700 meetrit ning eriti palju ta teste teha ei saa. Foto: ITAR-TASS/ScanPix

F1 sarjas on taas käes ajad, kus rooli ei pääse mitte kiired, vaid rahakad noored mehed. Mis tähendab, et kui Kevin Korjus või mõni teine temataoline rahatu lööks järgmisel paaril aastal mõnes madalamas vormelisarjas platsi eeskujulikult puhtaks, siis marjamaale ta ikka ei saaks.

Sebastian Vetteli, Fernando Alonso ja Kimi Räikköneni kõrval on tuleval aastal stardis vähemalt kaks verisulis venelasest uustulnukat – Segei Sirotkin ja Daniil Kvjat –, kuid mitte sõiduoskuste, vaid paksu rahakoti tõttu. Käratsetakse küll, et lapspiloodid seavad ohtu nii enda kui teiste elu, ent midagi ei muutu. Väiksemad tiimid vajavad eelkõige raha, mistap panevad auto kokpitti istuma need, kes maksavad miljoneid.

Üle varju hüppajad

Sauberi oli pankroti äärel, kui saabus päästeingel, Sirotkin, kelle sponsorid ladusid lauale 50 miljonit dollarit. Sellise raha eest on väiketiimide bossid valmis auto andma kellele iganes.

Kui Sirotkinile antakse superlitsents – selleks peab ta kahe päeva jooksul läbima kohtunike silme all F1 autoga 300 kilomeetrit –, saab temast kuningliku vormelisarja ajaloo noorim piloot, ainus 18-aastane, kes iial startinud.

F1 auto pole mänguasi, tõdevad nii mõnedki kogenud võidusõitjad ega usu, et Sirotkin asfaldiraketi ohjamisega hakkama saab. Sauberi praegune võidusõitja Nico Hülkenberg leiab, et rooli usaldamine Sirotkini kätte on ohtlik: «Mina polnud näiteks nii noorelt F1 sarjaks valmis. Sauberil puudub isegi simulaator, kus poiss saaks harjutada, aga simulaatorgi pole reaalne võidusõit. Kihutagu esmalt veel aasta-paar väiksemate vormelitega.»

Lewis Hamilton: «18-aastaselt polnud minust veel F1-pilooti, kuigi olin ses vanuses väga hea võidusõitja.»

Räikkönen on vaoshoitum: «Küsimus pole vanuses, vaid kogemustes. Eks aeg näita, kas Sirotkinist on asja või mitte.»

Soomlane on hea näide, et vormelimaailmas võib tippu jõuda ka kõiki astmeid läbimata ning ruttu – Räikkönen võitis esmalt Briti Renault 2000 talvesarja, siis suvesarja otsa ning värvati 21-aastasena Sauberisse. Kusjuures Räikkönen sõitis puhtalt üle tiimikaaslase, tollase andekaima noore, neljas vormelisarjas võidutsenud Nick Heidfeldi, kes aga F1 tasemel tähti alla ei toonud.

Sirotkinil on ette näidata Itaalia F3 (Formula Abarth) Euroopa meistri tiitel ja Auto GP 3. koht. Küll aga põrus ta tänavu Renault 3.5 sarjas täiega, mahtudes vaid kahel korral pjedestaalile. Seega, kui ei otsustaks raha, vaid sõiduoskus, saaks Sirotkin F1 autot vaid eemalt uudistada.

Sirotkin pole ainus üle oma varju hüppaja. Nädal tagasi tuli teade, et F1 sarjas hakkab sõitma ka teine venelane, Korjusega tänavu GP3 võidukihutamistel rinda pistev Kvjat (19). Tema laob Toro Rossos lauale samuti hulga miljoneid.

Ka Kvjati tulemused pole teab mis. Renault 2.0 sarjas, mille Korjus võitis, on ta noppinud 3. ja 2. koha. Küll aga on ta hetkel enne GP3 viimast etappi Korjuse ees teine.

Neli maksuvaba tiimi

Asjatundjad tõdesid, et Kvjat pole noortest ei esimene, teine ega ka seitsmes mees, kes peaks saama istuda kuningliku vormeli rooli. Tegelikult võttis Kvjat otseselt koha ära Antonio Felix da Costalt. Venelasest paremateks peetakse Robin Frijnsi, Stoffel Vandoorne’i, Felipe Nasri, Kevin Magnusseni, James Caladod, isegi Carlos Sainz juuniori, paraku...

Samas ei tähenda tulemused madalamates vormelisarjades tuleviku suhtes just palju. Mäletatavasti sai neljakordne maailmameister Vettel omal ajal Euroopa F3 sarjas tappa Paul di Restalt ning kahekordne tšempion Fernando Alonso F3000 sarjas Mark Webberilt.

Kuuldavasti võib ka Vitali Petrov taas F1 autosse istuda, ta saavat kokku 30 miljonit dollarit. Kui Venezuela riiklik naftakompanii ei maksa Williamsile 35 miljonit aastas, kaotab Pastor Maldonado koha...

Vaid neli tiimi – Ferrari, Mercedes, McLaren ja Red Bull – saavad endale lubada luksust mitte korjata sõitjatelt maksu, aga nemad uustulnukaid ei palka. Niisiis pääseb tänapäeval kuninglikku sarja vaid raha toel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles