Asmer oma õpilasest: Kvjat pääses F1 sarja tänu andele

Jaan Martinson
, Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Marko Asmer (paremal) ja Kevin Korjus.
Marko Asmer (paremal) ja Kevin Korjus. Foto: Joosep Martinson / Õhtuleht

Endine võidusõitja Marko Asmer, kes püsib endiselt tihedalt ala juures ja koolitab noori sõitjaid, tõdeb, et vormelimaailmas pole asjad tihti nii, nagu pealtnäha paistavad. Üks, keda Asmer on põhjalikult tundma õppinud ja kelle käekäiku mõjutanud – venelane Daniil Kvjat –, hakkab tuleval hooajal kihutama kuninglikus sarjas Toro Rosso meeskonnas, ja mitte seetõttu, et tal on palju raha, vaid kuna ta on ülimalt andekas. «Mõistagi ei pääsenud Kvjat F1 sarja tänu minule, kuid nõuandeid olen talle jaganud aastate jooksul palju,» palus Asmer, et teda liiga esile ei tõsteaks.

«Venemaa raha, mis Kvjatiga kaasa tuleb, polnud põhjus, miks Red Bull noore mehe niinimetatud farmimeeskonda paigutas. Kvjat on talent: väga kiire, hea sõidutehnikaga... Ta on nagu Sebastian Vettel ja Daniel Ricciardo, kelle Red Bull omal ajal välja valis. Kummalgi polnud rahakott puuga seljas, nad olid lihtsalt üliandekad noored võidusõitjad, kellele otsustati anda võimalus,» selgitas Asmer, kellel maailma ja Eesti meedias ilmunud väited, nagu oleks ­Kvjat koha Toro Rossos ostnud, harja pisut punaseks ajasid.

15 miljonit on väike summa

«Ajakirjandus ja mina võime arvata mida tahes, otsuse tegi Red Bull ja sel meeskonnal on endal piisavalt raha,» kinnitas Asmer. «Vaid homset silmas pidades oleks ehk tõesti pidanud koha saama mõni teine Red Bulli noortetiimi liige – Antonio Felix da Costa või Calos Sainz juunior –, ent meeskond vaatab tulevikku. Olen Kvjati kõrval olnud ajast, mil ta Renault 2.0 sarjas võistles ja aina eesotsas oli, aitasin Koiraneni meeskonda, ning võin kinnitada, et poisis on ainest.»

Kvjat pani Asmeri arvates tänavu GP3 sarjas Sainzi selgelt paika ja tegi tegusid ka F3 Eurosarjas. «Ta sai küll vaid ühe võidu, aga seitse poodiumikohta. Kusjuures GP3 ja F3 autod on täiesti erinevad, ometi kohanes Kvjat hämmastavalt ruttu – oma esimesel F3 etapil oli kohe kvalifikatsiooni kiireim.»

Uudiste järgi oli Sainz otsuses sedavõrd pettunud – ta peab end Kvjatist paremaks –, et lubas Red Bulli kuradile saata ja lahkus.

«Eks temperament lõi välja ja tal olid tõesti suured ootused Toro Rossosse pääsemiseks. Samas ei kaota Red Bull midagi, kui hispaanlane oma teed läheb,» kehitas Asmer vaid õlgu.

Asmer aitab noori võidusõitjaid ja meeskondi ning läheb ka novembris Macau GP-le appi Double R tiimile, kus sõidab ka Kevin Korjus. Sestap ta teab, mis vormelimaailmas toimub.

«Kui tahad F1 sarja pääseda, pead tooma meeskonda meeletult palju raha, nagu venelane Sergei Sirotkin, kes ostis koha Sauberis, või pead olema väga hea ja väga õnnelik piloot. Neid, kes ühes või teises sarjas mitmel aastal poodiumile kihutanud, on palju, kuid edu ei taga veel kohta F1 tiimis. Ka korralik rahasumma ei taga. Tean poisse, kes on kiired ja kel oleks võimalik lauale laduda 15 miljonit dollarit, kuid seda on vähe ka kehvade F1 meeskondade jaoks.»

Vaid neli tiimi – Red Bull, McLaren, Ferrari ja Mercedes – ei nõua, sõitjailt raha. Isegi praegu Ferrarit ohjavalt Felipe Massalt tahab Williams sponsorite kaasatoomist, kui brasiillane nendega lepingut allkirjastada soovib. Neli aastat F1 sarjas sõitnud Kamui Kobayashi tegi mullu korjanduse, sai kokku  kaheksa miljonit dollarit, kuid mitte kohta mõnes meeskonnas.

Parimad jäävad karjamaale

Sponsorite leidmine kuulub noore võidusõitja ameti juurde ja seda tuleb edukalt teha, rõhutab Asmer. «Väga vähesed sõidavad võidu perekonna raha toel, F1s mitte keegi. Eks ta nii ole, et pead raha leidma, väiksematest vormelisarjadest pihta hakkama, aina pildil olema, näitama suurepärast kiirust ja sõiduoskusi ning lootma, et mõne meeskonna noortetiim sind endale värbab. Mis omakorda veel ei tähenda midagi. Võib minna nii ja naa.» Asmer toob näiteid.

Soomlasel Valtteri Bottasel vedas, et pärast GP3 tšempionitiitli võitmist Williamsisse pääses, aga tema sponsorid tulid kaasa ja suurendasid panuseid.

Taanlasele Kevin Magnussenile, ühele parimale noorele sõitjale, kes võitis tänavu Renault 3.5 sarja, kuulub McLareni noortetiimi ja oli mullu sügisestel F1 testidel kiireim, otsitakse meeleheitlikult kohta nagu ka belglasele Stoffel Vandoorne’ile, Renault 3.5 teisele mehele.

Ning kõige paremini olukorda peegeldav näide – hollandlane Robin Frijns, kes peaks Asmeri sõnul esimesena F1 auto rooli pääsema. Frijns võitis järjest kõik, mis võita oli: Formula BMW, Renault 2.0 ja 3.5 sarjad, kuid ühtegi noortetiimi ei kuulunud ning on nüüd kirjas Sauberi testisõitjana ja üsna lootusetus olukorras.

Siit küsimus: millised on Korjuse võimalused F1 meeskonda pääseda?

Asmer: «Lootus sureb viimasena, kuid ma arvan, et võimalused on pehmelt öeldes napid. Samas jätkub Korjuse võidusõitja karjäär kindlasti, näiteks mõnes kereautode sarjas, kus saab leiva lauale ning vorstigi leivale.»    

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles