Estonian Cycling Weekend: profid kõrvuti «karvajalgadega»

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
2009.a. Tartu Rattaralli start.
2009.a. Tartu Rattaralli start. Foto: Aldo Luud / Õhtuleht

Tartu tänavasõit oli väga pika traditsiooniga võistlus, mis sai alguse juba Nõukogude Liidu ajal. Kunagise kevadise Eesti tänavasõitude sarja populaarsus kahanes aga aastatega ja seetõttu otsustati Tartu tänavasõit ühitada Tartu rattaralliga. Rõhk langes noorteklassi sõitudele, sest paremad meesratturid olid seotud välisklubidega ja võistluse tase polnud selline, et pikka sõitu ette võtta.



Kuna Eestist võrsunud ratturid on maailmas nii mõndagi korda saatnud, sai eesmärgiks tuua meie rattakuulsused – võimaluse korral koos nende klubidega – kokku ühele Eestimaal peetavale võistlusele. Proovivõistlus kutsutud rattaproffide osalusel sai teoks 2001. aastal.

Rahvusvahelise Jalgratturite Liidu (UCI) vaatleja positiivne hinnang võimaldas aasta hiljem korraldada juba rahvusvahelisse UCI kalendrisse kuuluva 1.5 kategooria võidusõidu, mis oli esimene sellise tunnustuse saanud võistlus Balti riikides.

Motiveerimaks profiklubisid kauget reisi ette võtma, sündis 2002. aastal kolmest võidusõidust koosnev Estonian Cycling Weekend (ECW). Pro Jalgratturite Klubi korraldatav E.O.S Tallinn Grand Prix’ sõideti reedel Tallinnas, laupäeval toimus Ühispanga Tartu tänavasõit ja pühapäeval osaleti koos suure hulga harrastusratturitega Tartu rattarallil. Selline võistluste ajakava oli väikeste muutustega käigus 2007. aastani.

Võidusõitude klass on esimesest UCI võistlusest 2002. aastal järjest tõusnud: 2003 oli Tartu tänavasõit klassi võrra kõrgem, 1.3 kategooria jalgrattavõistlus. 2004 sai võistluse nimeks Ühispanga Tartu Grand Prix ja 2005. aastal tõsteti see koguni 1. kategooriasse, kuhu ta jäi ka 2006. aastaks.

Kevadel 2007 olid korraldajad klubi ja UCI kalendri lahknevuse tõttu sunnitud võistluse klassi alandama 1.2-le. See andis võimaluse kõigil Eesti tõsisematel rattaklubidel Tartu publiku silme all mõõtu võtta.

2008. aastal loobus Pro Jalgratturite Klubi Tallinna Grand Prix’ (GP) korraldamisest, mis tõi klubile Tartu Maraton lisaproovikivi ning Estonian Cycling Weekendile uutmoodi avavõistluse – peeti esimene Tallinna-Tartu GP.

Viimaste aastate jooksul on Tartu võistlusele leidnud tee mitmed maailmas tuntud jalgratturite profiklubid, nende seas AG2R, Oktos, Cofidis, Landbouwcredit Colnago, Jartazi jne. Ka võitjate nimekiri on esinduslik: Tartu GP ja Tartu tänavasõidu neljakordne võitja on Jaan Kirsipuu.

Tänavuse ECW ajakava on järgmine: 28. mail Tallinna-Tartu GP, 29. mail Tartu GP ja 30. mail Tartu rattaralli. Hoolimata masust saab jällegi näha ratturite tippseltskonda.


Klubi Tartu Maraton juhi Indrek Kelgu sõnul on rahavarudega küll kitsas ja teatud mööndusi tuleb teha, ent mitte sõitjate poolel. Klubi prioriteedid on endiselt tuua siia esiteks Eesti profid oma meeskondadega, teiseks lähiriikide parimad sõitjad meeskondade või koondistega, et säilitada ECW maine regiooni suurima rattaüritusena.


Nimekamatest meeskondadest on tänavu tulemas Jaan Kirsipuu ja Mart Ojavee meeskond CKT Timit Champion System, Eesti koondis ja Rein Taaramäe, Kreekas registreeritud SP Tableware, mille esinumber on Jukka Vastaranta, ISP Continental Team Ukrainast, Katyusha Continental Venemaalt, Kalev Chocolate Team Kuota Erki Pütsepaga eesotsas, Miche Itaaliast, samuti üks-kaks Poola meeskonda ning lähiriikide koondised.


«Estonian Cycling Weekend on Eesti maanteerattaspordi suurim üritus Saaremaa velotuuri kõrval,» tunnustab Eesti hetke parim profirattur Rein Taaramäe, kes on ECWle registreeritud Eesti koondise varusõitjana


Taaramäele on Tartu jalgrattanädalavahetuse etappidest kõige meelepärasem Tartu linnasõit. «Edasi tuleks rattaralli ja Tallinna-Tartu GP,» reastab ta oma eelistused.


Taaramäed ei häiri, et rattarallil võtavad kõrvuti mõõtu nii profid kui ka tavasõitjad ehk «karvajalad». ««Karvajalad» on vahel päris kõvad,» tunnustab ta.


Taaramäe sõnul erinevad ECW võistlustrassid Euroopa omadest eelkõige selle poolest, et siin mängib suurt rolli tuul. «Kahesajamehelist gruppi korraga finišeerimas nagu Euroopas sellepärast siin ei näe,» ütleb ta. «Tuul väsitab ja see ongi mulle sobilik.»
 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles