Pikad päevad niidavad rallimehi jalust

Peep Pahv
, sporditoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänak Poola ralli avapäeval.
Ott Tänak Poola ralli avapäeval. Foto: Timo Anis

Kui rallimees Karl Kruuda jõudis kolmapäeval pärast Poola väikelinna Mikolajki keskväljakul asuvas restoranis toimunud õhtusööki hotellituppa, kukkus ta väsimusest justkui niidetuna voodisse ja ärkas alles järgmisel hommikul kell seitse – riided seljas ja toa aken lahti. «Olin eelmiste päevadega tekkinud väsimusest pilditu. Kolm päeva rajalegendi kirjutamist, lisaks veel testisõit, see kõik väsitas… kuid neli rallipäeva on veel ees,» rääkis Kruuda eile, mõned tunnid enne Poola MM-ralli starti.  

Autoralli võistluse paremuse määravad küll kiiruskatsete kilomeetrid, kuid pealtvaatajate ja sõitjate endi jaoks maiusroaks olevatele kiiruslõikudele pääsemiseks tuleb ebamugavas – jäiga vedrustuse, kõvade istmete ja korraliku jahutuseta – ralliautos sõita maha meeletult kilomeetreid.

Näiteks eile Mikolajkis startinud MM-rallil tuleb võistluse käigus läbida 1671 km, mis teeb sellest kihutamisest tänavu MM-sarja kuuluvatest rallidest pikima. Kui sellele lisada ka rajalegendi koostamine, võib kilomeetrite arvu korrutada julgelt kahega.

«Seekord on kiiruskatsed väga suurel maa-alal laiali,» rääkis mullugi Poolas kihutanud Martin Kangur, kes sarnaselt Kruuda ja Ott Tänakuga osaleb MM-sarjas WRC2 arvestuses. «Eesti rallid saavad siin ühekorraga kaetud: piltlikult öeldes oleks nagu mingi osa Rakvere rallilt, midagi Lõuna-Eestist ja ka mõned kiiruskatsed Harju rallilt.»

Eesti praeguse ilmselt kiireima rallimehe Ott Tänaku sõnul on kiiruskatsetevahelised pikad ülesõidud saanud viimasel ajal tavalisteks. Seekordne Poola ralli on aga eriline selle poolest, et siinsed kiiruskatsed sõidetakse koguni Leedus ning nendeni jõudmiseks tuleb rallimeestel läbida üle 200 km. «Selline asi on tehtud publiku pärast, et ka Leedu inimesed näeksid MM-rallit,» nentis Tänak leplikult ja lisas, et õnneks on kahe naaberriigi teed üsna sarnased.

Pikkade vahemaade läbimine pole ralliautos siiski kaugeltki nii mõnus kui pehme ja sujuva pereautoga kulgeda. Rallimeeste jaoks on see aga paratamatus, millega tuleb võistlemise nimel leppida.

Kruuda kaotas 5 kilo

Lisaks tohututele kilomeetritele muudavad pikad ülesõidud rallipäevad ka ajaliselt väga pikkadeks. Näiteks täna stardivad esimesed autod viimasele kiiruskatsele kell 22, homme ollakse aga esimese kiiruskatse stardis juba hommikul kell 8. Puhkamiseks jääb aega väga napilt, sest pärast viimast kiiruskatset tuleb autoga sõita hooldusparki, süüa õhtust ja töötada kiiruskatsete videotega.

«Pikad päevad muudavad võistluse väga keeruliseks,» tõdes Kruuda, kes on leidnud erksuse hoidmiseks hea nipi. «Rallide ajal söön ma väga vähe, põhiliselt joon vett ja energiajooke. Loomulikult tuleb pika päeva vahepeal teha väike lõuna või võtta mõni võileib, kuid kogused on väga väikesed.» Niigi kõhn rallimees kaotas hiljuti Sardiinia MM-ralli ja Soome meistrivõistluste etapil osaledes kahe nädalaga oma kaalust viis kilo.

«Kui olen söönud, tekib ühelt kiiruskatselt teisele sõites kohe unine tunne – natuke puhkad ühte silma, siis jälle teist… mõnikord lasen ka kaardilugeja rooli, kuid seda peamiselt pärast viimast kiiruskatset, kui tagasisõit on väga pikk. Siis saan kõrvalistmel natukenegi puhata,» selgitas Kruuda.

Eesti rallimehed viitasid justkui ühest suust raskete päevadega kaasnevale vaimsele väsimusele. Kanguri sõnul võib ju 20 km metsajooksuga viia end heasse füüsilisse vormi, kuid rallisõit tähendab ikkagi hoopis teistsugust pingutust.

Salakavalad kiiruskatsed

Samas võib liigne mõtlemine saada segavaks. Näiteks Kruudal on Poola teedelt halb mälestus ja vähemalt testisõitude ajal tiksus tal kuklas meenutus kahe aasta tagusest avariist. «Poola teed on mind ühe korra juba karistanud – käisime autoga kuus tiiru üle katuse ja mõned päevad olin ühest silmast pime,» meenutas ta.

Seda, et Poola ralli kiiruskatsed on salakavalad, märkis ka Tänak, kelle sõnul on teed sellised, mis autot ei lõhu, kuid samas lähevad teed roopasse ning eriti ohtlikeks saavad rajale tekkivad liivaaugud. «Peame ette nägema, kuhu need augud tekivad ja kuidas nad autot viskavad – see on paras ülesanne,» leidis Tänak.

«Võtmekohad peaksid saabuma laupäeval, kui sõidetakse palju pikki kiiruskatseid, just see on koht, kus tuleb otsustada, kui kiiresti minna. Kõigepealt tuleb muidugi sinnamaani vastu pidada ja õiges tempos püsida.»

Poola ralli on väga kiire ning Tänak teab, et sellistes oludes on sõitjate enesekindlus väga oluline – hea tundega sõites näib kõik lihtsana, kui aga midagi läheb valesti, muutub kõik keerulisemaks. «Loodetavasti saame seda rallit nautida,» lausus koos Raigo Mõlderiga sõitev Tänak. 
 

Poola MM-ralli

Seis pärast 2. kiiruskatset:

1. Mikkelsen, 2. Ogier +0,4, 3. Meeke +4,4, 4. Hänninen +5,3, 5. Östberg +6,3, 6. Neuville +16,4…13. (WRC2 1.) Tänak +34,5, 19. (WRC2 3.) Kruuda +1.04,5, 20. (WRC2 4.) Kangur +1.06,3.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles