Ootamatu muutus vormel-1 reeglites ähvardab Mercedese edu nullida

Kristjan Jaak Kangur
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mercedese vormeli vedrustus võidakse keelustada.
Mercedese vormeli vedrustus võidakse keelustada. Foto: SCANPIX

Rahvusvaheline Autoliit (FIA) kavatseb enne Hockenheimis peetavat järgmist vormel-1 sarja etappi keelata FRIC-tüüpi vedrustuse, kirjutab Autosport. Ekspertide hinnangul on just FRIC olnud Mercedese tänavuse ülemvõimu üks peapõhjusi.

FRIC on ingliskeelne lühend väljendist «Front-and-Rear Interconnected Suspension» ning märgib omavahel ühendatud esi- ja tagavedrustust. Seda kasutab tänavu lisaks Mercedesele enamik tiime, kuid Autospordi allikate hinnangul on just hõbenooled oma süsteemi kõige paremini toimivaks viimistlenud. Nüüd teavitas FIA aga võistkondi, et peab FRIC-vedrustust reeglitele mittevastavaks.

«Oleme uurinud peaaegu kõiki kasutusel olevaid süsteeme, kus esi- ja tagavedrustus on ühendatud, ning oleme jõudnud ametlikule seisukohale, et kõigi seesuguste süsteemide reeglipärasus on küsitav,» teatas vormel-1 sarja võidusõidudirektor Charlie Whiting tiimidele saadetud kirjas. Whiting märgib, et sellised süsteemid lähevad vastuollu reeglite punktiga 3.15, mis reguleerib liikuvate aerodünaamiliste detailide kasutamist. Auto juures on keelatud kasutada osi, mis mõjutavad aerodünaamikat ning pole seejuures «tervikuna vedrustatava autoosa külge jäigalt kinnitatud», täpsustades lisaks, et antud juhul tähendab jäik kinnitus «täielikku liikumatust».

FRIC ühendab esi- ja tagavedrustust, et auto kõrgus teepinnast püsiks pidevalt ühtlasena. Esimesena võttis FRICi 2008. aastal kasutusele praegu Lotuse ja toona Renault’ nime kandnud võistkond, tänavuseks on Mercedes seda aga märkimisväärselt edasi arendanud ning nende süsteem on asjatundjate hinnangul kõige keerukama ehitusega.

Kuna Hockenheimi etapi eel on testiaeg vormel-1 sarjas piiratud, märkis FIA, et nad on valmis tiimide üksmeelse otsuse korral keeldu edasi lükkama. Seetõttu on tiimidel palutud teada anda, kas nad soovivad keelu kehtestamist otsekohe või selle edasilükkamist 2015. aasta hooaja algusesse. Viimasel juhul peab aga tegu olema kõigi võistkondade üksmeelse otsusega ning arvestades, et kõik tiimid FRICi ei kasuta, võib selleni jõudmine olla väga keeruline.

Whiting rõhutas, et kui üksmeelset otsust ei tule, riskivad kõik FRICi kasutavad võistkonnad alates Saksamaa etapist sellega, et võistluse kohtunikud võivad FIAle rikkumisest ette kanda. Lisaks annab FIA otsus teistele tiimidele võimaluse soovi korral konkurendi tulemuste suhtes protest esitada.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles