Edu kvalifikatsioonikatsel annab rallis selge eelise

Peep Pahv
, sporditoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänaku ja Raigo Mõlderi võistlusauto on seekord tänu suurtoetajale harjumatu disainiga.
Ott Tänaku ja Raigo Mõlderi võistlusauto on seekord tänu suurtoetajale harjumatu disainiga. Foto: Timo Anis

Kuigi Rally Estonia esimene kiiruskatse sõidetakse alles homme, alustavad Euroopa meistrivõistluste arvestuses sõitvad rallimehed võistlust juba täna. Tartu ja Otepää ümbruse teedel peetava kihutamise 16 eeldatavalt parimat sõitjat heitlevad kvalifikatsioonikatsel positsiooni eest homses stardijärjekorras. Seega saab kell 14 Otepää vahetus läheduses asuval lõigul näha juba tõsist kihutamist.

Eesti rallisõprade jaoks vähetuntud kvalifikatsioonikatset kasutatakse ka mõnel MMi rallil, kuid ERC-sarja kuuluvatel võistlustel on see võistlussarja korraldaja poolt nõutud. Eksivad aga need, kes arvavad, et tegemist on puhtalt sümboolse ettevõtmisega ning tegelikult pole tähtis, kas järgmisel hommikul minna rajale esimese või kümnenda autoga – Rally Estonia peakorraldaja ja endise tipprallimehe Urmo Aava sõnul avaldab stardijärjekord tulemusele väga suurt mõju.

«Neile sõitjatele, kes püüavad kohta esikümnes või isegi esiviisikus, on stardikoht väga oluline, eriti puudutab see kruusarallisid,» rääkis Aava. «Meie ralli ajaks lubatakse kuiva ilma ja sellisel juhul on esimesed viis masinat teistele justkui tee puhastajad ning parimad teeolud peaksid valitsema järgmise kümne auto piloodile. Kõige ideaalsemad tingimused peaksid olema aga kümnendana sõites.»

Aava selgitas, et kruusateedel pühivad esimesed masinad teelt libedust tekitava lahtise kruusa, kuid umbes 15 auto läbimise järel muutub tee juba pisut pehmemaks ja eelis hakkab kaduma. Tagapool startivad masinad peavad aga tihti leppima roobastes sõitmisega.

«Kõige ees teed puhastavad autod võivad kaotada 0,3 kuni 0,6 sekundit kilomeetri kohta. Arvestades seda, et esimesel päeval sõidetakse nelja kiiruskatset kahel korral, tuleb neil autodel teed puhastada umbes 60 kiiruskatsekilomeetrit. See aga tähendab umbes 36-sekundilist kaotust ning esikohalootuste luhtumist,» selgitas Aava ja lisas, et kiiretel teedel toimuval kihutamisel, kus vahed jäävad väikeseks, tähendab see juba väga suurt allajäämist.

Vihmase ilmaga on olukord pisut teine – siis saavad eelise päris ees startijad. Seega peavad kvalifikatsioonis osalevad piloodid olema stardipositsiooni valikul hästi teadlikud järgmise päeva ilmaprognoosist ja tundma ka kohalikke teeolusid.

Kvalifikatsioon kulgeb iseenesest väga lihtsa valemi järgi. Täna kell 13 algab 16 parima sõitja vabatreening, kus igal rallimehel on õigus läbida rada kaks korda. Kell 14 algab samas kvalifikatsioonisõit, kus on kasutada vaid üks võimalus. Stardijärjekord on vaba, kuid rajale tuleb minna ühe tunni jooksul. Pärast seda on sama rajalõik avatud «lihtsurelikele» võistlejatele testikatsena.

Stardijärjekorra valik on huviliste jaoks avalik ja see toimub täna kell 18 Tartu südalinnas asuvas rallipargis. Pärast seda antakse võistlusele ka pidulik start.

Kuidas aga 16 väljavalitu hulka pääseda? Esialgse stardinimekirja koostavad võistluse korraldajad, kes saadavad selle rahvusvahelise alaliidu FIA ja sarja promootori esindajatele kinnitamiseks. Viimased teevad vajadusel omapoolsed muudatused – näiteks seekord jäeti sellest seltskonnast välja Eesti üks kiiremaid rallimehi Egon Kaur.

Aava selgitas, et ERC-prioriteedi andmisel on eesõigus neil, kes osalevad terves sarjas, ülejäänud kohad antakse teistele eeldatavalt kiiretele sõitjatele. Kaurile võis saada saatuslikuks see, et ta tuleb rajale tavalise N-rühma masinaga.

«Prioriteetsete sõitjate hulgast väljajäämine tähendab seda, et ka esimese päeva tulemuste põhjal tehtav stardijärjestuse muutmine ei luba teda startima nendest sõitjatest ettepoole,» netis Aava. Ralli teisel päeval lähevad prioriteetsed sõitjad rajale vastupidi pööratud paremusjärjestuses.

Rally Estonia

Täna kell 14 algaval kvalifikatsioonikatsel osalevad 16 rallimeest

 Ott Tänak    Eesti    Ford Fiesta R5

 Esapekka Lappi    Soome    Škoda Fabia S2000

 Karl Kruuda    Eesti     Peugeot 208 T16

 Sepp Wiegand    Saksamaa    Škoda Fabia S2000

 Martin Kangur    Eesti    Ford Fiesta S2000

 Siim Plangi    Eesti    Pegeot 208 T16

 Sebastien Chardonnet    Prantsusmaa    Citroën DS3 R5

 Jean-Michel Raoux    Prantsusmaa    Peugeot 208 T16

 Timmu Kõrge    Eesti     Ford Fiesta R5

 Robert Consani    Itaalia    Peugeot 207 S2000

 Jaromir Tarabus    Tšehhi    Škoda Fabia S2000

 Kristjan Sohlberg    Soome    Ford Fiesta R5

 Raul Jeets    Eesti     Ford Fiesta R5

 Marco Tempestini    Rumeenia    Ford Fiesta R5

 Aleksei Lukjanuk    Venemaa    Mitusbishi EvoX

 Kaspar Koitla    Eesti     Mitsubishi EvoX R4

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles