Rally Estonia – laia maailma saadetud visiitkaart

Peep Pahv
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rally Estonia võitjate Ott Tänaku ja Raigo Mõlderi auto on sukeldunud fännimerre – oma tippude kaasalöömine on vägeva ürituse sünni alus.
Rally Estonia võitjate Ott Tänaku ja Raigo Mõlderi auto on sukeldunud fännimerre – oma tippude kaasalöömine on vägeva ürituse sünni alus. Foto: Karli Saul

Rally Estonia korraldusega tõsteti latt väga kõrgele – isegi MM-sarjas on paremat raske leida. 

Meil ei ole vaja korraldada MM‑rallit, hoopis selle võistluse – ERC‑ralli – korraldamisel tuleb astuda samm edasi,» sõnas Rally Estonia peakorraldaja Urmo Aava laupäeva õhtul pärast seda, kui olin soovitanud tal hakata mõtlema autoralli MM-etapi korraldamisele.

Aava teab, millised on tema ja ta meeskonna võimalused, ning vaatab tulevikku realistlikult. Kuigi tase ja oskused lubaksid ilmselt kas või järgmisel aastal asuda MM‑ralli organiseerimise kallale, on ilmselge, et pisikeses Eestis, ei ole lähiajal võimalik nii suure ürituse jaoks raha leida.

Seega on mõistlik jääda oma võimete piiridesse ja teha oma asja võimalikult hästi või isegi veel natuke paremini. Seepärast mõtleski Aava ajal, mil tänavuse aasta Eesti spordi suursündmuse lõpetamine alles kestis, juba sellele, kuidas kindlustada leping ERC‑sarja korraldajatega järgmiseks kolmeks aastaks.

Aava ja tema meeskond tõstsid ERC‑sarja etapi korraldustaseme lati väga kõrgele. Markko Märtini ja Aava enda rallisõitja karjääri tippaastatel olen külastanud paarikümmet MM‑rallit. Pärast pikka vaheaega värs­kendasin oma emot­sioone tänavu juuni viimas­tel päevadel Poolas ning seepärast võin, tahtmata kiitusega üle pakkuda, täie veendumisega väita, et korralduse poolest oli tänavune Rally Estonia abso­luutne maailma tipptase – mõnus ajakava, suure­jooneline rallipark otse Tartu kesklinnas, õhtune show-programm. Korraldajad tabasid ära, et see peab olema pidu kogu perele.

Rally Estonia on midagi enamat, kui tavaline võistlus – sellest sai Eesti kui riigi visiitkaart. Mõlemast rallipäevast tehti Eurospordi kanalil pooletunnised kokkuvõttesaated, kus autode kihutamise vahele oli põimitud hingematvalt kauneid vaateid Lõuna-Eesti kuppel­maastikust, küla­dest ja Tartu linnast. Peab olema väga tuim inimese­loom, kui ka sellised kaadrid ei tekita soovi näha neid paiku oma silmaga.

Just selles peitubki Rally Estonia laiem tähendus Eesti riigile. Kaunid kaadrid üli­populaarses rahvus­vahelises tele­kanalis on Eesti jaoks sada korda parem reklaam, kui kõige ande­ka­mgi maine­kujundus­kampaania.

Koos võistluse ülimalt ladusa korraldusega – pole vaja kahelda, et jutud sellest levivad laia maailma üsna kiiresti – moodustab see komplekti, mis kutsub siia üha uusi rallimehi võistlema ja fänne raja äärde kaasa elama. See kõik tähendab aga kasvavat turismi ja meie majandusse tulevat raha.

Seepärast ongi oluline, et riigijuhid mõistaksid Rally Estonia tähtsust laiemalt. Seekord olid peaminister Taavi Rõivas (kindlasti üle keskmise spordisõber) ning väliskaubandus‑ ja ettevõtlusminister Anne Sulling rallit kohapeal jälgimas ning usutavasti said kinnitust, et vähemalt seekord läks EASi toetus õigesse kohta ja projekt väärib jätkamist. Riigi ja kohalike võimude tugi on vajalik, sest ainult sponsorite toel on kas või tänavuse ralli eelarveks olnud 890 000 euro suuruse summa leidmine üsna lootusetu.

Mõistagi ei saa ka ralli korraldajad jääda loorberitele puhkama, sest alati saab teha kõike veel paremini. Näiteks linnakatse Tartu südalinna toomine oli väga hea idee, kuid ilmselt tuleks linnas kulgevat trassi pikendada, et kõik huvilised leiaksid endale vaatamiskoha. Võib-olla oleks mõistlik korraldada linnakatse võistluse alguses, sest võimalus rallimasinaid tasuta vaadata, meelitab kohale tuhandeid pealtvaatajaid, ning sellisel juhul näeksid need inimesed, kes metsade vahele ei kipu, kõiki startijaid.

Kuigi publikut oli Tartu ja Otepää ümbruses palju, on siingi veel varu – sugugi kõigil pole võimalik reede hommikul end raja äärde sättida. Ehk oleks pealtvaatajate seisukohalt mõistlikum alustada reede õhtul, kas või sellesama linnakatsega, ja lõpetada pühapäeva lõunal.

Oluline on ka see, et pileti hinda ei keritaks liiga kõrgele. Aava ise on märkinud vajadust tulevikus suurendada rallireklaamide hulka lähivälismaal.

Kõige olulisem on aga sportlik pool, mis vähemalt seekord ei küündinud korraldusega samale tasemele. Sekundite mäng pakkus küll põnevat kaasaelamist, kuid tulemusi vaadates võiks Rally Estoniat pidada suvaliseks koduste meist­ri­võistluste etapiks. Liiga vähe oli stardis tugevaid välis­maalasi ja need kes olid, polnud kaugeltki nii tugevad kui võis arvata. See ongi ERC‑sarja kõige suurem miinus – vähe on neid rallimehi, kes panustaksid kogu hooaja just selle tiitli võitmisele.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles