Lapsemäng: 17-aastane poiss F1-autosse

Jaan Martinson
, spordiajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Max Verstappen arvab, et kuningliku vormeli taltsutamine pole teab, mis raske töö.
Max Verstappen arvab, et kuningliku vormeli taltsutamine pole teab, mis raske töö. Foto: AP/Scanpix

Nagu selgub, on F1-autoga kihutamine tõesti lapsemäng – reedel Jaapani GP vabatreeningul istub Toro Rosso rooli äsja 17-aastaseks saanud poisike Max Verstappen. Vormelimaailm on jagunenud kaheks: ühed leiavad, et teismelised ei tohiks maailma mainekaimas võidusõidusarjas võimsat sõiduvahendit ohjata, sest see on ohtlik ja ebaväärikas, teised ei näe selles probleemi – las poiss proovib.

Sel teisipäeval seitsmeteistkümneseks saanud Verstappen lööb F1-sarja vanuserekordi pika puuga ehk kahe aasta ja 122 päevaga, seni kuulus tippmark Jamie Alguersuarile. Mõistagi ei tohi endise vormelisõitja Jos Verstappeni poeg šampanjat rüübata, ka juhiloa saaks ta Hollandis alles 18. eluaasta täitudes ning sõiduauto omanikuks siis, kui saab 19.

Rahvusvaheline Autoliit FIA oli sunnitud tunnistama, et kuninglik vormel on muutunud tõesti liiga lihtsaks, kui lapsedki selle taltsutamisega hakkama saavad, ning peavad plaani muuta see raskemini juhitavaks. Ent samas pidid ametnikud ulatama Verstappenile superlitsentsi, kui too oli läbinud F1-autoga 396 kilomeetrit.

On mis on, Verstappen asub Red Bulli tütartiimis Roro Rossos tuleval hooajal stardijoonele. Red Bulli nõustaja Helmut Marko kinnitas, et hollandlane hakkab hoobilt tegusid tegema, ning võrdles teda legendaarse Ayrton Sennaga. «Verstappen alustas võidusõitmist neljaselt ning on erakordne talent, kellesarnaseid sünnib üks kümnendis. Ärge vaadake vanust, vaid võimeid. Ka vaimsetelt omadustelt on ta pigem 22 kui 17.»

Kui Verstappen peaks kandideerima võidusõitjakohale nagu näiteks raamatupidajaks ja tiimidele CV saatma, poleks sinna just palju kirjutada. Jah, kardisõitjana oli ta kõva, kuid vormeliga hakkas kihutama alles mullu sügisel. F3 Florida talvesarjas sai hollandlane kaks võitu ja kolmanda koha, tänavusel Euroopa F3-tšempionaadil on kirjas seitse esikohta ning praegu on ta kokkuvõttes teine.

Iseenesest pole ühe sarja vahelejätmises enne F1-auto rooli istumist midagi erakordset, nii tegi ka Kimi Räikkönen, kuid tema oli sel ajal 21 aastat vana, sõitnud vormelitega kaks aastat ning soomlane, st võidusõitja geenidega.

Noored on varemgi F1-sarjas läbi löönud, kuid jutt käib siiski 19-aastasena debüüdi teinud tulevastest maailmameistritest – Sebastian Vettelist ja Fernando Alonsost. Nüüd aga äkki 17-aastane poiss ässadega rinda pistmas. «Minu arvates on vara 17-aastaselt F1-autot roolida,» tõdes Vettel. «Eks tulevik näitab, kuid minu meelest pole see õige.»

F1-sari pole koht, kus õppida ja vigu teha, sest neid tuleb noortel meestel ikka ette, sõnas Alonso, kuid liiga kriitiliseks ei muutunud. «Elame, näeme. Mõni on tõeliseks võidusõiduks valmis 17-, mõni 29-aastaselt, mõni mitte kunagi. Mina polnud Verstappeni vanuses valmis F1-autoga kihutama.»

Jenson Button, kes oli kuningliku sarjaga liitudes 20, tunnistas, et pidanuks tegelikult veel mõni aasta lahjemaid vormeleid taltsutades oskusi omandama. «Samas, kuidas sa ütled «ei», kui sulle pakutakse kohta F1-tiimis. Äkki teist võimalust ei tulegi?»

Endine Soome vormeliäss Mika Salo oli seevastu kuri: «F1 ei tohiks olla laste võidusõit, vaid sari, kus kihutavad maailma parimad, kes on selleks aastaid valmistunud.»

Verstappenit seevastu enesekindluse puudumises süüdistada ei saa. Mõtleks, F1, mis seal nii erilist... «Kardist üleminek F3-autosse oli palju suurem samm kui F3st istumine F1-autosse,» tõdes hollandlane. «Ma ei muretse. Autod on turvalised. Palju ohtlikum on jalgrattaga suurlinnas pedaalida. Ka ei loe ma sotsiaalmeediat, kus minust kirjutatakse nii head kui halba. Keskendun oma tegemistele.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles