Ränk hoop Hondale ja McLarenile: FIA eksimus annab konkurentidele suure eelise

Kristjan Jaak Kangur
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
McLaren-Honda võistkonda võib hoolimata tugevast sõitjatepaarist ees oodata väga raske hooaeg.
McLaren-Honda võistkonda võib hoolimata tugevast sõitjatepaarist ees oodata väga raske hooaeg. Foto: SCANPIX

Vormel-1 sarjas on küpsemas järjekordne skandaal, sest uuest hooajast sarjaga liituv Honda ja nende mootoreid kasutav McLareni võistkond on pandud konkurentidega võrreldes ebavõrdsesse olukorda. Kõiges on seejuures süüdi Rahvusvahelise Autoliidu (FIA) eksimus reeglite koostamisel.

Nimelt suutis FIA sõnastada 2015. aasta mootorite arendust puudutavad reeglid nii ebamääraselt, et mootoritootjad Ferrari, Renault ja Mercedes leidsid sellest augu. Sellest tulenevalt langetas FIA otsuse, et nimetatud tootjad võivad siiski terve eesoleva hooaja jooksul mootoreid edasi arendada. Esialgse plaani järgi oleks mootorite arendustöö külmutatud juba enne hooaja avaetappi.

«Kujutasime kogu aeg ette, et tootjad peavad esitama 2015. aastaks homologeeritud mootori enne esimest etappi. Kõik on ideaalis väga lihtne, aga paraku selgus reegliteraamatut lehitsedes, et seal pole täpset kuupäeva vajaliku konkreetsusega paika pandud,» vahendab Autosport FIA kõneisiku sõnu. Ferrari tehniline direktor James Allison juhtis eksitusele tähelepanu juba Abu Dhabi etapi järel peetud arutelul ning teema võeti taas üles jõulude eel toimunud koosolekutel, mille lõpetuseks oli FIA sunnitud oma eksimust tunnistama.

«Robustne» lahendus soosib enim Renault'd ja Ferrarit

Charlie Whiting. FOTO: Scanpix
Charlie Whiting. FOTO: Scanpix Foto: Savostyanov Sergei/ITAR-TASS

«Kõige loogilisem ja robustsem võimalus probleemi lahendamiseks on see, kui lepime asjaoluga, et 2015. aasta mootorite esitamiseks ei ole kindlat kuupäeva,» lisas FIA. Ka FIA tehniline delegaat Charlie Whiting on juba saatnud tiimidele ametliku kirja, kus on öeldud, et mootoreid võib arendada kogu eeloleva hooaja jooksul.

Tiimid peavad siiski endiselt kinni pidama eelmise hooaja eel kehtestatud reeglist, mille kohaselt mootorite arendustöö on jagatud 32-ks «ühikuks». Mootori põhiosa peab jääma samaks võrreldes sellega, mis esitati FIAle 2014. aasta 28. veebruariks. Küll aga on tiimidel lubatud teatud komponente muuta – jõuallikas koosneb FIA otsusel 66st komponendist, millest muuta tohib 32 komponenti, ülejäänu on juba praeguste reeglitega n-ö külmutatud ning neid komponente enam muuta ei või. Mõistagi ei tohi tiim endiselt kasutada hooaja jooksul rohkem kui nelja jõuallikat – selle piiri ületamisele järgneb karistus.

Üle poole mootorist on puutumatu

Võimalikud muudatused tohivad seega puudutada 48 protsenti jõuallika osadest. Tõsi, kui tiim avastab mõnest «külmutatud» komponendist arvestatava vea, võib FIA anda erandkorras loa ka selle muutmiseks. 2016. aastaks kahaneb muudetavate komponentide osakaal 38 protsendini, aasta hiljem on see juba 30 protsenti, 2018. aastal 23 protsenti ning 2019. ja 2020. aastal praeguste plaanide kohaselt kõigest viis protsenti.

Muudatus tuleb väikese tagasilöögina eelmise hooaja valitsejale Mercedesele, kes suutis 2014. aasta lõpus tõrjuda Renault’ ja Ferrari katsed reegleid lõdvendada ning oma mahajäämust sel moel vähendada. Kõige suurem hoop on uus otsus aga Hondale, sest nemad peavad esitama oma uue jõuallika tänavu veebruariks ega tohi seda hooaja käigus enam muuta.

Ehkki ka Honda kohta pole reeglites kirjas täpset kuupäeva, millal homologeeritud versioon tuleb FIAle esitada, märgitakse see ära Whitingi poolt tiimidele saadetud kirjas. «Kuna senised mootoritootjad pidid oma jõuallikate versioonid esitama FIAle 2014. aasta 28. veebruariks, on meie hinnangul õiglane, kui Honda esitab enda oma 2015. aasta samaks kuupäevaks,» seisab Autosporti teatel Whitingi kirjas.

Kas McLaren asub üksinda protestima?

Eric Boullier. FOTO: Scanpix
Eric Boullier. FOTO: Scanpix Foto: SCANPIX

McLareni võidusõidudirektor Eric Boullier jõudis juba enne lõpliku otsuse langetamist mõista anda, et selline plaan pole õiglane. «Meie meelest tuleks mootorite arendustöö külmutada, kui kõik tiimid on saanud hädavajalikud muudatused teha. Kui võistlusmoment ära võtta, läheb see vastuollu meie spordiala vaimuga,» sõnas Boullier ESPNile.

Honda ja McLareni ühine ülesanne oli uue hooaja eel niigi raske – mullu olid tiimil kasutada stardirivis selgelt parimad Mercedes mootorid. Ometi jäädi etapivõitudest kaugele ning hooaja üldtabelis saadi napilt viies koht Force India ees, kes kasutas samuti Mercedese jõuallikaid, ent kelle rahakott on märksa väiksem.

Honda uus jõuallikas on eeldatavasti Mercedese omast väiksema võimsusega, väiksema töökindlusega ning uue otsuse valguses pole Hondal ka võimalik seda hooaja käigus parendada. Tõenäoliselt asuvad Honda ja McLaren hooaja alguseni jäänud kahe kuu jooksul FIAt mõjutama, et neilgi lubataks mootorite arendustööga hooaja käigus tegeleda. Samas pole neil kelleltki teiselt tuge loota, sest ülejäänud kaheksa tiimi kasutavad Ferrari, Renault’ või Mercedese toodangut ja pole seetõttu mõistagi konkurendi murest kuigivõrd huvitatud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles