Värske raport avab vormel-1 sõitja traagilise avarii tagamaid

Kristjan Jaak Kangur
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maria De Villota
Maria De Villota Foto: SCANPIX

Hispaania vormelisõitja Maria de Villota pidi võitlema talle vastu hakkava autoga ega suutnud õigeaegselt pidurdada, selgus väljaande Autosport vahendusele avalikkuse ette jõudnud raportist. De Villota tegi 2012. aasta suvel toimunud vormel-1 testi ajal ränga avarii ning kaotas selles parema silma.

Autosport nõudis välja eelmisel kuul ilmunud Töötervishoiuameti raporti, kust selgub, et ka Marussia võistkonnal oli õnnetuse toimumises märkimisväärne roll. Sellegipoolest leidis amet juurdluse tulemusena, et kellelegi süüdistust ei esitata.

Raporti järgi osales de Villota 2012. aasta 3. juulil Duxfordi lennuväljal toimunud sirgetestil. Hispaanlanna oli päeva alguses kurtnud, et sidur ei kuula sõna, kui vormeli rattad on täielikult välja pööratud, kuid teda rahustati, et «see pole oluline, kuna sirgetesti ajal pole niikuinii vajadust rattaid täielikult välja pöörata».

Lisaks andis võidusõiduinsener de Villotale rooli istumise eel hulga märkmeid, kuid neis polnud infot selle kohta, kuidas autot peatada või «milline käik tuleks tagasi boksiteele jõudes valida». Raportis märgitakse lisaks, et tiim kasutas tol päeval tavapärasest erinevat autoveohaagist, mille tagaluuk oli «ebatavaline» ja «suurem».

De Villota alustas päeva sõiduga tavaautos, sellal kui võidusõiduinsener talle päevakava tutvustas. Samas rõhutab raport uuesti, et pidurdamis- ja peatumisprotseduurist polnud ka siis juttu. Seejärel istus hispaanlanna juba vormel-1 auto rooli ja läbi kahel korral edukalt ettenähtud distantsi.

Boksi naastes pidurdas de Villota kuni kiiruseni 45 km/h normaalselt. Kuid kui mootori pöörded langesid 4100 peale, oli vormelil käik endiselt sees ning sel hetkel sekkus tühikäigupiiraja, et kiirus veelgi ei langeks ja mootor välja ei sureks.

«Sel hetkel algas esmakordselt andmetes kõikumine, mida esines kokku kolm korda. See näitab, et auto «võitles» sõitjale vastu,» seisab raportis. Hispaanlannale «ei olnud keegi selgitanud, kuidas tühikäigupiiraja mõjutab auto peatumist».

De Villota tunnistas ise pärast õnnetust, et oli vajutanud nuppu, mis pidanuks siduri lahutama, kuid sellest polnud kasu. Kui de Villota üritas paremale pöörata, blokeerus parem esiratas. Hispaanlanna pidurdas veel tugevamini ja seepeale blokeerus ka vasak esiratas.

Seejärel üritas de Villota vahetada teiselt käigult esimesele, kuid auto blokeeris ka selle liigutuse, sest pöördemoment oli sel hetkel suurem kui 100Nm. De Villota vähendas survet piduripedaalile ja seepeale muutusid esirattad jälle juhitavaks, kuid seejärel vajutas ta pedaali taas tugevamini ja vasak esiratas blokeerus uuesti, näitavad saadud telemeetriaandmed.

Kirjeldatud ebaõnnestunud pidurdamise tulemusel põrkaski de Villota vormel kokku raja ääres seisnud veoki tagaluugiga. Raporti kohaselt oli tagaluuk jäetud asendisse, mis «mitte ainult tekitas vigastusriski, vaid ulatus ka täpselt vigastada saanud isiku silma kõrgusele.» Samas märgiti raportis, et võistkond «lootis sõitja oskustele ja kogemustele.»

Raskeid koljuvigastusi saanud hispaanlanna kaotas õnnetuses parema silma ja viibis pikalt taastusravil, tunnistades hiljem, et kaotas ka lõhna- ja maitsmismeele. Sügisel ilmus ta aga taas heatujulisena avalikkuse ette ja näis, et ta on rängast avariist paranemas. Aasta hiljem, 2013. aasta oktoobris leiti 33-aastane de Villota aga Sevillas hotellitoast surnuna. Lahkamine tõi surma põhjusena välja küll infarkti, kuid usutavasti ulatusid de Villota surma algpõhjused siiski aasta varem aset leidnud avariini.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles