Tiitli hind: ühe käega sõit ja ülikiired mehhaanikud

Peep Pahv
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nii kihutasid Egon Kaur ja Erik Lepikson karjääri esimese meistritiitli suunas. Uuel hooajal loodetakse juba kõrgemat lendu.
Nii kihutasid Egon Kaur ja Erik Lepikson karjääri esimese meistritiitli suunas. Uuel hooajal loodetakse juba kõrgemat lendu. Foto: Ray Põder

Autoralli Eesti meistri tiitli võitmiseks ei piisa ainult täpsest ja kiirest sõidust, mõnikord kaasnevad sellega ka üsna ekstreemsed teod – Margus Remmak kihutas 200 km/h ühe käega, Egon Kaur pidi aga võistluse jätkamiseks laenama sõbra autolt käigukasti.



Kaur ja Remmak ei lõpetanud Saaremaal seisusekohastel positsioonidel, ent äparduste kiuste laupäeva õhtuks Kuressaare keskväljakule jõudnud mehed pakatasid rahulolust.

Remmak sai üldarvestuses 8. koha, millest piisas hooaja kokkuvõttes absoluutse Eesti meistrina triumfeerimiseks, Kaur oli küll alles 16., kuid Eesti meistrivõistluste arvestuses suures N-rühmas osalenute seas piisas sellest tiitlivõiduks.

Remmaku hädad algasid reede õhtul. Tema Mitsubishi Lanceril hakkas viies käik välja hüppama ja nii ei jäänudki rallimehel muud üle, kui käega käigukangi õiges asendis hoida. «Sisuliselt tähendas see seda, et kui kiirus jõudis 200ni, tuli hakata sõitma ühe käega,» rääkis Remmak. «Reede õhtul oli korraks isegi mõte, et sõit tuleb katki jätta, ühe käega roolimine tundus liiga ohtlik.»

Kahe päevaga jõudis Remmak aga ühe käega sõitmisega harjuda. Vaid korra kaldus tema juhitud auto kiviaiale ohtlikult lähedale – kaardilugeja Olaf Suuderi poolne peegel lendas küljest, ent plekkidele ei jäänud pea ühtegi kriimu.

Rallimeeste peas välgatas ka mõte, et käigukangi võiks suruda hoopis Suuder, ent selle kõrvalt poleks muus elus tuntud telenägu suutnud legendis järge pidada.

Tegelikult polnud Remmak ja Suuder kaugel ka N-rühma meistri tiitlist, kuid selle võitmiseks pidanuks kerkima veel paar kohta.

«Meie Suurbritannia toetajate jaoks oligi tähtis absoluutne tiitel,» polnud Remmaku hääles kurbust. «Oleme autorallis osalenud neli hooaega. Enne oli meil kaks hõbedat, nüüd jõudsime esimese kullani.»

Kauri jaoks lõppes reede õhtu veel rõõmsates toonides – seis oli hea ja üllatuslikult rallile saabunud tüdruksõber muutis tuju veel paremaks. Laupäeva hommikul sai ta aga ise hakkama ränga veaga.


«Eksisin käiguvahetusel ja kastis jooksis kõik segamini,» tunnistas ta. «Mõtetes palusin, et jõuaksin autoga siiski hoolduspausile, olin kindel, et seal saab midagi teha.»

Teha polnud aga muud, kui MM-Motospordi mehhaanikud pidid kiiremas korras kruvima maha hoolduspargis seisnud, Eesti ühe parema kaardilugeja Kristo Kraagi tänavasõidu Subaru Impreza käigukasti ja sättima selle Kauri masina külge. Rallimasina käigukasti vahetuseks kulus nobedate näppudega meestel vaid 20 minutit!

«Edaspidi pidin siduri abil käike vahetama, kuid sain vähemalt edasi võistelda. Pean Kristole kõvasti välja tegema,» sõnas Kaur, kes peab tänama saatust, et kihutab just Subaruga. Spetsialistide sõnul poleks näiteks Mitsubishi ralliauto käigukasti vahetus 20-minutilise hoolduspausiga mõeldav.

Viperuste kiuste suure N-rühma Eesti meistriks tulnud Kaur tunnistas, et jahtis tiitlit läbi terve hooaja. «Niisama me seda taga ei ajanud, see on ikkagi omamoodi staatus. Nüüd on tiitel käes ja õhtul lasen end lõdvaks. Oleme selle ära teeninud,» arvas ta. Kaardilugeja Erik Lepikson tegi aga võiduga endale vahva pulmakingi – eile vahetas ta sõiduriided šiki ülikonna vastu ja sõlmis oma senise elu tähtsaima liidu.

Uuelt hooajalt loodab Kaur juba kõrgemat tähelendu. Ta soovib osaleda umbes viiel-kuuel MM-rallil. Hea meelega jätkaks ta sõitmist sama N-rühma Subaruga.

«Sponsorite otsimisel oleme asjale teisiti lähenenud ja püüame asju paremini ajada. Seepärast usun, et vajaliku raha kokkusaamine on võimalik,» lausus Kaur.

Väljaspool Eestit sõitmisest unistab ka Remmak, ent tal pole veel selget aimu, millise autoga ja kus seda teha. «Rallimehena jätkamine on üsna kindel, kuid masin peab olema konkurentsivõimeline.»

Tänak näitas hullumeelset kiirust

Saaremaa rallil Ford Fiesta Super-2000 autoga kihutanud Ott Tänak näitas nii head kiirust, et WRC-masinaga sõitev Georg Gross pääses ta eest vaid kümne sekundiga. Mõlemast eestlasest oli kiirem aga MM-sarjas karastunud norralane Mats Östberg.

Tänaku võimast minekut ei häirinud seegi, et tema auto lõppkiirus jäi konkurentide sõidukitele tublisti alla. Samas pakkus just selle masinaga sõitmine Eesti tulevikumehele erilise rahulduse.

«Tavalise N-rühma autoga võrreldes on see rohkem rallimasin, see on ju spetsiaalselt selleks ehitatud,» sõnas ta. «Auto tundmaõppimiseks oli siin hea võimalus ja õnneks püsis pinge lõpuni.»

Kuigi Tänaku tulevikuplaanid pole veel selged, näeb ta end eelkõige just Super-2000 auto roolis. «Otse WRC-masinasse istudes jääks üks samm vahele. Usun, et see on meile parim variant,» märkis koos kaardilugeja Kuldar Sikuga sõitev mees.

Grossi sõnul andis Östbergiga konkureerimine hea kogemuse ja pakkus võimaluse oma tegelikku taset kontrollida. «Selle ralli suurim üllatus oli aga see, et Ott suutis oma uue autoga nii kiiresti kohaneda ja sellist kiirust näidata.» (PM)

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles