Vormelid saavad tulevikus juhti kaitsva uudse turvalahenduse

Kristjan Jaak Kangur
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Justin Wilsoni hukkumine tõi turvalisusprobleemi uuesti teravalt päevakorrale.
Justin Wilsoni hukkumine tõi turvalisusprobleemi uuesti teravalt päevakorrale. Foto: SCANPIX

Rahvusvahelise Autoliidu (FIA) tehniline direktor Charlie Whiting lausus väljaandele Autosport, et vormelitel võetakse varem või hiljem kasutusele praegusest paremini kaitstud kokpitid.

Endise vormel-1 sõitja Justin Wilsoni õnnetu hukkumine pühapäeval Pocono ringrajal peetud IndyCari vormelisarja etapil on taas tõstnud teravalt päevakorda ohutuse küsimuse. Wilsonit tabas teise auto väljasõidu tagajärjel selle keretükk, mis põhjustas surmava vigastuse.

Pärast seda, kui 2009. aastal hukkus Suurbritannias vormel-2 sarja etapil eksmaailmameistri John Surteesi poeg Henry Surtees, keda tabas pähe teise auto küljest lahti tulnud ratas, on FIA järjepidevalt otsinud võimaluse sõitjate peade kaitsmiseks. Vaid nädal enne Surteesi õnnetust sai Ungari vormel-1 etapilt rängalt vigastada Felipe Massa, keda tabas teise auto küljest eraldunud vedru. Brasiillane pääses õnneks eluga ja sõidab nüüd taas vormel-1 sarjas võidu.

Kuppelklaas ja turvakaar ei sobinud

Esialgu plaaniti vormelite kokpitid kinniseks muuta – need oleksid sarnanenud välimuselt hävituslennukite kabiinidega. Pärast põhjalikke teste jõuti aga järeldusele, et sellisel juhul on juhil suur oht avarii tagajärjel kokpitti lõksu jääda. Samuti kaheldi turvaklaasist tehtud kabiinikatte tugevuses.

Kõrvale jäeti ka turvakaarte idee, sest need oleksid piiranud sõitja nähtavust. FIA plaanib aga septembris katsetada uusi tehnoloogiaid. «Oleme selle kallal juba aastaid vaeva näinud ja paljusid lahendusi testinud – mõnda edukamalt kui teisi,» sõnas Whiting Autosportile. «Väga-väga raske on leida midagi, mis toimiks. Aga praegu on meil kaks varianti. Ühe töötas välja Mercedese. Selline lahendus ei ulatu juhi kohale ja juhti saab endiselt autost välja tõmmata, mis on kõige tähtsam. Tegemist on rõngaga, mis ulatub juhi peast ettepoole, aga sellel on üks keskne kinnitus,» selgitas Whiting.

«Teine lahendus koosneb eri kõrgusel asuvatest labadest, mis paigutatakse auto peale ja juhi ette sellise nurga all, et need on juhile praktiliselt nähtamatud,» lisas Whiting. Testide käigus lennutatakse auto kokpitti asetatud kiivrimudeli suunas ratas koos rehviga, et näha, kas ja kuidas uued struktuurid juhti nende eest kaitsta suudavad.

Whiting: see on olnud kuradima raske töö

Whiting avaldas usku, et isegi kui kahest eelnimetatud lahendusest asja ei saa, jõuab FIA lõpuks toimiva uuenduseni. «Oleme panustanud sellesse ettevõtmisesse tohutult aega, vaeva ja tööd. See pole olnud lihtne – õigupoolest on see olnud kuradima raske. Aga ma usun, et ühel päeval leiame midagi, millest on kasu. Ühel päeval leiame konstruktsiooni, mis vähendab juhi vigastusohtu. Kahtlen, kas see kaitseb juhti sama hästi kui klaaskuppel kokpiti kohal, aga see kaitseb teda,» sõnas Whiting.

«Peame edasi pingutama. Meie lahendus ei pruugi juhti sajaprotsendiliselt kõikides oludes kaitsta, aga kui see midagigi paremaks muudab, peab see hea olema. Peame mingi võimaluse leidma,» lausus britt.

FIA tehniline direktor Charlie Whiting soovib sõitjatele turvalisemat tulevikku. FOTO: Scanpix
FIA tehniline direktor Charlie Whiting soovib sõitjatele turvalisemat tulevikku. FOTO: Scanpix Foto: Savostyanov Sergei/ITAR-TASS
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles