Täna 30 aastat tagasi: Belgias hukkus vormel-1 andekas tulevikulootus

Kristjan Jaak Kangur
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Stefan Bellof.
Stefan Bellof. Foto: SCANPIX

Täna möödub 30 aastat päevast, kui Belgias Spa ringrajal toimunud raskes avariis hukkus sakslane Stefan Bellof, keda peeti tulevaseks vormel-1 sarja maailmameistriks.

Stefan Bellofi võidusõitjakarjäär oli 1985. aastal tõusuteel. Aasta varem oli ta debüteerinud vormel-1 sarjas, näidates Tyrrelli roolis kohe oma talenti. Bellof armastas aga võidu kihutada ükskõik millega ning ehkki tiimijuht Ken Tyrrell ei kiitnud seda heaks, jätkas ta võistlemist ka sportautode sarjades, kus ta oli 1984. aastal kroonitud maailmameistriks.

1985. aasta suve lõpus otsustas Bellof osaleda Hollandi ja Itaalia vormel-1 etappide vahele jäänud Spa 1000 kilomeetri sõidul. Tema kasutuses olnud Porsche 956 polnud küll sarja kiireim auto, kuid Bellof uskus, et keerulisel Belgia ringrajal suudab ta tänu oma oskustele auto võimed konkurentide ees siiski maksma panna.

Sõidu 78. ringil võitles Bellof belglase Jacky Ickxiga koha eest, olles äsja möödunud Thierry Boutseni autost. Ülikiires Eau Rouge'i kurvis puutusid väliskurvist mööduda püüdnud Bellofi Porsche parem esiratas ja Ickxi tehasetiimi Porsche tagumine nurk kokku. Mõlemad autod kaotasid juhitavuse ja lendasid suurel kiirusel rajapiirdesse.

Ehkki ka Ickx sai kergemalt vigastada, õnnestus tal omal jõul autost välja ronida. Bellofi Porsche süttis aga ootamatult põlema ning turvatöötajad suutsid sakslase alles paarkümmend minutit hiljem autost kätte saada. Arstidel ei jäänud üle muud kui Bellof õnnetuspaigal surnuks tunnistada.

«Stefan oleks pidanud 1986. aastal Ferrariga liituma. Loomulikult oli mul kahju näha, et ta lahkub, aga samas teadsin paratamatult, et mõni suurem meeskond võtab ta endale. Ta oli tohutult andekas, nii et mine tea, kui kaugele ta võinuks jõuda. Stefan oli uskumatult kiire, tore ja heasüdamlik mees,» meenutas Ken Tyrrell ühes hilisemas intervjuus 27-aastaselt siit ilmast lahkunud Bellofit.

«On asju, mida sa iial ei unusta. Ehkki oled täiesti süüta, oled ikkagi selles osaline olnud ega saa jätta mõtlemata – mis siis, kui... Ta oli tore poiss, lubava tulevikuga tõusev täht,» sõnas Ickx paari aasta eest väljaandele Motorsport Magazine antud intervjuus. «Mu otsus võidusõiduga lõpparve teha langes pärast seda õnnetust kergelt. Kui mõtled mõistusega, aitavad sellised sündmused sul kergemini otsusele jõuda,» sõnas Ickx, kes tegigi professionaalsel tasemel ringrajasõiduga sama aasta lõpus lõpparve.

Traagilisel moel oli Bellofi surma-avarii läbi aegade esimene surmaga lõppenud võidusõiduõnnetus, mis Ickxi autos olnud kaamera kaudu vahetult vaatajateni jõudis.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles