Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Vormel-1 alustab: uus hooaeg, vanad küsimused, väikesed muutused

Vaata suurt galeriid sõitjatest ja kiivritest!

1
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje

Sel nädalavahetusel Austraalias avalöögi saavas vormel-1 sarjas pole suuri reeglimuudatusi kahe hooaja vahel kasutusele võetud ning tipptiimide jõuvahekorrad ei ole kõigi märkide järgi muutunud ega muutumas. Nii jääb vaid üle loota, et põnevust kasvatavad pisikesed uuendused, millest vastuolulisim on kvalifikatsiooniformaadi ootamatult hiline muutmine.

Lühidalt selgitades peetakse ajasõit endiselt kolmes osas, kuid iga osa teises pooles hakatakse väljalangejaid selgitama jooksvalt ehk iga 90 sekundi tagant langeb kõige kehvema ajaga sõitja välja. Muutuse peamine eesmärk on põnevuse hoidmine kogu tunniajase kvalifikatsiooni jooksul, samuti peaksid tippsõitjad eeldatavasti rohkem rajal viibima: mullu tuli eriti kahe esimese sessiooni jooksul korduvalt ette olukordi, kus tipud tegid ühe edasipääsu tagava kiire ringi ja keerasid siis rehvide säästmiseks tagasi boksi.

Täiesti ootamatult tulnud uuendus võeti vastu alles veebruari lõpus ja nagu tänaseks on selgunud, oli kaalukausil ka näiteks kvalifikatsioonijärjestuse pea peale pööramine: parima aja väljasõitnu startinuks kümnendalt kohalt, teine mees üheksandast ruudust ja nii edasi. Tiimid leppisid seega muudatusega vaid põhimõttel «valime mitmest halvast parima».

Pehmemast pehmem rehv

Samuti töötas rehvifirma Pirelli tänavuseks välja uue ultrapehme või üli-ülipehme rehvisegu, mis on mõeldud ennekõike kasutamiseks tänavaradadel. Sõitjatele anti ka võimalus ise rehvivalikul suurem sõna sekka öelda: kui varem tuli sõita kahe etteantud seguga, siis nüüd on võimalik valida kaks segu kolme etteantu seast. Võib aga karta, et tavavaatajale jäävad need uuendused raskesti mõistetavaks ja nende mõju kaugeks – kes peale paadunud fännide taipab täpselt, kas sõitja kasutab nüüd parajasti pehmet, ülipehmet või üli-ülipehmet segu? Ja milline neist oli ikkagi superpehme, milline aga ultrapehme?

Kolmanda muudatusena on varju jäänud raadioside reeglite muutmine, ent asjasse süvenedes võib just see olla kõige põnevam käik. «Vahel tundub, nagu liiguks auto rajal kaugjuhtimise teel ja pult oleks kellegi käes boksiteel,» võttis Mercedese tiimijuht Toto Wolff viimaste aastate arengu hiljuti tabavalt kokku. Tänavu on FIA aga pannud lõppematuid vaidlusi tekitanud ebamääraste keeldude asemel paika konkreetse 32 punktist koosneva nimekirja sellest, mida võib sõitjale raadio teel öelda.

Sebastian Vettel üritas avaetapi eelsel pressikonverentsil teha Daniel Ricciardost vägisi Ferrari sõitjat. FOTO: Scanpix

Sõitja otsustab

Lühidalt ulatatakse jäme ots etapi käigu määramisel sõitja kätte. Strateegia, rehvivalik, boksipeatuste ajastamine ja mootori võimsusprogrammide käsitsemine jääb roolis istuja otsustada, tiim ei tohi enam sellesse senisel määral sekkuda. Ära jäävad raadiosõnumid stiilis «Lewis, vali strateegia number neli.» Sõitja peab ise sõidu käiku lugema ja otsustama, millal tasub kaitsta, millal rünnata, millal kütust-rehve säästa ja millal gaasipedaal põhja vajutada.

Suuri küsimusi on aga endiselt vaid üks: kes ja kas saab Mercedese vastu? Kahe viimase hooaja valitseja on võitnud viimasest 38 etapist 32 ja hooajaeelsete testide põhjal otsustades on raske näha, et hõbenoolte võiduprotsent kahaneks tänavuse aasta jooksul märgatavalt. Sellal kui teisi konkurente vaevasid väiksemad ja suuremad tehnilised probleemid, Mercedes aina sõitis ja sõitis. Tiim on hästi üles ehitatud ning püsib võidusoonel sama kindlalt kui Red Bull enne neid.

Lewis Hamiltoni ja Nico Rosbergi suurimad vaenlased saavad seega tänavugi ilmselt olla vaid nad ise. Ajaloost võrdväärseid tiimikaaslaste duelle otsides torkab silma, et enamasti lõpevad meeste suhted plahvatuslikult. Nii läks 1987. aastal Williamsis kihutanud Nigel Manselli ja Nelson Piquet’ga, rääkimata McLareni meeste Alain Prosti ja Ayrton Senna «kodusõjast» paar aastat hiljem.

Lewis Hamiltoni ja Nico Rosbergi vaheline erinevus on silmatorkav isegi sellel võistlusvälisel pildil. FOTO: Scanpix

Vaim olgu tugev

Ka aeg-ajalt igavesest lapsepõlvesõprusest rääkivate Hamiltoni ja Rosbergi duellis on tüli juba korduvalt tuha alt lõkkele löönud: 2014. aastal vahetati teravusi Monacos ja põrgati kokku Spas, mullu aga mängiti Austinis maha mütsiloopimise skandaal. Nagu märkis Autospordiga vestelnud eksmaailmameister Damon Hill, sõltub sellistel puhkudel kõik iseloomust. «Mõni sõitja saab mõttemängudega väga hästi hakkama, teine mitte. Ning kui teist tüüpi mehed hakkavad neid mänge mängima, tuleb see tavaliselt neile endale kahjuks,» arutles Hill.

«Kui Nico laseb Lewisel ennast närvi ajada, on Lewise töö tehtud. Aga mulle tundub, et Nico on selle mängu kaasamängimisest loobunud ja nutikamaks muutunud,» lisas ta. Siiski oli Hamilton mullu varasemast stabiilsem ja ehkki Rosberg lõpetas hooaja kolme etapivõiduga, ei maksa sellest liiga palju välja lugeda, sest Hamiltonil oli selleks ajaks tiitel käes. Suurema pinge all on kahtlemata endiselt Rosberg, kellel on viimasel kahel aastal olnud kasutada tiitlivõiduks võimeline auto. Kui sakslane ei tule ka tänavu maailmameistriks, tekib küsimus, kas seda üldse kunagi juhtub.

Ferrari oli mullu lihtsurelikest parim, ent Mercedese kannale astuda ei suudetud. Kui arvestada keskmiseks ringi läbimise ajaks poolteist minutit, kaotati kvalifikatsioonides Mercedestele hooaja jooksul iga ringi peale 0,72 sekundit ja vormel-1 mõõtkavas on see terve igavik. Sebastian Vettel on selgelt tiimi esinumber ja näitas Red Bullis, et võib võiduvõimelise autoga olla peatamatu, ent kas Ferrari suudab talle tänavu sellist autot pakkuda? Pigem ei.

Ferrarit on mullusega võrreldes tehtud kitsamaks ehk aerodünaamilisemaks ja testide põhjal otsustades on vabanetud ka ülejuhitavusest, mis valmistas mullu meelehärmi ennekõike Kimi Räikkönenile. 36-aastase soomlase jaoks jääb algav aasta tõenäoliselt sarjas viimaseks, kui ta ei leia endas motivatsiooni Vettelile suuremat konkurentsi pakkuda.

Williamsi laeks on ilmselt endiselt kolmas koht. FOTO: Scanpix

Kindel kolmas

Mullu selgelt kolmandaks võistkonnaks kerkinud Williams on olnud hädas ennekõike aeglastes kurvides kiiruse säilitamisega ja vihmastel etappidel on esinetud suisa kohutavalt. Samuti vajab kõvasti lihvimist meeskonna boksipeatuste taktika, millega on korduvalt häid tulemusi maha mängitud. Ent isegi nende probleemide ületamise korral on raske ennustada Williamsile mullusest kohast kõrgemat. Enam-vähem sama jutt kehtib viiendana lõpetanud Force India kohta – kahel viimasel hooajal on alati vähemalt korra poodiumile jõutud ja mulluse hea auto edasiarendus lubab sama loota ka tänavu.

Red Bulli allakäik pealtnäha võitmatust tiimist vormelimaailma jonnipunniks ja naerualuseks on olnud kiire ning üsnagi piinlik. Eelmise hooaja mootorijant lõppes, saba jalge vahel, tagasi Renault’ juurde hiilimisega. Tänavu hoopis Tag Heueri kaubamärki kandvad jõuallikad võivad seejuures olla mullusest veel keskpärasemad, sest tehasetiimiga sarja naasnud prantslased koondavad kindlasti jõupingutused esindusvõistkonnale.

Sestap võib vabalt juhtuda, et hooaja esimeses pooles jääb Red Bull alla isegi sõsartiimile Toro Rossole. Ferrari mulluseid jõuallikaid kasutaval võistkonnal on lauda käia trump kahe noore, näljase ja andeka sõitja ehk Max Verstappeni ja Carlos Sainz juuniori näol. Kui auto osutub töökindlaks, võib Toro Rosso hooaja esimeses pooles noppida palju väärtuslikke punkte.

Haas alustab oma vormel-1 teekonda paremast seisust kui eelmised uustulnukad. FOTO: Scanpix

Palju küsimärke

Renault’ enda tiimi käekäik on suur küsimärk, sest ehkki Lotuselt üle võetud võistkonna töötajate tuumik on kogenud, takistas rahapuudus viimastel aastatel tugevalt arendustegevust. Maksimaalseks eesmärgiks saab olla püsiv punktide kogumine ning heitlus Sauberiga, samas kui talvel Marussiast Manoriks muutunud mullune punane latern jääb selleks ilmselt ka tänavu. Ehkki neil on nüüd kasutada Mercedese mootor, on mõlemad sõitjad, nii Pascal Wehrlein kui ka esimese indoneeslasena vormel-1 maailma astuv Rio Haryanto, sarja uustulnukad.

Pisut põnevust tekitavad siiski ka uus tiim Haas ja mullu täielikult põrunud McLaren. Haasi puhul võib üle aastate teoks saada stsenaarium, kus uus võistkond suudab avahooajal ehk isegi punkte püüda ja mitmel etapil keskmikele konkurentsi pakkuda. Romain Grosjeanist ja Esteban Gutierrezist koosnev sõitjatetandem on üle keskmise tugev ja tihe koostöö Ferrariga annab tiimile kindla jalgealuse. Mullu vaid kuus korda punktidele jõudnud McLaren lubab tänavu küll kõiki üllatada, ent testide põhjal saab rääkida siiski vaid edusammudest, mitte märkimisväärsest arenguhüppest.

2016. aasta vormel-1 kalender

20. märts – Austraalia GP, Melbourne

3. aprill – Bahreini GP, Sakhir

17. aprill – Hiina GP, Shanghai

1. mai – Venemaa GP, Sotši

15. mai – Hispaania GP, Barcelona

29. mai – Monaco GP, Monte Carlo

12. juuni – Kanada GP, Montreal

19. juuni – Euroopa GP, Bakuu

3. juuli – Austria GP, Spielberg

10. juuli – Suurbritannia GP, Silverstone

24. juuli – Ungari GP, Budapest

31. juuli – Saksamaa GP, Hockenheim

28. august – Belgia GP, Spa

4. september – Itaalia GP, Monza

18. september – Singapuri GP, Marina Bay

2. oktoober – Malaisia GP, Kuala Lumpur

9. oktoober – Jaapani GP, Suzuka

23. oktoober – USA GP, Austin

30. oktoober – Mehhiko GP, Mexico City

13. november – Brasiilia GP, São Paulo

27. november – Abu Dhabi GP, Yas Marina

Juubeldav Lewis Hamilton, hapu näoga Nico Rosberg ja tubli kolmandana kõrvalt aplodeeriv Sebastian Vettel - kas samasuguseks kujuneb ka tänavune hooaeg? FOTO: Scanpix

Tagasi üles