Lõuna-Eesti ralli stardirivi avavad WRC masinal sõitvad Markko Märtin - Kristo Kraag

Postimees Sport
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Markko Märtin 2003. aastal Ford Focust taltsutamas.
Markko Märtin 2003. aastal Ford Focust taltsutamas. Foto: Margus Ansu

Juba sellel reedel jätkuvad EAL Eesti autoralli meistrivõistlused Lõuna-Eesti ralliga. Meistrivõistluste neljas etapp sõidetakse 12.-13. augustil kiiretel Haanja kruusateedel.

Järjekorras 14. Lõuna-Eesti ralli stardirivi avab Eesti läbi aegade parim rallisõitja Markko Märtin, kellele on kaarti lugemas Kristo Kraag. Stardinumbrit 1 kandva Ford Focus RS WRC´03 võistlusmasinaga rallile startivate Märtin – Kraagi viimane ühine kodune start oli aastal 2011.

Numbri all 2 saavad hooaja neljandal etapil rajale meistrivõistluste absoluutarvestuse ja N-rühma liidrid Egon Kaur – Silver Simm (Mitsubishi Lancer Evo IX), kes lähevad Lõuna-Eestis püüdma hooaja kolmandat N-rühma klassivõitu.

«Pidime peale auto24 Rally Estoniat tegema auto mootorile täis hoolduse. Praeguseks on auto taas sõidukorras. Tegime enne rallit ka märgades oludes testi ning usun, et oleme ralliks valmis. Eesmärk on jätkata sealt, kus Lääne-Eestis pooleli jäi ning Lõuna-Eestis punktiedu suurendada,» sõnas Egon Kaur enne hooaja neljandat meistrivõistluste etappi.

Numbri all 4 saavad rajale meistrivõistluste arvestuses Kaur – Simmi lähimad jälitajad Rainer Aus – Simo Koskinen (Mitsubishi Lancer Evo IX).

Numbri all 8 stardivad klassi EMV7 ehk neljaveoliste rahvusliku klassi E12 liidrid Aiko Aigro – Kermo Kärtmann (Mitsubishi Lancer Evo VI).

Esimese kaheveolise autoga stardivad numbri all 11 Lõuna-Eesti rallile rahvusliku rühma EMV 6 (E11) klassi sõitjad Mario Jürimäe – Rauno Rohtmets (BMW M3) ning kohe nende järel klassi EMV4 ehk kuni kaheliitrise mootoriga kaheveoliste autode klassi sõitjad David Sultanjats – Siim Oja (Citroen DS3). EMV6 klassi liidrite Madis Vanaselja – Jaanus Hõbemägi (BMW M3) stardinumber on Lõuna-Eesti rallil 16.

EMV5 klassis ehk 1,6 liitriste mootoritega kaheveoliste masinate rahvuslikus arvestuses on numbri all 17 hooaja esimest meistrivõistluste starti tegemas Karl Martin Volver – Margus Jõerand, kelle võistlusmasinaks Lada Kalina. Klassi liidrid Gert-Kaupo Kähr - Jan Pantalon (Honda Civic) stardivad hooaja neljandale võistlusele numbri all 35.

Kaheveoliste kuni 1,6 liitrise mootoriga autode EMV3 arvestuses stardivad Lõuna-Eestis klassi liidritena Miko-Ove Niinemäe – Martin Valter (Peugeot 208). DMACK Trophy arvestuse hooaja neljandat võitu lähevad Haanja teedel püüdma Gustav Kruuda – Ken Järveoja (Ford Fiesta R2), kes EMV3 arvestuses kaotavad Niinemäe – Valterile vaid 6 punktiga.

Kokku on järjekorras 14.Lõuna-Eesti rallile startimas 55 võistluspaari.

Lõuna-Eesti ralli ajalugu

Kõige esimene Lõuna-Eesti ralli sõideti aastal 1991 ning toona viisid võidukarikad koju BMW M3 masinal sõitnud legendaarsed vennad Nikolai ja Igor Bolshikhid. Esimeste eestlastena jätsid Võrumaa teedel sõidetud ralli võidu koju Ivar Raidam – Margus Karjane (Lada Samara), kes olid parimad aastal 1992. Raidam – Karjane võitsid ralli seejärel veel kolmel järjestikusel aastal 1994-96.

1997. aastal võitis ralli Raidam – Karjase ees tänavusele rallile numbri all 1 startiv Markko Märtin, kellele oli kaarti lugemas Toomas Kitsing. Eestlaste võistlusmasinaks oli Toyota Celica Turbo 4WD.

Märtin võitis kodustel teedel sõidetud võistluse veel kolmel järjestikusel aastal 1998-2000, kuid siis kandis võistlus nime Liivimaa (1998-99) ja Livonia (2000) ralli.

2001.aasta Lõuna-Eesti ralli võitjana finišeeris Ford Escort WRC masinal sõitnud Andrus Laur, kellele oli kaarti lugemas Aleksander Kornilov. Tänasel päeval autoralli MM-võistlustel Eurolamp World Rally Team´i koordinaatorina leiba teeniv Laur on rajal ka reedel algaval Lõuna-Eesti rallil, kuid seda 0 auto roolis.

Aastatel 2002-03 ja 2006 finišeeris Lõuna-Eesti ralli võitjana Margus Murakas, kellele oli kahel esimesel aastal lugemas kaarti Toomas Kitsing ning 2006 aastal Raul Markus. 2002 ja 2006 aastal oli Muraka võistlusmasinaks Toyota Corolla WRC ning aastal 2003 Ford Focus RS WRC´01.

Aastal 2008 jätsid võidu koju Urmo Aava – Kuldar Sikk (Citroen C4 WRC) ning aasta hiljem Ott Tänak – Raigo Mõlder (Subaru Impreza STi N14).

Seni viimane Lõuna-Eesti ralli sõideti hooajal 2011 ning see võistlus läks Eesti autoralli ajalukku, kui kõige väiksema esimese ja teise koha vahega võistlus Eesti meistrivõistlustel.

Pärast 9 kiiruskatset ja 104,60 katsekilomeetrit lahutas ralli võitjaid Raul Jeetsi – Andrus Toomi (Mitsubishi Lancer Evo IX) ja teiseks jäänud Kaspar Koitlat – Andres Otsa (Mitsubishi Lancer Evo IX) vaid 0,1 sekundit.

«See võistlus jääb alatiseks meelde, sest see oli meie kõige esimene absoluutarvestuse võit, mis tuli väga tihedas konkurentsis Koitla – Otsa võites vaid 0,1 sekundiga,» meenutas Jeets karjääri esimest võitu.

„Kahjuks pole me sel aastal Haanjas stardis, sest meie prioriteet on Euroopa meistrivõistlused ning kuna eelarve on piiratud, siis jääb kahjuks sel aastal kodune võistlus sõitmata.

Siiski on tegemist ralliga, mida sõidetakse Eesti kõige lahedamatel ja unikaalsematel teedel ning rõõm on tõdeda, et taaskord saavad rallisõitjad ka suvel Haanja teedel sõita. Aimu sellest, et tegemist on vingete teedega ja ralliga, saab juba kasvõi sellest, et stardis on läbi aegade parim Eesti rallisõitja Markko Märtin,“ sõnas Jeets enne reedel algavad Lõuna-Eesti rallit.

Järjekorras 14. Lõuna-Eesti ralli start antakse Võru kesklinnas, Rannatare esiselt poodiumilt reedel 12.augustil kell 18:00. Esimesele kiiruskatsele stardib esimene võistlusauto 18:28. Reedel ootab võistlejaid ja pealtvaatajaid kaks korduvkatset, kogupikkusega 19,62km. Kokku sõidetakse kahe võistluspäeva jooksul 12 kiiruskatset, kogupikkusega 127,70 km.Ralli punktikatse on 13,80 km pikkune SS12 Tehase Auto.Lõuna-Eesti ralli võitjad sõidavad Rannatare esisel olevale poodiumile laupäeval kell 20:00.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles