Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Aroni õpipoisiaasta suures peres

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Ralf Aronil (keskel) oli sel hooajal poodiumile mitu korda asja mitte ainult uustulnukate konkurentsis, vaid ka üldarvestuses. | FOTO: FIA F3

Vormelisõitja Ralf Aron lõpetas debüüthooaja vormel-3 eurosarjas uustulnukate arvestuses teise ja üldtabelis seitsmenda kohaga. Ehkki hooaja eel oli eestlane seadnud sihiks võidu uustulnukate arvestuses, jäi ta hooajaga igati rahule.

«Kõik algas ülihästi, aga hooaja keskel tuli mõõn, kus kaotasime palju punkte,» kirjeldas Aron suviseid etappe, kus kadus võimalus rootslast Joel Erikssoni püüda. «Õnneks läks hooaja lõpp taas ülesmäge, aga üldiselt oli selline natuke imelik aasta. Tegin ka ise palju vigu, näiteks Budapestis sõitsin kolmanda sõidu soojendusringil seina,» meenutas Aron hooaja teisel etapil aset leidnud äpardust – pärast avasõidu võitmist ja teise sõidu teist kohta tegi ta kolmandas sõidus teel boksist stardirivisse märjal rajal pirueti ning lõhkus auto.

Samuti läks aia taha etapi teine sõit Paul Ricardi rajal, kus Aron eksis teisel kohal sõites ja pidi lõpuks katkestama. Belgias Spa’s läks tiimi vea tõttu aia taha kvalifikatsioon, samas oli Aronil kohati ka ebaõnne. «Näiteks sõitis tiimikaaslane ajasõidus minu ees rajalt välja, mulle näidati kollaseid lippe ja pidin hoo maha võtma, kuid minu järel tulijad said aja kirja,» sõnas ta. «Samas võtan asja nii, et see oligi mu debüüthooaeg, kus selliseid asju ikka juhtub.»

Ehkki teised Prema Powerteami sõitjad olid lõppenud hooajal kogenumad, ei suhtutud eestlase sõnul temasse kui kollanokka. «Kõiki nõuandeid ja tehnilisi andmeid jagati maksimaalselt, kuulati ka minu arvamust,» sõnas Aron. Mõistagi oli teiste ees väike eelis lõpuks suure ülekaaluga sarjavõitjaks kroonitud kanadalasel Lance Strollil, kuid see oli loomulik. «Ta oli lihtsalt kõige parem ja kiirem, nii et vajadusel aidati teda ikka rajapositsiooniga või muude selliste asjadega.»

Sarja ülivõimsalt tugevaimat tiimi Premat – üldtabelis said nende sõitjad esimese, teise, neljanda ja seitsmenda koha – iseloomustab Aron kui suurt perekonda, kuhu ta tahaks ka uuel hooajal kuuluda. «Seal suhtuvad kõik üksteisesse väga sõbralikult ja kui sinuga käitutakse meeldivalt, siis tahad ju ise samaga vastata. Tegemist on pigem nagu perega, näiteks ei vaheta Prema erinevalt teistest tiimidest pidevalt mehaanikuid. Meie autod lagunesid hooaja jooksul kõige vähem, näiteks minu autol polnud aasta jooksul ainsatki mehaaniku põhjustatud viga,» sõnas Aron. «Palju pööratakse tähelepanu pisiasjadele, mis näitab tiimi professionaalsust.» Tiimide arvestuses ongi Prema võidutsenud juba neli aastat järjest.

Samuti sai Aron hästi läbi tiimikaaslastega, kes teda vajadusel toetasid. «Prema ei võta peaaegu kunagi ainult ühte kõva sõitjat, nad ei karda mitme tugeva mehe palkamist. Muidugi võib nii ka vahel mingeid pingeid tekkida, aga üldiselt leitakse, et head sõitjad sunnivad üksteist isegi testide ajal pingutama – esimesena võrdled end ju ikka meeskonnakaaslasega,» selgitas Aron.

Nii-öelda suure pere kõrval toetas Aronit ka väiksem, kuhu peale tema kuulusid isa, võistlusinsener ja suurim abimees Marko Asmer, kes käis Aroniga kaasas kõikidel etappidel. «Marko aitas kõigega – eriti igasuguse suhtlusega, samuti oli ta tiimi kogunemistel alati kõrval ning pärast analüüsisime andmed koos läbi. Just rasketel hetkedel oli ta vajalikuks toeks – ega headel päevadel polnudki tema abi nii palju vaja,» muigas Aron. «Aga keerulisel ajal on hea, kui on keegi, kes sul silma peal hoiab ja on ise juba nii palju kogenud.»

Uueks hooajaks pole Aron veel ühelegi lepingule allkirja pannud, kuid siht on selge: jätkata samas sarjas ning Prema ridades. «Mina olen tiimiga rahul ja nemad on samuti avaldanud soovi, et jätkaksin. Samas on huvi tundnud ka mõni teine võistkond,» avaldas Aron. «Hetkel on sarjas ka veidi keerulised ajad seoses Macauga,» ütles ta, viidates vormel-3 klassi tavapärasele aastalõpu tipphetkele ehk Macau GP-le, kus omavahel võtavad mõõtu vormel-3 eri sarjade tipud. Tänavu on võistluse toimumine aga suure kahtluse all.

Kui Aron vormel-3 sarjas jätkab, saab eesmärk olla vaid üks: üldvõit. «Olen saanud lõppenud aastaga juurde väga palju kogemust ja enesekindlust, samuti olen tehtud vigadest õppinud,» märkis Aron, kes pidi tänavu võistlema mitmel rajal, kus ta ei olnud varem sõitnud. «Kui näiteks Imola oli mul juba enne lemmikrada, siis Budapest, Pau või ka Paul Ricard olid võõrad. Tõsi, Paul Ricardil sain vähemalt enne etappi testida,» rääkis ta. Need rajad ei tohiks talle uuel hooajal enam üllatusi valmistada.

Kahe hooaja vahel hoiab Aron end füüsiliselt heas vormis murdmaasuusatamise ja jõusaalitreeningu abiga, kuid tahab ka autotunnetust säilitada. «Hooaja keskel on vormel-3 sarjas testipiirang, aga praegu see ei kehti, nii et uue aastani jääva aja jooksul tahab tiim kindlasti mingi testi korraldada. Simulaatoris mulle tegelikult enam väga sõita ei meeldigi, aga ilmselt lähen ikkagi Genfi, et seal üldfüüsilise treeninguga tegeleda,» ütles Aron, viidates tiimi Šveitsis asuvale treeningukeskusele.

Füüsiline vorm talle lõppenud hooajal suurt muret ei valmistanud. «Iga vormel ja iga iste nõuavad veidi erinevate lihaste tööd, aga õnneks sain piisavalt testida. Küll oli hooajal pigem väikeseid probleeme ideaalse kaalu säilitamisega, kuid ei midagi hullu,» rääkis Aron, kes peab peale spordi keskenduma õpingutele keskkooli lõpuklassis. «10. ja 11. klassi suutsin ilma kolmedeta läbida, eesmärk on nüüd sama teha. Pean kindlasti väga tänama Gustav Adolfi gümnaasiumi õpetajaid, kes on olnud väga mõistvad ja toetavad,» rõhutas Aron.

Tagasi üles