Tänak WRC-sarja kiirusrekordi püstitamisest: sellise hoo pealt on raske end mugavalt tunda

Madis Kalvet
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänak Rootsi rallil.
Ott Tänak Rootsi rallil. Foto: Timo Anis

Ott Tänak püstitas Rootsi rallil kaasaegsete rallimasinate kiirusrekordi, kui ta näitas parimat hoogu 9. kiiruskatsel, mil tema keskmiseks märgiti 137,8 km/h. Kuna vastavalt Rahvusvahelise Autoliidu FIA reeglitele on selline keskmine kiirus juba ohtlik, siis otsustati antud kiiruskatset teisel korral mitte läbida (12. kiiruskatse jäeti ära).

«Vist üldse kogu WRC ajaloo kõige kiirem katse, mis on sõidetud. Midagi ei ole öelda - ta oli suht kiire: palju sirgeid ja mitte väga huvitav,» sõnas Tänak ise ERRile.

«Sellise suure hoo pealt on raske end mugavalt tunda, pigem ikka ebamugav,» muheles Tänak.

Milline on läbi aegade MM-sarja tippmark?

Tänaku keskmise kiiruse 137,8 km/h puhul ei ole siiski tegemist MM-sarja läbi aegade rekordiga, kuna omal ajal sai legendaarne Stig Blomqvist keskmiseks kiiruseks koguni 189,5 km/h. Sellise kiiruseni jõuti B-rühma autoga, mis 1980ndatel said ikoonilise staatuse. Kuna masinad muutusid lõpuks juba aga ohtlikuks, siis loobuti B-rühma autode kasutamisest MM-sarjas.

1984. aasta maailmameister Blomqvist jõudis keskmise kiiruseni 189,5 km/h 1983. aasta Argentina ralli 1. kiiruskatsel.

Mis sai B-grupi masinatest?

B-grupi masinaid tutvustati avalikkusele 1982. aastal – tegemist oli kõige kiiremate, võimsamate ja kaasaegsemate rallimasinatega. B-grupi autodel oli kapoti all üle 500 hobujõu. Siiski käisid suurte kiirustega kaasas ka õnnetused ning 1986. aastal saadeti B-grupp hingusele, kui Korsika rallil hukkusid Henri Toivonen ja tema kaardilugeja Sergio Cresto.

Kõigest tund aega pärast Toivoneni-Cresto traagilist avariid teatas Rahvusvahelise Autoliidu president Jean Marie Balestre, et B-grupi autode arendustöö on päevapealt keelatud. Järgmisest aastast neid enam radadel ei nähtudki. Koos kahe noore eluga lõpes sel süngel päeval nagu noaga lõigatult ka üks ajajärk maailma rallispordis.

Tänavuse hooaja eel räägiti palju, et WRC-sarjas tehtavad muudatused toovad B-grupi taas unustuste hõlmast välja ja kätte võib jõuda MM-ralli uus kuldne ajastu. Võrreldes mulluse aastaga on WRC-masinate aerodünaamika parem ning suurenenud on ka võimsus, kuid tegemist on kaugelt turvalisemate autode võrreldes B-grupiga. Nagu näha, siis jäävad ka praegused WRC-autod kiiruselt B-grupi masinatele selgelt alla.  

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles