Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Ott Tänak peab MM-tiitlit tänavu keeruliseks, aga mitte võimatuks ülesandeks

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Tänaku ja Latvala hommikune sparring. | FOTO: @World/M-Sport

Eesti parim rallisõitja Ott Tänak ihkab võimalikult kiirelt oma esimese MM-etapi esikoha kätte saada – võidurõõm oleks üks pluss, aga nõnda saaks ka kaelast stressi, mis rallimeest triumfi ootuses vaevab.

Tänaku senine teekond autoralli MM-sarjas: aasta 2012 oli läbikukkumine, 2015 üle kivide ja kändude tagasitulek ja 2016 nõrkadel Dmacki rehvidel kannatamine. Nüüd on saarlane tõotatud maal. «Üle tüki aja, nagu me ise ütleme, tõsises tehasemeeskonnas,» nendib Tänak. Tema M-Sporti tiimist leivaisal puudub küll suure autotootja otsene rahaline tugi nagu Hyundail, Toyotal või Citroënil, aga ometi on osalt Tänaku usina autoarendustöö ja osalt neljakordse maailmameistri Sebastien Ogierʼ liitumise tulemusel praegu tipus mis tipus. «Meeskonnavaim on tugevam kui varasematel aastatel.»

Kõik see vaatab vastu ka MM-tabelist, kus Tänaku nime leiab karjääri parimalt, neljandalt realt. Tõsi, kaotust Ogierʼle on juba 36 punktile, aga tulemused säravad: varasema karjääri jooksul neli MM-poodiumi kogunud Tänak on tänavu sinna kerkinud juba kolm korda.

Portugalis esikohajaht? Vaatame enesetunde järgi

«Plaan on siiamaani suhteliselt töötanud. Kahju ainult sellest Korsika asjast – üpris palju punkte läks sinna kaotsi,» võttis Tänak hooaja alguse kokku. Eesti esisõitja on teisel kohal lõpetanud Rootsis, kolmandal Monte Carlos ja Argentinas ning neljandal Mehhikos. Vaid Napoleoni sünnisaarel toimunud asfaldirallil läks üks pisike viga kalliks maksma: Tänak käis oma Ford Fiesta WRCga rajalt väljas just sellises paigas, kus puudus igasugune šanss teele naasta. «Aga kõik ülejäänu on töötanud. Oleks vaja see esimene võit kuidagi kätte saada. Siis võib-olla läheb natukene lihtsamaks, kaoks selle võidu ootamise pinge ära.»

Järgmine šanss Tänakul seni püüdmatuks jäänud võitu jahtida on järgmisel nädalavahetusel Portugali rallil. Mullu näitas saarlane seal suurepärast tempot, ent langes siis ootamatult muutunud teekatte ohvriks ning lendas varem samas kohas eksinud Hayden Paddoni auto süüdatud metsatulekahjusse. Õnneks jäid Tänak ja tema toonane kaardilugeja Raigo Mõlder terveks ning autogi ei saanud suuremaid kahjustusi – nüüd on selle omanik Tänaku hea sõber Georg Gross, kes koos Mõlderiga osaleb Eesti ja Läti meistrivõistlustel.

Tänaku sõnul läheb ta Portugali tühjalt lehelt – tänavu ei maksa mullune tulikuum draama ega varem näidatud kiirus enam midagi. «Esimene eesmärk on kindlasti normaalsed punktid saada ja kui vähegi tunne lubab ja kõik toimib, siis üritame kõrgete kohtade eest võidelda. Uue autoga on kõik rallid erinevad – keegi ei oska ennustada, mis täpselt kus kellelegi sobib. Peab ralliga pihta hakkama, siis vaatame, mis enesetunne ütleb ja kuidas kiirus on,» selgitab Tänak, et selle hooaja eel tehtud reeglimuudatused ei luba enne rallit midagi prognoosida.

Muide, Portugali ralli ametlikus stardinimekirjas on tänavugi Tänaku kaardilugejana kirjas Mõlder. Muretsemiseks pole aga põhjust – tegu on korraldajate kleebi-lõika-apsakaga ning Tänaku kõrval istub nagu varasematelgi rallidel ikka Martin Järveoja. Ralliässa sõnul on ta uus kaardilugeja vaatamata varasema WRC-autoga võistlemise kogemuse puudumisele saanud seni väga hästi hakkama.

«Võibolla mingil määral on tõesti üllatav,» kiidab Tänak kolleegi kohanemiskiirust. «Idee poolest eks tal seda rallikogemust on omajagu (peamiselt Karl Kruuda kaardilugejana – V. V.) ja enne kui alustasime, tegime koos ka üpris palju teste, nii et talle sai suhteliselt korralik põhi alla. Aga üllatav oli see võib-olla just ülemererallidel, kus ta varem käinud pole – need on tema jaoks vähe raskemad rajaga tutvumised, võtavad rohkem energiat.»

Autosisene koostöö sujub piloodi sõnul neil Järveojaga hästi: «Saame hetkel okeilt hakkama. Mina teen oma tööd, tema oma tööd ja eesmärk on meil sama. Pole probleemi.»

Ühtne rallipere

Tänaku sõnul on praegu tegelikult tervel MM-karussellil tunda suhtelist rahu. Kuigi konkurents nelja tiimi vahel on tihe, mingit hõõrdumist veel tunda ei ole. «Pigem on ralli ühtne pere. Kõik võitlevad muidu ühe asja eest, alles katsetel igaüks enda eest,» selgitab ta.

Vast parim näide semutsemisest on Argentina rallil Tänaku sotsiaalmeedias jagatud foto, kuidas nad Toyota esipiloodi Jari-Matti Latvalaga poksisid, mõlemal näod naerul. Eestlasel läheb praegugi sellest rääkides suu naerule: «See oli testikatse hommikune soojendus, et liigesed soojaks saaks. Väike poks ajab ikka vahest teravaks. Muidu hommikul vara katsele minnes on uni peal, siis see aitab keha üles ajada.» Et sparringupartneriks sattus just Latvala, Tänaku sõnul mingit erilist sõprust ei näita. «Olemegi suhteliselt ühtne pere ja mingit hõõrumist ei ole. Tunneme end kõigiga vabalt,» ütleb ta.

Kui MM-sari jätkub senist rada, võib idüll mingil hetkel aga lõppeda. Üks asi on võitlus individuaalsele MM-tiitlile, kus paratamatult on lõpuks iga mees enda eest väljas. «Kui tahta MM-sarja võita, tuleb olla väga stabiilne. Varem oli sõitjatel seda kõikumist rohkem, aga praegu tuleb kõigil teekatetel olla kiire,» tõdeb Tänak. Tiitlijahil ei saa endale nõrku kohti lubada. Kuigi saarlase sõnul on tänavu MM-tiitli saavutamine pigem ebatõenäoline, on tal oma plaan selle jahiks siiski olemas: «Üritaks seal varjus oma tööd teha ja eks näis, mis saama hakkab. Tuleks hoida mõistlikku punktivahet ja siis peamiselt kruusarallidel seda eesstartivate autodega vähendada või vähemalt samana hoida.» Ning kui hooaja viimase etapi – novembris Austraalias – eel on vahe selle hetke MM-arvestuse liidriga vähem kui 30 punkti, on kõik veel võimalik.

Peamiselt tõotab tuliseks minna aga jaht võistkondlikule tiitlile, mis viimased neli aastat de facto juba hooaja algul Volkswagenile kuulus. Nüüd on Saksa meeskonna lahkumisega troon vabaks jäetud ning hetkel on jäme ots selles arvestuses Tänaku, Ogierʼ ja Elfyn Evansi käes. «M-Sporti jaoks oleks see eriline juhus, kui erameeskond võidaks konstruktorite sarja. Kui vaadata, kui kaua ja mis vahenditest Malcolm Wilson on seda meeskonda ajanud, siis peab olema ikka tõsine rallifänn,» kiidab Tänak oma tiimibossi.

Pärast Thierry Neuville’i kahte järjestikust rallivõitu Korsikal ja Argentinas on Hyundai vahe M-Sportiga aga vaid 22 punkti. Juba on kuulda kõlakaid, et Korea autotootjal on pisema meeskonna alistamiseks plaan: Volkswageni lõpetamise järel sõitjateturul ripakile jäänud Andreas Mikkelsenile pakutakse vähemalt nende masina testimise võimalust. Kui mees mõnel kruusarallil starti pistetaks, saaks ta nautida tagantpoolt startija eelist ehk tee rallivõiduni võiks olla sõna otseses mõttes puhas.

«Eks kindlasti mingi hetk see Mikkelsen ära kasutatakse, aga kes ja kus, seda ma ei oska öelda,» usub Tänak.

Sealjuures mõistab Tänak tänavu esimest korda oma kogemusest, kui keeruline on kruusarallidel teepuhastaja rollis olla. Varem pole eestlane kunagi Monte Carlos hästi esinenud ja veetnud ülejäänud hooaja kuskil MM-tabeli esikümne tagumises pooles. Tänavu on ta aga stardijärjekorra üpris tipus. «Idee poolest on see suhteliselt raske töö, aga õnneks on seda sel aastal ainult üks päev,» kiidab Tänak suuresti meeskonnakaaslase Ogierʼ lobitöö tulemusel tehtud reeglitemuudatust, mille järgi loeb MM-arvestus stardijärjekorra määramisel ainult rallireedel. «See esimene päev tuleb kuidagi üle elada ja hakkama saada. Teisel päeval on juba parem stardikoht. Aga sellest esimesest päevast oleneb kogu ralli käigus väga palju. Esimese päeva idee ongi olnud kogu aeg saada teiseks võimalikult hea stardikoht. Siis saab edasi juba võidu sõita.» Seega algab Portugali ralli meie mehe jaoks õieti alles laupäeval.

Tagasi üles