Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Portugali ralli pole seesama, mis Soome või Argentina ehk kruusal ja kruusal on vahe

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Portugali liivased teed tähendavad, et Ott Tänak viskab oma Fordiga õhku vähem sodi, aga suurema tolmupilve. | FOTO: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

AUTORALLI. Tänase Portugali ralli publikukatsega algab Ott Tänaku jaoks kolmekuuline periood autoralli MM-sarjas, kus tal on parimad võimalused saavutada karjääri esimene etapivõit. «Peaksin igal kruusarallil poodiumi poole vaatama. See on ka meie eesmärk Portugalis, eks näis, mida teha suudan,» sõnas Eesti esisõitja.

Autoralli MM-hooajast on peagi möödas pool – Portugali ralli on tänavuse võistluskalendri kuues osavõistlus kuraditosinast. Kui varem on kihutatud Monte Carlo jääl, Rootsi lumel ja Korsika asfaldil ning hooaja lõpus tuleb võistelda Saksamaa betoonil ja Walesi mudas, siis praegu on käes klassikaliste kruusarallide aeg. Portugalist siirdub võistluskarussell Sardiinia saarele, siis Poola ning lõpuks Eesti rallifännide traditsioonilisesse palverännakupaika Soome.

«Oleks vaja see esimene võit kuidagi kätte saada. Siis võib-olla läheb natukene lihtsamaks, kaoks selle võidu ootamise pinge ära,» sõnas senise karjääri jooksul kolm korda ralli teisena lõpetanud Tänak möödunud nädalal Postimehele antud intervjuus. Järgmiste kuude jooksul on tal selleks ilmselt hooaja parim võimalus, kuigi kõiki eesootavaid rallisid sama mõõdupuu järgi hinnata ei saa.

Igal rallil oma natuur

Tänak tõdes, et MM-tiitli võitmiseks peab tänapäeval suutma ühtemoodi hästi sõita kõigil MM-kalendrisse kuuluvatel rallidel, olenemata tingimustest. Ometi on paratamatus, et prantslased, nagu Sébastien Ogier ja Sébastien Loeb, on esmalt mihklid asfaldil kihutamises ning põhjamaalaste trump on kruusarallid. Seletus on lihtne: eks iga sõitja ole seda nägu, millistel teedel ta sõitma on õppinud.

Kruusarallid moodustavad MM-etappidest enamiku: Mehhiko, Argentina, Portugal, Sardiinia, Poola, Soome, Wales, Austraalia, poolenisti Hispaania ning mööndustega ka Rootsi talveralli. Teoorias on kruusaspetsi tööpõld lai kui lennuväli. Aga loomulikult kaasneb kruusal kihutamisega hoopis rohkem nüansse, kui kõrvaltvaatajale silma jääb. Jutt ei käi siinkohal sellestki, et Soomes ja Poolas tallavad sõitjad vaid gaasipedaali, samas kui Sardiinias palistavad teeääri iga viga karistavad kivirahnud, vaid isegi sõna «kruus» tähendab ralliti midagi sootuks erinevat.

«Temperatuuri vahe, pinnase vahe, kas on kõva kruus või midagi liivast – need asjad teevad selle vahe. Seda on raske kirjeldada,» selgitas Tänak. Igal rallil ootab sõitjaid midagi erinevat. Näiteks mullu pidi eestlane Portugalis katkestama, sest tabas oma Ford Fiestaga liivase kruusakihi alt välja kulunud kivist teepõhja ja auto kaotas juhitavuse. Poolas jäi Tänak esikohast ilma, sest pehmesse võistlustrassi olid kulunud sügavad roopad ja need juhtisid ta masina otse rehvi purustanud kivi otsa. Ja Sardiinias lõpetas saarlane viienda kohaga, sest Itaalia teraline teekate kulutas tema rehve nõnda kiirelt, et need kuumenesid üle ja kadus igasugune pidamine.

«Sõidustiili poolest ei olegi vahet, aga kuidas see mõjub rehvidele ja kuidas on pidamine – seal ilmselgelt on,» rääkis Tänak. Alati peab arvestama, millistes oludes võistlus toimub. Sõidustiili otseselt korrigeerima ta ei pea – selleks veedavadki ralliässad suure osa rallidevahelisest ajast testidel. «Masina seadistused on erinevad – auto peab käituma mõistlikult kõikides oludes, vastavalt sellele, kuidas ta on seadistatud.»

Portugali ralli algab täna hommikul Eesti aja järgi 9.30 algava testisõiduga. Õhtul kell 21.03 algab Lousada publikukatse. Reedel on kavas kaheksa, laupäeval kuus ning reedel viis kiiruskatset, lõpuks Portugali ralli kroonijuveel, kümneid tuhandeid inimesi kohale meelitav Fafe katse, kus jagatakse välja ka Power Stage’i lisapunktid.

Tagasi üles