Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Kommentaar: kas Rally Estonia suudaks asendada MM-kalendris Poolat?

1
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Punaste siltidega märgitud keelualad on rallil raja äärde märgitud põhjusega, nagu näitab Ott Tänaku laupäevane eksimus. Poolas oli aga näha, kuidas mitmed pealtvaatajaid neid rämedalt eirasid. | FOTO: Ekraanitõmmis

Kolme ERC sarjas veedetud aastaga (2014–16) tõestas Rally Estonia, et eestlased oskavad korraldada absoluutset tippvõistlust, mis ei jää vaatamata meie riigi väiksusele alla ühelegi maailma tipprallile. Ainus variant minna paremaks ja suuremaks on pürgida kohale MM-kalendris. Kas see võimalus on reaalne? Jah. Praktiline? Kaheldav.

Poola ralli pakkus kohale sõitnud Eesti rallifännidele ohtralt emotsioone, algul positiivseid, hiljem kahjuks negatiivseid. Korraliku soorituse tegid ka meie poolehoidjad ise, kes toetasid Ott Tänakut ja Martin Järveoja valjusti, aga mis rallispordi puhul vast kõige olulisem – turvaliselt. Kahjuks ei saa sama öelda kohalike rallihuviliste kohta.

Reedel jäi Poolas ära Chmielewo kiiruskatse teine läbimine, sest pealtvaatajad ei allunud rajajulgestajate juhistele. Laupäevahommikused katsed algasid üha suureneva viivitusega, sest raja ääres seisnud inimesed vastasid korraldustele pahase porinaga, et miks nende rahulikku istumist segatakse.

Päeva esimesel katsel võis näha, kuidas FIA turvalisusdelegaat laiutas autoaknast inimeste poole käsi ja küsis-käskis hämmeldunult: «Mida te teete?! Liikuge!» Võib olla täiesti veendunud, et kui tegu poleks olnud telepildis üle kantava katsega, oleks see lihtsalt ära jäetud. Samasuguseid olukordi, kus pealtvaatajad ning ka turvamehed seisid võistlusrajale ohtlikult lähedal, nägi sotsiaalmeediasse postitatud videotelt veel mitmeid. Ja kas sai mainitud, et ühel hirmsal hetkel oleks rajale lubatud tuletõrjemasin peaaegu sattunud laupkokkupõrkesse võistluskiirusel liikunud ralliautoga?

Probleeme oli Poolas veelgi. Näiteks muutus publikukatsele viiv tee juba esimesel päeval selliseks mudamülkaks, et pealtvaatajad olid kohale jõudes mudasemad kui terve päeva sopas mütanud autod. Eestis sellist prohmakat läbi lastud poleks.

Ometi on Poola rallil MM-sarja jaoks praegu hindamatu väärtus, sest kiired kruusateed tähendavad imepisikesi vahesid ja see omakorda pingelist võitlust esikohale, nagu näitasid enamiku rallist Tänak ja Thierry Neuville. Põnevuse ja pinge peal elavad ju kõik maailma suured spordivõistlused.

Hindamatu ei tähenda aga asendamatut. Käis ju nii M-Sporti kui Toyota meeskond Poola ralli eel testimas Lõuna-Eestis, kus teed on Poola omadega äärmiselt sarnased. Peale selle on Urmo Aava ja teised Rally Estonia korraldajad tõestanud, et saavad maailmatasemel võistluse organiseerimisega hakkama. Mõtted maailmameistrivõistluste Eestisse toomisest pole midagi uut, aga Rally Estonia õnnestumine on andnud õiguse sellest rääkida rohkem kui lihtsalt teooriast.

ERC kilometraažilt MM-sarja astumine tähendaks muidugi, et kasutusele tuleks võtta ka parimad Tartu ja Võru ning ilmselt isegi põhja pool toimuvate rallide kiiruskatsed ja neid WRC autode tarbeks veidi aeglasemaks timmida. Aga kui Eestil tekiks võimalus MM-sarjaga liituda, siis põnevate teede puudumise taha ralli korraldamine kindlasti ei jääks.

Samuti on Otepää võistluse keskusena end tõestanud ning Lõuna-Eesti peale leiab suurvõistluseks vajalikke ööbimiskohti küllalt. Jah, see tähendab, et mõned inimesed peaksid ööbima Tartus, teised Põlvas, aga arvamus, et 40 kilomeetrit võistluskeskusest on liiga suur vahemaa, on mugavate eestlase kapriis. Näiteks Poola rallil oli peale publikukatse veel vaid kaks kiiruskatset, mis asusid Mikolajkile lähemal kui 40 kilomeetrit. Taristu ralli toimumiseks on Eestis olemas.

Küsimus on eelkõige majanduslikus tasuvuses. Meile, eestlastele, meeldib end tunda tähtsana ja iga kord, kui mõni maailmatäht meid positiivselt mainib või koduõuele esinema-võistlema tuleb, on see päeva tähtsaim uudis. Selles mõttes oleks Otepääl MM-ralli korraldamine juba ette õnnestunud üritus, mis tuleks kasuks riigi mainele ja pakuks siinsetele spordisõpradele kustumatuid elamusi.

Aga selliseid otsuseid ei saa teha vaid emotsioone jahtides. MM-etapist unistamise kõrval peab olema koht ka pragmaatikal, sest MM-etapi korraldamine Eestis läheks ilmselt maksma natuke üle kolme miljoni euro. Võrdluseks: kui Rally Estonia ERC-sarjaga liitus, jäi võistluse eelarve miljoni euro piirile alla.

Nimetatud summa kokkusaamiseks ei piisa lihtsalt EASilt toetuse küsimisest, vaid peab olema konkreetne plaan, kuidas kulutatav raha tagasi teenida. Kindla peale saab sissetulekuks loota vaid Soome rallituristide hordidele ja kümnetele tuhandetele raja äärde tee leidvatele eestlastele, lisaks mõistagi muu MM-sarjaga kaasa reisiv seltskond.

Aga kas sellest piisaks? Kõhutunne ütleb, et pigem mitte. Vaja läheks suuremat rallituristide massi, keda on kõige hõlpsam kohale meelitada naaberriikidest. Ideaalis tuleks fännide vool idast, aga kahjuks ühtegi tugevat Venemaa rallimeest, kes võiks MM-sarja uksele koputada ning oma toetajaskonda kaasa tuua, ei eksisteeri. Lätlastel on oma potentsiaalne tulevikutäht olemas – mulluse Rally Estonia võitnud Ralf Sirmacis sai hooaja kokkuvõttes ERC sarjas kolmanda koha, kuid teda paistavad olevat tabanud eelarveprobleemid, sest tänavu on ta kaasa löönud vaid ühel EM-etapil.

Kõige tõenäolisem isik, kes Eestis toimuvale MM-etapile oma toetajate hordi kohale tooks, on Pontus Tidemand. Praegu ülivõimsalt WRC2 sarja juhtiv 26-aastane rootslane võiks peagi liituda kõrgema ešeloniga, pakkida oma fännid Stockholmi sadamas laevale ning tuua Eestisse, et nende raha lubaks astuda sammu lähemale uskumatu unelma teostumisele. Muidu jääb MM-ralli Estonia pigem mõtteharjutuseks.

Tagasi üles