Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Tänakule jäid võidu asemel tühjad pihud

3
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Ott Tänak ja Martin Järveoja jõudsid sellises seisus masinaga kiiruskatse finišisse aga mitte kaugemale. | FOTO: WOJTEK RADWANSKI/AFP/Scanpix

Laupäeva õhtu. Ott Tänak särab Poola MM-ralli avalikul pressikonverentsil, tema ees on laiumas sinimustvalgete lippude meri. Teine järjestikune esikoht on meie mehel käega katsuda ja terendab võimalus astuda hiiglaslik samm lähemale MM-sarja liidrile Sebastien Ogier’ile.

Pühapäeva hommik. Ralli teeninduspark on inimtühi, sõitjad ja fännid on katsetel. Vaid katkestanud Tänak jalutab vihmasajus üksinda tagasi hotelli suunas. Kapuuts on saarlasel ninani tõmmatud, pilk noolib loikudes ujuvaid kinganinasid. Koos rallivõiduga on sama hästi kui kadunud ka tiitlišanss.

Tänaku ja Martin Järveoja Poola ralli jätkus laupäeval sealt, kus reede õhtul pooleli jäi – pingelises esikohalahingus. Koos Thierry Neuville’i ja Jari-Matti Latvalaga pidid meie mehed välja selgitama hooaja kaheksanda MM-etapi võitja. Ent mootorisport pole tihti nõnda lahke, et lubab nii mitmel mehel võrdselt kihutada, ja küsimus oli, kes langeb kotermanni ohvriks esimesena.

Tänak kaotas tagatiiva

Tuli välja, et kõik koos ja samal ajal. «Ma ei mäletagi viimast korda, kui terve esikolmik samal kiiruskatsel probleemide küüsi langes,» nentis rallimaailmas palju teinud ja näinud M-Sporti tiimipealik Malcolm Wilson 16. kiiruskatse kohta. Kõige täbaramalt käis Latvala käsi – tema Toyotal kadus vedu ja soomlane pidi raja kõrvale jääma. Neuville maandus pärast üht trampliini täbaralt teevalli otsas ja purustas ühe rehvi, mistõttu kaotas üle 20 sekundi. Tänaku Fiestal aga lendas keset sirget küljest tagatiib, mis tegi auto kiiretes kurvides rajal hoidmise ääretult keeruliseks.

Kuigi katse peale kaotas Tänak Neuville’ist vähem aega, ei olnud tema vigastus enne teenindusalasse naasmist parandatav. Neuville vahetas aga katkise rehvi värske vastu välja ja asus viimasel kahel kiiruskatsel 14,4 sekundiga rallit juhtinud Tänakut jahtima.

Eestlase seis tundus täbar – Rootsi rallil oli täpselt sama juhtunud Mads Östbergiga ja norrakas kaotas tagatiivata sõites keskmiselt 1,5–2 sekundit kilomeetri peale. Tänakul jäi teenindusalani veel 37 kilomeetrit ehk võis eeldada, et esikohajaht on otsas.

Ent juba Saksa ordurüütlid avastasid 900 aastat tagasi, et saarlased on jonnakad ja visad. Tänak kruttis koos Järveojaga oma Fiesta esiotsa võimalikult kõrgeks, tagumise madalaks, et kompenseerida survejõu puudumist, ja nõnda läbiti viimased katsed ettevaatlikult mõõdukas tempos. Päeva lõpus jäädi Neuville’ist maha vaid 3,1 sekundiga. «Ise arvasime enne pikka katset, et kaotame isegi rohkem. Eks selle autoga sai sõidetud maksimum välja,» nentis Järveoja, et sõideti võimete piiril.

Keegi pidi eksima

Sisuliselt läksid Tänak ja Neuville pühapäevale vastu viigiseisult. Küllusesarvest võis välja tõmmata palju stsenaariume, aga kõige tõenäolisem näis üks. Nagu Wilson tagantjärele targana nentis: «Üks neist pidi vea tegema.»

Neljast katsest koosnenud päeva algul esitas Tänak Neuville’ile vinge väljakutse: vihmasajust märjal rajal finišisse jõudes edestas ta sel hetkel parima aja välja sõitnud, pärast laupäevast häda taas teele naasnud Latvalat 13,3 sekundiga. Neuville tuli Tänaku järel küll viisakama ajaga, ent 4,9-sekundiline kaotus tähendas belglasele siiski liidrikoha minetamist. Tänak tõdes katselõpuintervjuus, et annab endast rajal maksimumi, Neuville väitis, et tal on veel varu, mille arvelt juurde panna.

Näib, et Tänak, kes ka kahel eelmisel hooajal Poola rallit juhtis, ent tunamullu lõpuks kolmanda ja möödunud aastal teisena lõpetas, jäi konkurenti uskuma: «Thierry oli väga kiire. Niisama sõites poleks temale kindlasti vastu saanud, ja kuna me ei plaaninud seekord teised olla, tuli riske võtta. Seekord ei toiminud.»

Tänak rääkis pühapäevasest teisest katsest, kus tema ralli lõppes: «Üksik mudane kurv metsas. Oli raske näha, kui keeruline see on ja ilmselgelt oli võib-olla natukene palju hoogu. Kuidagi sattusime mullavalli, mis omakorda tõmbas auto nina sisse ja sellega sattusime puusse.»

Kui Tänak katsel esimest korda rahvusvahelisse telepilti sattus, oli tema ralli sisuliselt juba lõppenud – vasakut esiosa Fiestal enam küljes polnud. Tänak kulges küll katse finišisse, ent sealt kaugemale masin enam omal jõul ei sõitnud.

«Kui tahad võita, peadki riskeerima,» oli saarlase vahetu reaktsioon.

«Vahel võidad, vahel kaotad,» lisas Järveoja.

Tänak valmistas fännidele pettumuse

Kaks minutit hiljem katse lõppu jõudnud Neuville piilus kaelkirjakuna üle oma auto kapoti tee ääres seisnud konkurendi poole. «Mul on temast kahju. Ta tegi uskumatu ralli,» rääkis belglane ja nimetas talle võidu toonud strateegia: «Paljud inimesed ütlesid mulle, et samamoodi jätkates sõidab Tänak rajalt välja. Ma võtsin rahulikult ja püsisin teel.»

Sõnumit, et Tänak andis ulmelise lahingu ja väärinuks kohta pjedestaalil, kordasid intervjuudes ka Sebastien Ogier ja Latvala. Needsamad kolm meest edestavad neljandaks langenud Tänakut ka MMi üldarvestuses. Kui Latvalaga kolmandale kohale võitlemine peaks Tänakule igati kohane proovikiv olema, siis katkestamise tõttu näib vähetõenäoline, et eestlane suudab kinni püüda Ogier’i või Neuville'i.

Suure hoobi andis Tänaku katkestamine ka kiiruskatsete ääres peetud Eesti peole. Kui Tänaku katkestamise hetkel lehvisid sinimustvalged lipud kõrgel ja lennukalt, siis kolm tundi hiljem punktikatselt tehtud ülekandes paljusid neist enam näha polnud – pärast omade langemist pakkisid fännid kotid kokku ja asusid koduteele.

«Ma ei oska öelda, kui palju ma oma emotsiooni välja näitan, ma keskendun oma tööle, aga suur kummardus kõigi eestlaste ees. Oli palju kohti, kus koduseinad toetasid. Kahjuks seekord pidime pettumust valmistama, aga loodame, et saame uuesti sõita ja ma ei näe põhjust, miks me ei peaks tulevikus kiired olema,» andis Tänak fännidele lubaduse.

Järgmine MM-etapp on juuli viimasel nädalavahetusel toimuv Soome ralli, kus Tänak võitis mullu enne avarii tõttu katkestamist suisa kuus kiiruskatset. Praegu ta sellele võistlusele aga veel ei keskendu: «Nüüd tuleb kaks nädalat pausi, kus ma üritaks üldse mitte rallile mõelda ja tegeleks koduste toimetustega. Kolme nädala pärast läheme Soome testima.»

LISALUGU NR 1

Mis olnuks kui …

Katkestamine Poola MM-rallil kukutas Ott Tänaku MM-sarjas neljandaks. Liidrist meeskonnakaaslane Sebastien Ogier on nüüd juba 52 punkti kaugusel. Mis võinuks aga olla, kui eestlane poleks liidrikohal sõites eksinud ja puud ramminud? Spekuleerime, milline näeks tabeliseis sel juhul välja. Punktikatsele läheneme seejuures konservatiivselt – selle võitnud Latvala ja teine olnud Ogier pälvivad vastavad boonuspunktid ka meie spekulatsioonis. Neuville’ile anname seal kolmanda ja Tänakule neljanda koha. Kui asjad läinuks nõnda, nagu kirjeldasime, teeninuks Ogier Poolas 19 punkti asemel 16, Neuville 26 asemel 21 ja Tänak 0 asemel 27 ning MM-sarja üldtabel näeks välja järgmine: 1. Sebastien Ogier 157, 2. Thierry Neuville 144, 3. Ott Tänak 135, 4. Jari-Matti Latvala 112.

Õnneks või kahjuks ei maksa oleksid ja poleksid aga autospordis midagi, sest samamoodi võiks küsida, mis juhtunuks, kui Neuville’i kehv maandumine 16. kiiruskatsel oleks kaasa toonud peale rehvi tühjenemise ka vedrustuse purunemise (vastus: Tänakule lihtne rallivõit) või Tänak kaotanuks laupäeval tagatiivata sõites rohkem aega (eestlasele kindel teine koht ilma pühapäevase riskeerimiseta).

LISALUGU NR 2

Raul Jeetsi ralli lõpetas tehnilise viperuse põhjustatud sõiduviga

Poola rallil oma MM-sarja debüüdi teinud Raul Jeets hoidis laupäevase võistluspäeva järel WRC2 klassis seitsmendat kohta. Kahjuks lõppes Jeetsi ja kaardilugeja Kuldar Siku ralli pühapäevasel esimesel kiiruskatsel. «Katse stardis lakkas kummalisel moel töötamast side minu ja Kuldari vahel. Leppisime kokku, et sõidame üpris vaikselt ja proovime pärast katset selle ära remontida. Saime umbes kilomeetri sõita, teeolud olid väga keerulised ja teineteisega suhelda ei saanud. Üks kurv läks natukene pikemalt libisema, auto tegi nii õnnetult pirueti, et lõhkus radiaatori ära, ja olime sunnitud ralli pooleli jätma,» selgitas Jeets, kes stardib ka kuu lõpus Soome rallil.

TULEMUSE KAST

Poola ralli

1. Thierry Neuville 2:40.46,1

2. Hayden Paddon +1.23,9

3. Sebastien Ogier +2.20,8

4. Dani Sordo +2.47,4

5. Stephane Lefebvre +3.11,8

6. Teemu Sunninen +3.16,8

Sõitjad

1. Sebastien Ogier 160

2. Thierry Neuville 149

3. Jari-Matti Latvala 112

4. Ott Tänak 108

5. Dani Sordo 82

6. Elfyn Evans 57

Võistkonnad

1. M-Sport 259

2. Hyundai 237

3. Toyota 153

4. Citroen 117

Tagasi üles