Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Türklased napsavad vaba koha WRC-kalendris

Rally Estonia šansid 2018 MM-sarja pääseda on sisuliselt kustunud

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Türgi ralli on MM-kalendrisse kuulunud kuuel korral. Pildil 2005. aasta, kui Markko Märtin ja Michael Park lõpetasid viienda kohaga. | FOTO: Aykut AKICI/TURKPIX/Scanpix

Autoralli MM-kalendrisse pidi tulevast hooajast lisanduma kas Uus-Meremaa või Horvaatia etapp. Nüüd kirjutab Autosport aga kindlal toonil, et MM-sarja naaseb hoopis Türgi võistlus. Uus-Meremaa võimalused WRC-etappi korraldada olevat kaduvväikesed, Horvaatia šansid olevat otseselt seotud halvasti käitunud pealtvaatajate tõttu pakul oleva Poola ralli kalendrist välja viskamisega.

«Kui Poola lahkub ja promootor soovib endiselt järgmiseks hooajaks läbi suruda 14-etapilist kalendrit, siis on üldine arusaam, et Horvaatia pääseb sinna sisse,» tsiteerib Autosport enda nimetuks jäänud allikat. «Kui Poola kaob – ja praegu näitavad kõik märgid, et nii läheb –, siis oleneb kõik sellest, kas MM-sarja promootor suudab veenda FIAt (Rahvusvahelist Autoliitu), et Horvaatia on valmis (MM-rallit korraldama – V. V.), ja meeskondi, et see on väärt koht, kuhu minna.»

Võlusõna on siin «väärt». Kui välja jätta M-Sporti eratiim, on WRC-meeskondade taga kolm suurt autotootjat: Toyota, Hyundai ja Citroën. Nemad peavad nägema uues võistluspaigas turupotentsiaali. See on näiteks Rally Estonia MM-sarja kerkimise suurim komistuskivi – et Eestis on võimalik tipptasemel rallit korraldada, see on ERC-etapi aegadest kõigile selge, aga kuidas veenda autotootjaid, et Eestis saadud elamused jõuaksid massideni üle maailma ja siinse MM-ralli mõjud ei piirduks ainult kohaliku autoturuga?

Kas Poola ikka kaob?

Veel Soome rallil võis tagatoavestlustest aimu saada, et pigem Poola rallile ust ei näidata – korraldajad on mõistnud tänavusi probleeme ohtlikult käitunud ja korraldusi eiranud pealtvaatajatega ning lubanud sellega edaspidi tegeleda. Kui ainuüksi sellest sõnumist ei piisa, siis kallutab riigi 40-miljonilise ja auto(ostu)lembelise elanikkonna kaalukausile lisamine seda juba Poola kalendrisse jäämise kasuks.

Citroëni tiimiboss Yves Matton ütles kaks nädalat tagasi Postimehele, et turvalisus on autospordis esmatähtis, kuid ärilisi eesmärke ei saa eirata. «Poolas on ilmselgelt midagi väga paeluvat. Autoralli MM-sarjas osalemise eesmärk on saavutada kontakt tarbijatega ja seal on väga palju fänne – inimesi, kes suhtuvad rallisse kirglikult. See huvitab meid. Aga me vajame ka turvalisust – neid inimesi peab harima,» nentis belglane.

Nüüd väidab Autosport, et kaalukausid on hakanud teises suunas kiiva kiskuma ja pigem Poola kalendrisse ei pääse. Sellisel juhul on koha täitmiseks eelis ilmselt tugevat valitsuse tuge nautival Horvaatia etapil ning kuigi Rally Estonia šansid 2018 MM-sarja kuuluda pole otseselt kustunud, on need kahanenud ühele-kahele protsendile ehk sisuliselt olematuks.

Ent kõik Poola ümber toimuv on praegu vaid spekulatsioon. Praegu on tulevaks hooajaks ilmselt 14 etapi suuruseks paisuvas rallikalendris vaid üks kindel vaba koht ning mõnevõrra üllatavalt eelistatakse Horvaatia ja Uus-Meremaa rallidele selle täitjana viimati 2010. aastal MM-sarja kuulunud Türgi võidukihutamist. Nimelt on WRC sarja korraldaja andnud mõista, et tema sooviks kalendris näha rohkem ülemerevõistlusi. Uus-Meremaa oleks selle tingimuse täitnud, kuid probleeme valmistab sealgi liigväike turg – lisaks on naaberriigiks Austraalia, mida MM-sari juba väisab. Pealegi on üle ookeani reisimine ja seal pikem viibimine tiimidele liialt kallis.

Ka Horvaatia kandidaatralli suhtes pole meeleolud MM-sarjas kõige rõõmsamad. Kuigi paiknetakse Euroopas, on tegu sarnaselt Hispaania MM-etapiga segavõistlusega, kus kihutatakse nii asfaldil kui ka kruusal. See tähendab meeskondadele rohkem peavalu, sest neil on vaja täppesse panna kahe erineva seadistusega, lisaks tuleb nii endaga kaasas tassida rohkem varuosi.

Ehk siis Kuldkiharakesena proovis WRC kahte uut putru ning leidis need olevat liiga kuumad. Juba aasta tagasi potentsiaalse rallina pliiatsiga kalendrisse kirjutatud Türgi on aga juba piisavalt jahtunud.

F1 naaseb Türki?

«Vaadates Türgi praegust poliitilist olukorda, ei tahaks ma sinna minna. Arvan, et ei oleks ka väga nutikas sinna minna,» ütles mullu Sebastien Ogier. Toona oli riigis äsja läbi kukkunud sõjaväeline riigipöördekatse.

Aasta hiljem on seis muutunud. President Recep Tayyip Erdoğan püsib kindlalt võimul ning riigi poliitiline maastik on teisitimõtlejatest nõnda tuulutatud, et uute rahutuste ohtu ei paista. Kuna spordivõistlused on hea viis riiki maailmale suure ja tugevana demonstreerida, on türklased hakanud neid taas enda juurde meelitama – näiteks kohtus president Erdoğan kevadel F1-tsirkuse juhi Chase Careyga ning hiljem andsid Istanbul Parki ringraja hooldajad mõista, et ilmselt leiab juba 2018 MM-kalendrist taas Türgi GP.

Kui ära veendakse ka WRC korraldajad, on Türki toodud kaks (vana maailma) kõige mainekamat MM-sarja. Kui varem korraldati Türgis MM-rallit Istanbuli ümbruses mägistel, kohati isegi lumistel teedel, siis 2018. aastal (potentsiaalselt) WRC-kalendrisse lülitatav uus võistlus olevat täiesti uus kruusaetapp, kinnitab Autosport. Toimuma saaks see ilmselt septembrikuus.

Tõde peaks selguma augusti jooksul – maailma autorallikomisjon koguneb Saksamaa MM-etapil ja seal tuuakse avalikkuse ette esialgne 2018. aasta võistluskalender.

Tagasi üles