Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Tänaku kingitus Eesti Vabariigile ja võidu saladus

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Ott Tänak ja Martin Järveoja on Saksamaa teede kroonitud valitsejad. | FOTO: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Ott Tänak ja Martin Järveoja on kahekordsed MM-ralli võitjad. Saksamaal reedel kätte võidetud esikohta kaitsti nädalavahetusel hindele viis ning sellega parandati veidi ka oma lootust triumfeerida hooaja lõpus maailmameistritena.

Kui juba laupäevane Postimees kuulutas Tänaku Saksamaa ralli keerulistes ilmastikuoludes toimunud rehviloterii võitjaks, siis ülejäänud nädalavahetus kinnistas seisu veelgi. Laupäevale viiesekundilisest eduseisust vastu läinud saarlane sai hommikul kirja kaks katsevõitu ning kuna neist teisel suretas lähim konkurent Andreas Mikkelsen tagatipuks auto välja ja pusis vea parandamiseks kümme sekundit, kasvas meie mehe edu poolele minutile. See tähendas, et Tänakul oli vaja vaid turvaliselt läbida teist korda kurikuulus 40-kilomeetrine Panzerplatte katse – eestlasel sellega probleeme polnud – ning siis sai ta keskenduda esikoha kindlustamisele.

Pühapäevale läks Tänak vastu 24,8 sekundi suuruses edus ning järgmise kolme kiiruskatse lõpus ralliraadiole antud intervjuud saab lühidalt kokku võtta järgnevalt:

Mikkelsen: «Jätkan survestamist. Kõike võib juhtuda.»

Tänak: «Kõik on kontrolli all. Vahva.»

Lisapunkte ei püütud

Ainus põnevam märkus tuli eestlase suust, kui ta pidi selgitama Ford Fiesta puuduvaid küljepeegleid. «Kaotasime need katse esimeses šikaanis. Ongi aerodünaamikale parem,» kommenteeris võiduootusest heatujuline Tänak. Eduseis vaikselt küll kahanes, aga reaalset šanssi vahe tagasi sõita Mikkelsenil polnud.

Nõnda jõuti ralli lõpetanud punktikatseni, mille Tänak ja Järveoja kindla peale läbi sõitsid – viit lisasilma mehed püüdma ei läinud. Finišijoone ületades läks lahti pidu nii M-Sporti boksis –meeskond polnud kunagi varem Saksamaal triumfeerinud – kui ka kodudes üle Eesti. Ilusa kingitusena taasiseseisvumispäeval kõlas Eesti hümn ka üle Saksamaa ralli teenindusala. Lõpuks jäi meie meeste vahe Mikkelseniga 16,4 sekundit, kolmas oli tiimikaaslane Sebastien Ogier pooleminutilise kaotusega. Ülejäänud konkurendid jäid juba kaugele.

Üks nimi, keda tippude seast ei leia, on Thierry Neuville. Saksa rallile MM-sarja liidrina vastu läinud belglast tabas ebaõnn laupäevasel esimesel katsel. Sisuliselt juhtus mehega sama, mis kaks aastat tagasi Tänakuga Mehhiko rallil: väikesest august läbi sõites purunes täiesti süütus olukorras auto vedrustus. Kui Tänaku jaoks järgnes aga auto juhitamatuks muutumise tõttu veehoidlasse lendamine, siis Neuville’ile tähendas see lihtsalt katse lõpuni veeremist ning seejärel katkestamist.

Et Hyundai teine piloot, MM-sarjas viiendat kohta hoidev Dani Sordo pidi võistluse pooleli jätma juba reedel ning kolmas mees, Hayden Paddon vireles esikümne lõpus, osutus Saksa ralli M-Sporti meeskonna jaoks suisa oivaliseks. Suurepärane oli tulemus ka kolmandana lõpetanud Ogier’ jaoks, kes sai kahe punktikatsel saadud lisasilma abil MM-arvestuses Neuville’iga sisse 17-punktilise vahe.

Mõistagi peab ralli õnnestunuks lugema ka Tänaku vaatevinklist – esikoht asfaldirallil on kruusal üles kasvanud sõitja jaoks kõvasti üle prahi –, aga kuidas mõjus see tema tiitliunistustele? Puhtmatemaatiliselt tuleks öelda, et seis läks kehvemaks – kui varem oli Tänak esikohast 41-punktilises mahajäämuses, kui saadaval oli veel maksimaalselt 120 silma, siis nüüd on need arvud 33 ja 90. Protsentuaalselt on ülesanne justkui keerulisem.

Kas Poola jääb kummitama?

Oluline on aga meenutada, et eelnevalt kaotas Tänak 41 punkti nii Neuville’ile kui Ogier’le. Rajale naasnud, kuid punktikatsel põrunud belglane sai Saksamaalt tabelisse ümmarguse nulli ja tuli selg ees Tänakule vastu. Kui varem vajas Tänak tiitlivõiduks kahe konkurendi ebaõnnestumist, siis nüüd on Neuville võimalik alistada juba ka vahetus võitluses. Juhtub Ogier korra järgmisel kolmest rallist vääratama, ongi saarlane kõige kõrgemas mängus sees.

Tagantjärele targana on praegusel hetkel väga lihtne taga nutta Tänaku Poolas esikohalt tehtud sõiduvea tõttu kaduma läinud punkte – isegi kui eestlane oleks seal võidu pidanud Neuville’ile loovutama ja leppima teise koha eest saadud 18 punktiga, oleks praegu mehe seis puhta roosiline. Samas ei saa praegust olukorda võrrelda kahe kuu taguse ajaga, kus Tänaku tiitliunistuse realiseerimiseks näis ainus võimalus ülitugevad tulemused Poolas ja Soomes. Nüüd on mees tõestanud, et ta võib võita ükskõik millisel rallil ning möödunu taganutmise asemel tuleb keskenduda tulevikule – järgmine MM-ralli on kavas oktoobri algul Hispaanias.

«Nii kaua, kuni võimalus eksisteerib, me ka MM-tiitli nimel võitleme! Järgmistel rallidel tuleb sõita samas rütmis. Kui tahame maailmameistriks tulla, tuleb võita,» ei kavatse Tänak igatahes jalga gaasipedaalilt tõsta.

Saksamaa MM-ralli

  1. Ott Tänak 2:57.31,7
  2. Andreas Mikkelsen +16,4
  3. Sebastien Ogier +30,4
  4. Juho Hänninen +1.49,2
  5. Craig Breen +2.01,5
  6. Elfyn Evans +2.03,4
  7. Jari-Matti Latvala +3.58,2
  8. Hayden Paddon +4.32,4

Sõitjad

  1. Sebastien Ogier 177
  2. Thierry Neuville 160
  3. Ott Tänak 144
  4. Jari-Matti Latvala 123

Meeskonnad

  1. M-Sport 325
  2. Hyundai 261
  3. Toyota 213
  4. Citroen 163

Tänak avaldas võidu sepistajad

Ott Tänaku esimene sotsiaalmeediapostitus pärast oma Saksa ralli võidu konstateerimist keskendus oma abiliste tutvustamisele. «Need kutid olid minu võidu saladus!» kirjutas Tänak pildi kohta, kus tema ja Martin Järveoja poseerisid koos Martin Kanguri ja Kuldar Sikuga. Tegu on saarlase pikaaegsete abimeestega, kes asfaldirallidel sõidavad tema eesautot. See tähendab, et piloot Kangur ja kaardilugeja Sikk läbivad kiiruskatsed mõned tunnid enne rallimeeste pealelubamist ning kontrollivad, et Tänaku-Järveoja legend vastab värskeimatele ilmastikuoludele. Nendelt (ja ilmaennustajatelt) saadud info põhjal sai Tänak teha parima rehvivaliku ning keskenduda legendis kahtlemise asemel kiirele sõidule – sealt need otsustavad katsevõidud tulid.

Tagasi üles