Märtin annab rallile uue mõõtme

Peep Pahv
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Markko Märtin Fordi roolis.
Markko Märtin Fordi roolis. Foto: Ray Põder

Tuhandete rallisõprade salajane unistus on täitumas – pärast aastast vaheaega istub Eesti nimekaim rallimees Markko Märtin oma lemmiku, Ford Focus WRC rooli ja kihutab Rally Estonia võidu eest.


Märtini võimalik startimine püsis õhus juba mitu päeva, ent lõpliku kinnituse sai see alles eile õhtul, kui tema nimi ilmus registreerunud võistlejate nimekirja. Märtiniga ühes autos istub kaardilugejana Kristo Kraag.

Viimati täpselt aasta tagasi samal võistlusel osalenud Märtinilt endalt ei õnnestunud eile kommentaare saada. Ralli peakorraldaja Urmo Aava sõnul ei pidanud ta aga maailmakuulsa rallimehe starti meelitamiseks tegema midagi üleloomulikku – pigem oli tegemist Märtini initsiatiiviga.

«Ilmselt ta vaatas, et ralli toimub juba teist aastat ja me püüame korraldada kõike paremini kui aasta tagasi,» lausus Aava.

Kolme põlvkonna WRC-d

Kuna Märtin toob rajale oma hiilgeaegadest pärit Ford Focus WRC, näeb Auto24 nime kandval Rally Estonial võidu eest kihutamas kolme põlvkonna WRC-autosid.

Märtini vanemat sorti masinal on kasutusel kõik aktiivdiferentsiaalid, mis inimkeeli tõlgituna tähendab seda, et auto diferentsiaalid on juhitavad hüdraulika ja elektroonika abil.

Georg Grossi ja hollandlase Rene Kuipersi käsutuses olevatel pisut uuematel Ford Focustel on aktiivne vaid keskdiferentsiaal. Samasse põlvkonda kuulub ka lätlase Ivars Vasaraudzise käsutuses olev Mitsubishi Lancer WRC. MM-sarjas pole aga need autod enam kasutuses.

Eesti publikul ei jää siiski nägemata ka praegu MM-sarjas osalevad WRC-autod. Britt Kris Meeke kihutab Mini WRC tehasemeeskonna esinumbrina, norralane Mads Östberg toob aga võistlusesse Ford Fiesta WRC. Pole kahtlust, et kogu seda nimekirja vaadates hakkavad tõelisel rallisõbral sipelgad mööda selga jooksma.

Aava ennustab erinevatest ajastutest pärit autode vahel põnevat heitlust. Sõiduoskuste poolest näeb ta häid võiduvõimalusi Märtinil, kuid ta ei jäta märkimata, et tehnika on teinud aastatega arengus suure sammu.

«See, et Mini toob siia esinumbri tasemel tehasetiimi, on selline väärtus, millest kõik inimesed ei pruugi arugi saada. Varem pole Eestis sellisel tasemel käinud, alati on olnud B-meeskonnad,» hindas ta ja lisas: «Meeke pole küll sõitjana maailmanaba ja ilmselt tuleb tal Öts­bergiga väga tõsiselt arvestada.» Norralast teenindab Eestis Fordi B-meeskond ehk Stobart.

Sugugi väikesed pole ka Grossi võimalused. Aava hinnangul on rallimees viimasel ajal tublisti arenenud ja tema käsutuses on hea masin. Kodus suurt kiirust näidanud Vasaraud­zisel olevat talle Eestis raske vastu saada.

Samal ajal kui Märtini osalemine pakkus eilse päeva positiivseima uudise, tuli kohe ka negatiivne sõnum – Eesti tegevrallimeeste esinumber Ott Tänak jääb kodusest tippsündmusest kõrvale.

«Tulen küll Otepääle kohale, aga võistlusel ei osale,» kinnitas ta eile Postimehele, ent otsuse tagamaid ei selgitanud. Ilmselt tegutseb ta Rally Estonial hoopis mehaanikuna.

Kuluaarides räägitakse, et Tänaku mittestartimise põhjuseid pole vaja otsida kõhnast rahakotist, vaid Märtini soovist tegeleda juunis Kreeka MM-rallil SWRC-klassi liidrikohal sõites avarii teinud ja katkestanud noormehe kasvatamisega.  

Väga tihe konkurents

Kuigi Tänak ei stardi, leidub suurde N-rühma kuhjaga põnevust. Eesti noortele ja vihastele Sander Pärnale, Kaspar Koitlale ja Rainer Ausile pakuvad konkurentsi S-2000 masinatel kihutavad tšehh Martin Prokop, Karl Kruuda ja hollandlane Dennis Kuipers.

Aava usub ka lätlase Janis Vorobjovsi ja koduste vanameistrite Margus Muraka ja Priit Saluri stabiilsusesse. Küsimärk on Mitusbishi R4 autoga startiv soomlane Jari Ketomaa.

Omaette konkurentsi on oodata esiveoliste autode seas. Ametlikult peetakse küll igas klassis eraldi arvestust, et Aava soovitab nendel masinatel kihutavaid piloote vaadata ühtse seltskonnana.

Ralli korraldajatel õnnestus meelitada kohale suur hulk WRC-akadeemia sarja sõitjaid eesotsas eestlaste Egon Kauri ja Mikko-Ove Niinemäega. Samas on väiksema mootoriga autodega sõitvatel meestel raske saada vastu pisut suuremate esiveoliste masinatega sõitvatele Siim Plangile ja Martin Kangurile.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles