Urmo Aava utsitab Poola noort talenti

Peep Pahv
, sporditoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Urmo Aava (paremal) möödunud reedel toimunud tiimi pressikonverentsil. Vasakult teine on eestlase hoolealune Wojtek Chuchala.
Urmo Aava (paremal) möödunud reedel toimunud tiimi pressikonverentsil. Vasakult teine on eestlase hoolealune Wojtek Chuchala. Foto: sprt.pl

Eesti pallimängutreenerite aadressil on tehtud rohkelt kriitikat, et nad ei soovi end mõnes välisklubis proovile panna. Endine rallimees Urmo Aava näitab aga kodus mõnulemise eelistajatele head eeskuju – möödunud nädalavahetusel sõlmis ta lepingu Lotos Subaru Poland Rally tiimiga. Eestlane töötab seal spordimänedžerina, mis sisuliselt tähendab rallisõitja juhendamist.


Lepingu järgi peab Aava hooaja jooksul käima Poolas 14 korda. «Olen kohal kõikidel testidel ja võistlustel,» märkis ta. «Poolakatega on koostöö kestnud juba paar aastat, kuid nüüd on seal üks noor sõitja, kes vajab rohkem abi.»

Aava ei tõtanud kuulutama, et tema õpilaseks olev 22-aastane Wojtek Chuchala jõuab tingimata rallimaailma tippu, vaid ootab tema järkjärgulist arengut. «Esialgu loodan, et ta jõuab Poola tippu. Kuni ta pole selles riigis esinumber, pole mõtet rääkida ka maailmatasemele jõudmisest,» arvas ta.

Möödunud nädalavahetusel näitas Chuchala Poola talves igatahes kiiret minekut. «Seal on huvitav süsteem – tulemusi arvestatakse igal päeval eraldi,» selgitas Aava. «Esimesel päeval oli ta absoluutarvestuses teine ja N-rühmas esimene. Teisel päeval istus aga 14 minutit lumehanges. Lõpuks sai ta ikkagi teele tagasi ja sõitis ralli lõpuni.»

Töö, mille eest Aavale soliidset tasu makstakse, tähendab, et Chuchalale tuleb õpetada kõike seda, mis puudutab autoralli sportlikku poolt. Eelkõige puudutab see sõiduvõtteid ja kiiruslegendi koostamist.

«Legendi koostamise ajal istun tagaistmel ja teen märkmeid. Testide ajal aga kõrvalistmel ja annan nõu,» kirjeldas Aava. «Kogu töö käib inglise keeles, kuid legendi koostavad nad oma emakeeles. Seepärast proovin ka ise veidike seda keelt õppida, et asju paremini mõista.»

Karjääri jooksul Eestis ja MM-sarjades sõitnud mehena oskab Aava hinnata eri tiimide töö taset. Poolas olevat igatahes kõik kõrgel tasemel. «Kogu meeskond on professionaalne – insenerid, mehhaanikud, mänedžerid…» loetles ta. Kogu see seltskond on palgatud selleks, et esimese eesmärgina võita seitsmest etapist koosnev Poola meistrivõistluste sari.   

Noorte õpetamises pole Aava jaoks midagi uut. «Olen sellega tegelenud juba 2005. aastast saadik,» meenutas toona koos kaardilugeja Kuldar Sikuga omanimelise noortetiimi loonud mees. Sellest seltskonnast on sirgunud Eesti uue põlvkonna lootustandvad rallimehed Sander Pärn, Martin Kangur ja Karl Kruuda. «Nüüdseks on nad kõik läinud oma teed ja peavad oma asjadega ise hakkama saama.»

Uut põlvkonda pole aga Aava juurde tekkinud. Rallimees andis mõista, et temal poleks kaasmaalastele kogemuste jagamise vastu kõige vähimatki, kui vaid oleks neid, kes abi soovivad. «Selleks et midagi anda, peab oma vastaspool, kes soovib võtta,» nentis ta. «Praegu on ilmselt olulisem noortele korraliku sarja loomine.»

Tegelikult on Aava varemgi Eestis noortesarja vedanud, kuid viimastel aastatel on see tegevus soikunud. Hiljuti auto­spordiliidu juhatusse valitud Aava on ka varem rääkinud vajadusest noorteprojektide järele. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles