Suuri sõitjaid meelitatakse osava lobitöö ja «väikese» rahaga

Peep Pahv
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mullu Rally Estonial võidutsenud Mats Østbergi sponsorreklaamidest kirju rallimasin.
Mullu Rally Estonial võidutsenud Mats Østbergi sponsorreklaamidest kirju rallimasin. Foto: Ray Põder

«Punase vaiba ja roosidega ei pea me õnneks kedagi vastu võtma,» sõnas reedel ja laupäeval Otepää ümbruses sõidetava Rally Estonia peakorraldaja Urmo Aava.

 Ekstravagantsusteks polevat vajadust vaatamata sellele, et MM-sarja esikümnest tuleb starti koguni kolm tipprallimeest: kuuendal kohal asuv soomlane Jari-Matti Latvala, neljandat positsiooni hoidev norralane Mads Østberg ja kaheksandal astmel paiknev belglane Thierry Neuville.

Lillede ja vaiba pealt kokkuhoitav summa on selliste meeste tulekuga kaasnevate kulutuste kõrval siiski kaduvväike.

MM-sarjas kõrgeid kohti püüdvad rallimehed osalevad aasta jooksul maksimaalselt kahel või kolmel väiksemal rallil ja nende kohale meelitamiseks tuleb teha tööd aasta ringi.

«Meiesugustel korraldajatel pole võimalik kedagi rahapatakaga lüüa, seepärast on sõitjate meelitamine omaette protseduur,» rääkis Urmo Aava. «Peame kombineerima raha ja muid hüvesid. Samas on meie trumbiks see, et võistlus toimub kaks nädalat enne Soome MM-rallit ja sellega üsna sarnastel teedel.»

Viiekohaline arv
Mullu Otepää teedel võidutsenud norralase Mads Østbergiga tegi Aava esimest korda juttu juba aasta tagasi, kui lahkudes pillati fraas, et järgmine aasta näeme taas. Lisaks käis Aava paaril MM-etapil ja tegi sealgi oma võistlusele lobitööd. «Me ei saa minna tiimide juurde ja küsida, et kui suure raha eest olete valmis võistlema – siis väänatakse meile kohe täissumma,» märkis ta.

MMi esikümnesse kuuluva sõitja Eestisse toomiseks peavad ralli korraldajad kulutama hulga raha. Aava sõnul käib jutt viiekohaliste summade esimesse neljandikku jäävatest arvudest. Suur hunnik raha, kuid korraliku tiimi võistluskuludest moodustab see ikkagi vaid väikese osa. Väidetavalt kulub tipptiimil kahepäevasele rallile üle 65 000 euro…  

Maailma ralli esikümnesse kuuluvaid kihutajaid on küll tore jälgida, kuid kahtlemata ihkaksid rallisõbrad näha Otepää ümbruses kihutamas ka kaasmaalast Ott Tänakut. Paraku jääb MM-sarjas Fordi teise tiimi kuuluv mees reedel ja laupäeval peetavast võistlusest kõrvale.

«Alati võib öelda, et Tänaku starti toomiseks oleks saanud teha rohkem, kuid pingutasime selle nimel tõesti nii palju, kui suutsime,» sõnas Aava. «Hooaja jooksul on paljud olulised asjad muutunud ning pärast Uus-Meremaa rallit kujunesid mitmed tegurid selliseks, et meie, Markko Märtini ja Tänaku enda sponsorite pingutustest ei piisanud.»

Tänaku Eestis võistlemise muutis keerulisemaks asjaolu, mis MM-sarjas räägib eestlase kasuks – tegemist on sisuliselt Fordi tehasesõitjaga. See tähendab, et Tänaku võistlemiste pearahastaja on Malcolm Wilsoni juhitav M-Sport, kus langetatakse ka otsuseid võistluste kohta. Seekord ei peetud Otepääle tulekuga kaasnevaid kulutusi põhjendatuks.

Sarnaselt Tänakuga MM-sarjas Fordiga kihutav Østberg on aga teises seisus. Peamiselt isiklike sponsorite toel toimetav norralane on oma otsustes vabam. Kui mees ise ja tema toetajad arvavad, et Rally Estonia on just see koht, kus võistelda, siis ka starti tullakse. Väidetavalt pole tal selleks vaja isegi Wilsoni luba, küll aga käivat hea tava juurde Fordi ralliprojekti juhti oma tegemistest teavitada ja minek kooskõlastada.

Loeb võrdub MM-ralliga
Citroëni meeskonda kuuluv Neuville saabub Eestisse suuresti tänu Aava isiklikele sidemetele. Mõned aastad tagasi sõitis ta ise sama tiimi ette valmistatud masinaga. «Sellest ajast on Citroëni meeskonda jäänud palju samu inimesi, sain nendega otse suhelda,» märkis Aava ja lisas, et tehasemeeskonna starti saamine oli tervikuna keeruline, ent asjaajamine omakorda mõnevõrra lihtsam. «Kui asi sai otsustatud, oligi kõik paigas, mingit hilisemat meeleolude muutust polnud. Tiimi jaoks oli see poliitiline otsus.»

Mõistagi polnud võimalik, et Prantsusmaa meeskond saadaks Eestisse kohe oma esinumbrid Sebastien Loebi ja Mikko Hirvoneni. Nii suure kaliibriga staaride tulek sõltub sellest, kuidas Neuville’ile siin meeldib.

«Kui ta saab positiivse kogemuse ja siin tehtud testidest on kasu Soome rallil, võib tulevikus tulla ka kõvemaid mehi. Samas kuulub Loebi siia tulek minu jaoks samasse valdkonda nagu MM-ralli korraldamine. Loebi võistlemine eeldab ülipoliitilist otsust ja see on kaart, mida ei soovita kergelt välja laduda,» mõtiskles Aava.

Suurim staar pole võidusoosik

Rally Estonia vaieldamatult kuulsaim osavõtja on Fordi tehasetiimi soomlasest staar Jari-Matti Latvala. Omapärasel kombel ei kuulu ta aga võistluse soosikute hulka – karjääri jooksul kuus MM-rallit võitnud ja 26 korda poodiumile tõusnud mees istub seekord hoopis Historic-klassi kuuluva Ford Escort RS auto roolis.

«Latvala huvitus asjast juba möödunud aastal, kuid siis ei leidnud ta endale sobivat autot. Nüüd sai temaga uuesti räägitud ja ta hankis endale sõiduvahendi,» ütles Rally Estonia peakorraldaja Urmo Aava. «Tema jaoks on see võistlus siiski peamiselt meelelahutus. Samas on tegemist julge sammuga – sõita kaks nädalat enne Soome MM-rallit tavapärasest hoopis erineva tagaveolise autoga… See näitab mehe enesekindlust.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles