Kogenud noorte põlvkond asub teelahkmel

Peep Pahv
, sporditoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti noorest rallimeeste põlvkonnast on saanud enim tipptasemel sõite kõige noorem, detsembris alles 20. sünnipäeva tähistav Karl Kruuda.
Eesti noorest rallimeeste põlvkonnast on saanud enim tipptasemel sõite kõige noorem, detsembris alles 20. sünnipäeva tähistav Karl Kruuda. Foto: Ray Põder

Kaheksa aastat tagasi teismeliste poisikestena esimest korda autoralliga tutvust teinud seltskond – Karl Kruuda, Sander Pärn ja Martin Kangur – on jõudnud sellise vanuse ja tasemeni, kus tuleb otsustada, kas liikuda otsustavalt rahvusvahelise rallimaailma suunas või piirduda koduses rallikatlas tiirutamisega.

2004. aasta hilissügisel tavaliselt autoturult ostetud Ford Fiestadega alustanud seltskond arenes Urmo Aava ja Kuldar Siku juhendamisel iga aastaga. Ise ralliautoks kohendatud vanad Fordid ammendasid end kiiresti ja nende pealt liiguti Citroën C2 autodesse. Pärast mõne aasta möödumist läks juba iga noormees oma teed, ent kõigi nende mõttes oli ja on siiani jõuda rallimaailmas võimalikult kõrgele.

2012. aasta novembri lõpus on poiste unistused suured, kuid tahtmisest rohkem seab piire see, kui suur summa õnnestub sponsoritelt välja kaubelda. Tänase seisuga pole veel kellelgi midagi kindlat.

Sander Pärn, paar viimast hooaega Markko Märtini meeskonnas N-rühma Subaruga koduseid rallisid kündnud 20-aastane noormees, oli oma nägemustes kõige konkreetsem. Valikuid on sisuliselt kolm: kas sõita IRC ja EMi ühinemisel tekkivat ERC sarja, ilmselt pisut kallimas WRC2-sarjas või tulevast hooajast taas Juunior WRC nime kandval võistlusel.

«Mõtteid on igasuguseid, aga otsuste langetamine võtab aega.»

«Mõtteid on igasuguseid, aga otsuste langetamine võtab aega,» nentis Pärn. «Kõige loogilisem oleks liituda Juunior WRCga. Auto mõttes tähendaks see küll sammu tagasi, ent samas tagaks osalemise kuuel MM-rallil. Pealegi on seal ju auhinnaks osalemine järgmisel hooajal WRC2-sarjas.»

Kuigi autoralli MMi esimene etapp sõidetakse juba jaanuaris, on juunioride tiitli ihkajatel otsustamiseks veel aega. Selles arvestuses tulevad autod esimest korda rajale alles märtsis Portugalis. Kui selleks ajaks on raha olemas, pole startimiseks mingeid takistusi.

Kahel viimasel aastal WRC Akadeemia nime kandnud võistluses on osalemise hind langenud. Veel eelmisel hooajal pidid piloodid tasuma Ford Fiesta R2 autosid kasutavas sarjas osalemise eest 150 000 eurot, 2013. aastal tuleb sama paketi eest tasuda 130 000 eurot. Pärn möönis, et see variant näib seni kõige reaalsem.      

ERC ja WRC2 nõuaksid mõlemad karjääri jätkamist Super-2000 autoga, ent selle plaani täitumiseks on vaja märksa kopsakamat rahakotti. Pärn ei tahtnud aga rahast midagi rääkida, viidates, et nende küsimustega tegeleb tema isa Aivo.

Kõigest 19-aastane Kruuda on neliveoliste sarjas juba kogenud tegija. Tal on seljataga 20 MM-rallit, millest 14 on sõidetud neliveolise S-2000 masinaga.

Lõppenud hooaja esimese poole jättis ta vahele, ent rajale naastes näitas kohati väga head kiirust. Postimehel ei õnnestunud teda eile telefonitsi tabada, kuid kuuldavasti soovib ta kindlasti mõnes tõsises sarjas startida.

Samal ajal kui Pärn ja Kruuda sõidavad juba mitu hooaega neliveolise autoga, on 20-aastane Kangur jäänud truuks esiveolisele Hondale. Lõppenud hooajal saavutas ta sellega hingusele läinud IRC-sarjas oma klassis 3. koha.

«Sellise autoga sõitmine on end ammendanud, tegelikult oli seda juba enne lõppenud hooaega, kuid meil oli veel Honda tugi ja me otsustasime selle ära kasutada,» selgitas Kangur. «Nüüd aga soovin kindlasti liikuda edasi neliveolise masina peale. Eelistan S-2000 autot, sest N-rühma masinad ei pea suurvõistluste rasketes oludes vastu.»

Kanguri senine suurim toetaja on tema autoärimehest isa. Noormees avaldas lootust, et saab abi ka uuel aastal. «Me pole veel sellest nii täpselt rääkinud, kuid toetuse saamiseks on vaja, et autode müük läheks hästi,» märkis ta. «Tegelikult pole otsustamisega väga kiiret. Enamiku sarjadega saab liituda ka poole hooaja pealt, nagunii läheb arvestusse vaid kuus või seitse etappi.»

Kodune N-rühm tugevneb

Kuigi noorte rallimeeste pilgud on pööratud suurte sarjade poole, on ka koduses rallielus oodata elavnemist ning aastaid Eesti mainekaimaks rallitiitliks peetud suure N-rühma esikoha pärast läheb ilmselt tihedaks võitluseks.

Egon Kaur peaks enda käsutusse saama uue Mitsubishi Evo X, neliveolist autot ehitab tänavu esiveoliste klassis Eesti meistriks kroonitud Markus Abram, väidetavalt kavatseb täismahus N-rühmas sõita ka tänavu erinevaid klasse proovinud Aleksei Lukjanuk.

Kindlasti jätkavad ka valitsev meister Rainer Aus, kogenud Raul Jeets ja lõppenud hooaja üks positiivseid üllatajaid Timmu Kõrge. Esialgu pole teada, kas Eesti meistrivõistlused pakuvad jätkuvalt huvi lätlasele Janis Vorobjovsile ning mida plaanib tänavu protesti märgiks Venemaa litsentsiga sõitnud ja Läti meistrivõistlustele keskendunud Kaspar Koitla. PM

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles