Tänak: kõrgelt kukkumisest tegin omi järeldusi

Peep Pahv
, sporditoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pildilt on selgelt näha, kuidas Ott Tänak suutis oma Subaru kitsas kurvis täpselt teele mahutada. Vaid maksimumi võttes oli võimalik nii kiiresti sõita.
Pildilt on selgelt näha, kuidas Ott Tänak suutis oma Subaru kitsas kurvis täpselt teele mahutada. Vaid maksimumi võttes oli võimalik nii kiiresti sõita. Foto: Ray Põder

N-rühma Subarus istunud Ott Tänaku uskumatu sõit muutis Saaremaa ralli vaimustavaks spordietenduseks.

Ott Tänak seisab Kuresaare keskväljakul oma päevinäinud Subaru Impreza ralliauto kõrval ja trummeldab sõrmedega mattmusta värvi auto katusel. Ta pilk on suunatud kümmekond meetrit eemal seisva Saaremaa ralli poodiumi poole, kus Georg Gross annab parasjagu võitjaintervjuud. Tegelikult oli Tänak ise väga lähedal sellele, et kodurallil võitjana triumfeerida, kuid lõpuks osutus WRC-autoga sõitnud Gross 2,4 sekundit kiiremaks.

Enne Saaremaa ralli otsustavat kiiruskatset toimunud hooldepausil valitses omapärane olukord. Tänak juhtis Grossi ees 4,4 sekundiga ja lisaks sellele, et ise võidu eest võimete piiril kihutada, pidi ta Grossile auto hooldusteenust pakkuva tiimi juhina tegema kõik – näiteks soovitama sobivaid rehve –, et samal ajal ka suurimaks konkurendiks olev sõber oleks võimalikult kiire. Tänak tegi mõlemat tööd maksimaalselt, ent jäi nii ralli üldvõidust ilma.

«Andsime endast parima ja natuke veel rohkemgi, aga seekord läks niipidi. Kaks sekundit jäi võidust puudu, aga mis teha…» olid koos Martin Järveojaga sõitnud Tänaku esimesed sõnad pärast viimase kiiruskatse finišit. Pisut enne poodiumile sõitmist ta lisas: «Mul ei jää midagi kripeldama, ralli oli meie jaoks suhteliselt perfektne – vigu ei teinud ja aega kusagil ei kaotanud.»

Gross polnud Tänaku kiitmisel kitsi: «Ott pole mitte ainult Eesti parim rallisõitja, vaid ka insener, mehhaanik ja paljugi veel – täiesti ulmemees! Ta on kõikidele probleemidele jälile saanud. Ma ei kujuta ette, kas kusagil mujal üldse sellist teenindust saaks, et nii vana autoga kõik hooaja sõidud lõpuni tulla. Väga kõva!»

Rahul on ka Tänak ise, sest tema tiimi suurklient Gross on saanud kogu hooaja rahulikult sõita ja probleemideta finišisse jõuda. «Oleme teinud päris hullu tööd. Sellist asja annab järele teha, et seitse autot on stardis ja lisaks veel ise ka võidu sõita. Usun, et sellest kogemusest on midagi ka tulevikuks kaasa võtta,» sõnab ta.

Ott Tänak, pakkusid Saaremaa rallil oma N-rühma vana Subaruga vägeva võistluse. Kas see, mida siin näitasid, oli selle masina jaoks absoluutne võimete piir?

Sellest autost sai küll kõik välja võetud. N-rühma autoga sõitmine pole WRCga võrreldes isegi mitte päris käesoojendus, sest seal on teine tase ja teised kiirused. Naha saab siin siiski märjaks ja vahepeal tekib isegi pinge ja see on lahe. MM-sarja kogemused annavad palju juurde, tunnen, et mul on lihtsam end kontrollida. Me ei võtnud hullumeelseid riske, plaan oli kindlasti lõpetada, kuid samas suutsime teel püsida.

Kõrvalt vaadates tundus, et sellises tempos sõitmisel oli risk ikkagi päris hullumeelne.

Ma ei oska öelda – ise tundsime end hästi ja olime rahul. Kogu see sõit ja võistlemine on ikkagi mõnu.

Eesti rallihooaja viimaseks võistluseks olnud Saaremaa rallil võitsid N-rühma ja napsasid sellega Timmu Kõrge eest Eesti meistri tiitli. Kas mingist hetkest muutus tiitli võitmine sinu jaoks oluliseks?  

Minule ei anna see midagi, mõned on juba olemas, kuid edasi see mind ei aita. Aga ma teadsin, mis seis peab olema, et tiitel ära võtta, kuid kokkuvõttes jätab see teema mind külmaks. Olulisem oli see, et suutsime Grossile pingeid tekitada, muidu ta on terve aasta omaette loksunud, nüüd sai ka võidusõidu maitset suhu.

Usun, et sinul kui kõige kõrgemal tasemel võistelnud mehel on raske end kodusteks rallideks motiveerida. Kas sul on veel üldse alles unistus tõusta tagasi MM-sarja või liigub karjäär juba kooskõlas Georg Grossi antud parima inseneri tiitliga?

Kindlasti tahaksin ma saada tagasi MM-sarja, motivatsiooni on selleks küllaga. Eestis võisteldes olen enda jaoks paika pannud, et ma ei tohiks kellelegi kaotada. Eesmärk on alati võita ja tänavu oleme seda suutnud – usun, et see tõestab nii mõndagi.

Kodus veedetud aasta on muutnud sind kuidagi küpsemaks muutunud.

See aasta on pakkunud hea kogemuse. Ise sõitmine ja samal ajal tiimiga tegelemine nõuab loogilist mõtlemist. Pärast kõrgelt kukkumist eelmise aasta lõpus oli mul aega pikalt järele mõtelda ja kindlasti olen teinud palju järeldusi. Ma ei tea, kas suudan veel uuesti tipptasemel rallit proovida ja saada teise võimaluse, aga olen püüdnud teha juhtunust järeldusi. Mis edasi saab, näitab aeg.

Kas näed võimalust, et jätkad ka tuleval aastal Eestis sõitmist?

Järgmiseks aastaks pole veel ühtegi plaani ja ma ei tea, mida me teeme oma sõitmistega ja meeskonnaga. Praegu arvan, et samamoodi – vedada meeskonda ja ise sõita – ei viitsiks enam edasi tegutseda. See sööb hinge seest ära ja on liiga keeruline. Palju magamata öid ja stressi kodus.

Ralliautode hooldus on ju tegelikult äri ja võimaldaks veel pikkadeks aastateks ralliga seotuks jääda.

Iseenesest on see lahe, rallipisik on sees ja tänu MM-Motospordile olen ka selles saanud väga häid kogemusi. Kogu tegevus tekitab sportlikku huvi – autod peavad olema kiired ja vastupidavad. Aga see pole ju ainult minu töö, vaid asja taga on suur meeskond… au neile noortele poistele, kes jaksavad koos minuga garaažis öö otsa tööd teha. Nad on uskumatult hästi vastu pidanud – hullud vennad!

Jutust kõlas läbi, et tulevik on veel selgusetu. Kas tõesti valitseb oht, et panete oma meeskonna kinni?  

Kinni me seda kindlasti ei pane. Meil on tiimis oma Ladad, millega edasi nokitseme. Nii suur asi on juba üles ehitatud, et ära seda küll ei lõpeta. Küsimus on vaid selles, kas teenindame ka mingeid kliente või teeme ainult endale. Seda on praegu raske öelda.

Usun, et ise sõites ja tiimi vedades oled saanud Eesti autoralli hetkeseisust üsna selge pildi. Kuidas Eesti ralli seisu hinnata?  

Võrreldes Soome, Läti ja Leeduga on Eesti seis väga luks! Tipus on ju kõik noored mehed ja see on tulevik. Lisaks on koduses tipus kõik kiired – võtame või Saaremaa ralli Georg Grossi järel sõitnud seitse paremat, kõik nad on ju alla 30-aastased mehed. Lätis ja Leedus sõidavad mingid 40-aastased vanamehed ja seal pole mingit tulevikku.

Super-2000-autoga sõitnud Karl Kruuda kaotas sulle Saaremaal 27 sekundit, N-rühma masinas istunud Egon Kaur juba 1.10. Kas sinu ja koduste konkurentide sellised vahed on normaalsed?

Kindlasti võiksid nad kiiremad olla – kasvõi needsamad Super2000- ja R5-autod. Praegu makstakse R5-auto eest väga suurt raha, aga nendega sõidetakse teises kümnes, siis see on natuke imelik… Mehed peavad lihtsalt tööd tegema ja vaeva nägema, küll siis tuleb ka tulemus. Lihtsalt rahapakki lauale lüües ei saa midagi.

----------------------------------------------------

Saaremaa ralli

1. Georg Gross / Raigo Mõlder (Ford Focus WRC), 2. Ott Tänak / Martin Järveoja (Subaru Impreza) +2,4, 3. Karl Kruuda / Kuldar Sikk (Ford Fiesta S-2000) +29,3, 4. Egon Kaur / Erik Lepikson (Mitsubishi Lancer Evo X) +1.13,4, 5. Timmu Kõrge / Erki Pints (Mitsubishi Lancer Evo IX) +1.30,5, 6. Siim Plangi / Marek Sarapuu (Mitsubishi Lancer Evo X) +1.39,7 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles