Eurosport otsustab, kas tippralli tuleb Eestisse

Peep Pahv
, sporditoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rally Estonia.
Rally Estonia. Foto: Karli Saul

Kuigi tuleva hooaja ERC-sarja kalender pidi ilmuma juba möödunud nädalal, pole senini teada, kas Eesti saab endale etapi korraldamise õiguse.

Ralli Estonia peakorraldaja Urmo Aava ootab pikisilmi autoralli Euroopa meistrivõistluste korraldajate otsust, kas juulis Lõuna-Eesti teedel peetav võidusõit võetakse mainet koguva sarja osavõistluseks. Tegemist on Eesti autospordi jaoks tähtsa otsusega – teist nii head võimalust sarjaga liitumiseks ei pruugi tulla enam tükil ajal.

Kuuldavasti kavatsevad MM-sarja korraldajad liikuda uute ja rahakate turgude poole, andes etappide korraldusõigusi Aasiasse, Põhja-Ameerikasse ja Venemaale. See aga tähendab, et paari järgmise aastaga võib mitu populaarset Euroopa rallit MM-etapi staatusest ilma jääda. Esimese hoiatava näitena juhtus nii Kreekaga.

Mõistagi ei jää rallikorraldajad käed rüpes istuma, vaid paremate valikute puudumisel püüavad saada EM-sarja (ERC) osaks. Seda enam, et Eurosport Events on sõlminud kümneks aastaks ERC-sarja korraldamiseks promootorlepingu. Pole kahtlustki, et seni siiski marginaalseks jäänud võistlus, mis veel mullu kandis IRC-sarja nime, kogub järgmiste aastatega populaarsust.

Suure tõenäosusega leiab näiteks Kreeka juba tuleva hooaja ERC-sarja osavõistluste hulgast. Kui järgmisel aastal ilmutab liitumissoovi juba suurem hulk väärika ajalooga rallisid, on Eestil oma võistlusega löögile pääseda raske, kui mitte öelda võimatu. See, millised kihutamised kalendrisse pääsevad, ongi Eurospordi otsustada, rahvusvaheline autospordiliit FIA määrab võistlustega seotud tehnilised detailid.   

Aava on koos oma lähikondsetega teinud ERC nimekirja pääsemiseks tõsist tööd. Võtmesõnaks on raha – kui tänavu küündis võistluse eelarve 400 000 euroni, siis EM-sarja osavõistluse staatuses ralli korraldamiseks vajatakse 900 000 eurot. Aava sõnul on kaks kolmandikku summast olemas ning ka ülejäänu leidmise suhtes oli ta optimistlik. Eurospordi jaoks ei pruugi sellest teadmisest siiski piisata.

Probleem on selge: sarja korraldaja ei saa riskida võimalusega, et kalendrisse paigutatud ralli korraldajad teatavad mõni kuu enne võistlust, et raha on puudu ja nad pole võimelised üritust organiseerima. Nii musta stsenaariumi eestlased aga ei usu ning Postimehega vesteldes kinnitas Aava korduvalt, et on EM-ralli Eestis toimumise suhtes positiivselt meelestatud.

Olenemata ERC-kalendrisse pääsemisest või väljajäämisest, toimub Ralli Estonia tuleval suvel igal juhul. Kuupäevadki on paigas: 17.–19. juulini. Aava ei looda ainult heldete sponsorite toele, vaid arvestab ka riigi abiga. Tema sõnul on teatud kokkulepped juba sõlmitud, kuid samas peab ta veel läbirääkimisi EASi, ministeeriumite ja kohalike omavalitsustega.

Riigi tugi oleks õigustatud, kuna rallipidu tooks Eestisse turiste, kes omakorda jätaksid igasuguseid teenuseid tarbides siia märgatava hulga raha. Vähetähtis pole ka Eurospordi väljunud, mis annab võimaluse rahvusvahelises telepildis Eestit reklaamida. Tasub märkida, et lätlastel oli oma ERC-sarja ralli juba tänavu – veebruari esimestel päevadel sõidetud Venstpilsi ralli. Kokku on sarjas 12 osavõistlust.    

EM-ralli korraldamiseks on kindlad tehnilised nõudmised. Näiteks kiiruskatsete minimaalne pikkus on 230 km. Ralli Estonia korraldajad on järgmiseks suveks kavandanud võistlustrassi, mille pikkus on 235 kiiruskatsekilomeetrit. Postimehele teadaolevalt kavatsetakse võistluse raskuskese nihutada Otepäält Tartusse, et suurendada ralliga seotud ürituste publiku hulka.

Mäletatavasti kasutati Tartut keskusena ka möödunud kümnendi esimesel poolel korraldatud E.O.S.-i rallidel. Toona oli tõmbenumbriks Eesti läbi aegade parima rallimehe Markko Märtini osalemine ning eriliseks publikumagnetiks sai Tartu lauluväljaku ümbruses sõidetud linnakatse.

Arvestades aga Ralli Estonia senise korraldusega, võib Tartusse minek tähendada publiku hulga – aga see omakorda tähendab otseses ja kaudses mõttes raha – selget suurenemist. Lisaks tavapärastele kiiruskatsetele meelitab ju Aava meeskond inimesi ka kontserdi ja atraktiivse rallipargiga. Pole kahtlust, et Tartus oleks ühel korralikul vabaõhuüritusel, kus laval esineb mõni kohalik staar, rohkem pealtvaatajaid kui Otepääl.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles