Uus tase dopingumaailmas – motoriseeritud jalgratas?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tänavusel Flandria ning Pariisi–Roubaix’ ühepäevasõitudel imelisi sõite näidanud šveitslane Fabian Cancellara tekitas itaallastes arvamuse, justkui kasutaks ta motoriseeritud jalgratast. Mees ise lükkas need arvamused kategooriliselt ümber.
Tänavusel Flandria ning Pariisi–Roubaix’ ühepäevasõitudel imelisi sõite näidanud šveitslane Fabian Cancellara tekitas itaallastes arvamuse, justkui kasutaks ta motoriseeritud jalgratast. Mees ise lükkas need arvamused kategooriliselt ümber. Foto: Reuters/SCANPIX.

Kui jalgrattur Jaan Kirsipuu veel tippkonkurentsis sõitis, oli tal tihtipeale tunne, et mõni konkurent on häid ja paremaid keelatuid aineid sisse söönud. Selle peale, et mõni neist võiks oma jalgratta juures ka mootorit kasutada, poleks ta aga iialgi tulnud.

Küll aga tulid sellise mõtte peale nutikad itaallased. Nad tõid välja video Flandria tuurilt, kus on näha šveitslase Fabian Cancellara muljetavaldav sõit. Sama video on levinud ka internetti, kus seda on juba üle miljoni korra vaadatud. Ja see, mis videoklippides näha, paneb ilmselt ka kõige ebausklikuma inimese pead vangutama.

Samal ajal kui teised, keel ripakil, end suure raskusega mäest üles veavad, istuks Cancellara justkui mopeedi peal. Kusjuures, enne seda on toodud välja kaader, kus šveitslane kahtlase näpuliigutuse teeb.

Justkui vajutaks mõnele väiksele nupule. Selle nupuvajutuse järel algab kiirendus, mis konkurendid kaugele maha jätab. Skandaalne video on kogu maailmas tekitanud küsimuse – kas Cancellara kasutab motoriseeritud jalgratast?

Rattamaailma telgitaguseid hästi tundev Kirsipuu ei tahtnud hästi uskuda, et Pekingi olümpiavõitjaks kroonitud šveitslane nii alatut võtet kasutada võiks. Sama arvas ka profirattur Kalle Kriit.

«Usun, et tegemist on lihtsalt mõttetu kisaga! Julgen väita, et Cancellara on sõitja, kes on ise lihtsalt niivõrd võimekas. Ma ei usu, et ta selliste lollustega välja tuleks!» arutles Kriit.

Samas tõdesid mõlemad eestlased, et seesugune mootor on tänavasõidu jalgratastele loodud. Ja tegelikult on võimalus seda kasutada üsna reaalne. Seda enam, et vahetult enne starti ühtki jalgratast ei kontrollita.

«Ma küll ei tea, kui efektiivne see mootor olla võiks. Aga kui ta tunnikese kestaks ja selle aja jooksul 50 vatti arendaks, oleks sellest palju abi,» sõnas Kirsipuu.

Tegelikult on tänavasõidu jalgratastele loodud mootorite võimsus veelgi muljetavaldavam. Itaalia spordilehe La Gazzetta dello Spordi andmetel kaalub see 900 grammi ja arendab sajavatist võimsust 60–90-minutilise perioodi vältel.

Niisugust mootorit on Saksamaal juba paar aastat toodetud. See paigutatakse raami sisse ja käivitatakse lenkstangide juures olevast nupust. Ainuke küsimus on see, kas seda on võimalik ka profispordis ille­gaal­selt kasutada?

Rahvusvaheline Jalgrattaliit (UCI) võtab juhtunut suure tõsidusega. Esmaspäeval kohtuvad liidu esindajad teema arutamiseks peakontoris Šveitsis.

«Meil pole mingit põhjust uskuda, et jutt Cancellara motoriseeritud ratta kohta tõele vastab. Aga me tahame olla kindlad, et kui jalgrataste mootorid arenevad, siis UCI suudab kontrollida nende ebaseaduslikku kasutamist profispordis,» avaldas president Pat McQuaid.

Ühtlasi kinnitas ta, et UCI on ühendust võtnud endise sõitja Davide Cassaniga, kes väidab, et on testinud motoriseeritud jalgratast, mis profispordis pettuse teel võita aitaks.

«Ma proovisin seda ja võin öelda, et kui ma sellise jalgrattaga sõita saaksin, võiksin Giro d’Italial isegi 50-aastasena etapi võita. See on muljetavaldav! Ma võiksin sõita 50 km/h mingisuguse väsimuseta,» kinnitas Cassani.

Tema väited on seadnud aluse kahtlusteks, et mehaaniline doping võib rattasporti samaväärselt ohustada kui keelatud ained. Et seda ei juhtuks, peab UCI kiirelt tegutsema.

UCI tehnilise juhi Jean Waut­hieri sõnul on hädavajalik arendada tehnoloogiat, et võistlejate rattaid võimalikult kiiresti ja tõhusalt kontrollida. Praegu on kontroll puudlik, et mitte öelda täiesti olematu.  «Aprillis kontrolliti rataste jookse ja varustusele on kindlad reeglid seatud. Aga pärast võistlust rattaid enam ei kontrollita,» nentis Kriit.

Mida arvab teemast aga Cancellara? «See on nii jabur, et olen sõnatu!» lausus ta. «Ma pole kunagi oma rattal patareisid kasutanud. Võtsin juhtumit alguses naljana, kuid see on kasvanud suureks looks ega tundu enam nii naljakas. Ärge muretsege – minu tulemused on raske töö vili.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles