Eesti rallimehed vallutasid ootamatult MM-sarja

Karl Kruuda ja Martin Järveoja sihivad tänavu WRC2 sarjas kõrget kohta. Pilt on tehtud Rootsi rallil.

FOTO: Toni Ollikainen

Eesti parimad rallimehed leidsid pärast mullust vaikset hooaega võimalusi liituda MM-sarjadega.  

Endine tipprallisõitja, nüüd Ralli Estonia korraldamisega tegeleva Urmo Aava hinnangul kulgeb areng sinusoidi kombel ja Eesti ralli on just praegu teel mööda tõusukõverat üles. Sellele arvamusele on raske vastu vaielda, sest kui veel mullu võis MM-rallidelt leida vaid ühe Eesti piloodi, siis tänavu osaleb MM-sarjades koguni kuus Maarjamaa kihutajat.

Nii suur polnud Eesti rallimeeste seltskond ka kümmekonna aasta taha jäävatel hiilgeaegadel, kui Markko Märtin heitles veel kõige teravamas tipus ja Aava ise püüdis juunioride tiitlit. Pärast nende meeste taandumist ja Ott Tänaku eemaldumist M-Spordist jäi näiteks mullu MM-sari eestlaste jaoks kaugeks. Sander Pärn osales küll juunioride WRC-sarjas, kuid ülejäänud noortel ja ilmselgelt perspektiivikatel eestlastel nappis MMi jaoks raha.      

Justkui uue ärkamisajani on jõutud tõsise tööga. «Kui sa midagi plaanid, ei pruugi miski juhtuda kohe, kuid õnnekombel on paljud asjad nüüd õigesti kokku jooksnud,» märkis Aava. «Tänaku mullusel vaheaastal olid omad põhjused, Karl Kruuda on tegelikult alati pildis olnud, Martin Kangur on kõvasti trenni teinud ja ise raha leidmisega tegelenud, Sander Pärn on samuti viimasel ajal MM-rallidel liikunud, Egon Kaur on samuti juba aastaid tipptaseme suunas pingutanud. Kõige suurem üllataja on Alan Popov.»

Homme 3,2 km pikkuse kiiruskatsega algava Portugali ralli stardinimekirjas on sellest seltskonnast kõik, välja arvatud Kaur, kes alustab oma MM-hooaega alles Sardiinias. Kuid ka viis rallimeest on Eesti väiksust arvestades suur arv – ühe elaniku kohta oleme oma esindatuse poolest ilmselt maailma parimad. Kas lisaks kvantiteedile on Eesti sama näitajaga tipus ka kvaliteedilt, saab öelda pärast rallit. Näiteks Aava arvates oleks väga kõva näitaja, kui kolm eestlast mahuks kokkuvõttes 20 parema hulka.

Kuid millised on üldse eestlaste võimalused MM-sarjas midagi ära teha? Tänakuga on kõik selge – pärast kodus veedetud vaheaastat avanes tal tänu Markko Märtinile, Oleg Grossile ja Urmo Aavale võimalus end veel kord tõestada.

Esimesed rallid on näidanud, et kiiruse poolest on ta WRC-autoga kõige teravamas konkurentsis. Seda näitas Rootsi ralli 5. koht, aga ka nädalavahetusel Fafe rallisprindil saadud 2. koht. Portugalis tahab ta olla igatahes pildil. «Siin on see ilmselt raskem kui Rootsis, aga kui suudan püsida enesekindlana ja jään kiirulegendiga rahule, on kõik võimalik,» rääkis Tänak ja nentis, et kõige rohkem tuleb tal teha tööd iseendaga.

Enamiku hooajast sõidab ta aga WRC2 arvestuses, kus ta esialgse mulje põhjal on konkurentidest peajagu kiirem. Spetsialistide hinnangul ei pea ta WRC2 sarja võitmiseks isegi endast maksimumi andma. Ei tohikski, sest tähtsam on sõita piisavalt kiiresti, ent samas ka teel püsida. Ainult siis võib ta loota järgmisel aastal võimalusele sõita täishooaeg tippmeeskonnas.

«Kindlasti on ta WRC2 konkurentsis kõige kõvem mees. Võistlustel oleks tal tark võtta veidike tagasi ja sõita kindlasti lõpuni. Eriti pärast Mehhiko vahejuhtumit,» leidis Aava.

Eesti rallimeestest võib tänavu kõige eredama komeedina esile kerkida Kruuda. «Ta on väga palju arenenud, kogunud kogemusi ja saanud küpsemaks. Tegemist on sõitjaga, keda paljud rallihuvilised pole veel sellel tasemel enda jaoks teadvustanud,» hindas Aava ja pakkus, et Kruuda võib lõpetada WRC2 hooaja esikolmikus. Ka tema peaks Aava hinnangul pigem hoogu tagasi hoidma ja sõitma kiiruskatsetel esikolmiku piiril. See tagaks igal rallil koha oma klassi poodiumil.

Rootsi talverallil noppis Kruuda klassivõidu, Portugalis ootab teda aga väga tihe konkurents, stardis on koguni 20 WRC2 masinat. «Pinged on varasemast suuremad,» nentis Kruuda möödunud nädalal. «Püüan mitte lasta end sellest mõjutada, sest pingetele mõeldes on kerge eksida. Erinevalt oma paljudest konkurentidest, kes kasutavad R5-masinaid sõidab Kruuda S-2000-autoga.

Samasugune auto on ka Kanguril, kes esialgu plaanis osaleda hoopis ERC-sarjas, kuid meeskond, kuhu ta kuuldavasti soodsatel tingimustel sattus, on rohkem huvitatud MM-rallidest. Mõnedel Euroopa sarja rallidel pidi ta siiski osalema. Portugalis teeb ta aga WRC2 arvestuses oma debüüdi.

Kui lisada ka alates Sardiinia rallist alustav Kaur, saab kokku neli meest, kes kõik on võimelised heitlema WRC2 arvestuses koha eest poodiumil.

Pärn ja Popov on võtnud sihiks viiest etapist koosneva DMack Fiesta Trophy sarja, mis sõidetakse MM-rallidel. Tegemist on noortele mõeldud klassiga, mille võitja saab järgmisel aastal sõita WRC2-klassis seitsmel MM-rallil.

Parimate sõitjate siirdumine MM-sarja muudab koduse meistrivõistlused senisest lahjemaks, kuid näiteks Aava hinnangul pole see eriline probleem.

«Millised olid autoralli Eesti meistrivõistlused enne Markko Märtini MM-sarja minekut ja millised olid nad pärast seda…» viitas ta tippmehe sünniga kaasnenud üldisele taseme tõusule.

Eesti rallimehed MM-sarjas

• Ott Tänak / Raigo Mõlder    M-sport    Ford Fiesta WRC     WRC (3 rallit)     DMack    Ford Fiesta R5    WRC2 (9 rallit)

• Karl Kruuda / Martin Järveoja    Kruuda    Ford Fiesta S2000    WRC2 (7 rallit)

• Martin Kangur / Andres Ots    AT Rally    Ford Fiesta S2000    WRC2 (7 rallit)

• Egon Kaur / Erik Lepikson    Amax    Ford Fiesta R5    WRC2 (7 rallit)

• Sander Pärn / James Morgan    EAL    Ford Fiesta R2    DMack Fiesta Trophy (5 rallit)

• Alan Popov / Vjatšeslav Popov    Popov    Ford Fiesta R2    DMack Fiesta Trophy (5 rallit)

Järjestuses toodud: sõitjad, meeskond, auto, sari

Tagasi üles
Back