Mõtle, mida teed! Või kahetsed...

Priit Pullerits
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
See on klassika: kaunis naine ja punane kiirauto. Ehk Maria Šarapova ja Porsche.
See on klassika: kaunis naine ja punane kiirauto. Ehk Maria Šarapova ja Porsche. Foto: Reuters / Scanpix

Paljude suurreklaamijate lemmik Maria Šarapova maksab dopinguga patustamise eest kõrget hinda – kümnetes miljonites dollarites. Aga millega veel peab ettevaatlik olema, kui ei taha sponsoreist ilma jääda?

Venemaa tennisekaunitar Maria Šarapova pole Lätis välja töötatud, kuid sportlaste seas keelatud südameravimi meldooniumi kasutamise pärast veel ametlikku võistluskeeldu saanud, kuid mitmed sponsorid on teda eksimuse eest juba valusalt karistanud. Spordirõivaste tootja Nike katkestas temaga lepingu. Šveitsi kellafirma TAG Heuer teatas, et lepingut Šarapovaga enam ei uuenda. Autotootja Porsche andis teada, et on läbirääkimised lepingu üle edasi lükanud. Ainuüksi mullu teenis Šarapova sponsorlepingutega 23 miljonit dollarit. Ilmselt kuivab see sissetulekuallikas nüüd tilgatumaks. Auhinnaraha teenis Šarapova eelmisel aastal seitse miljonit dollarit. Peagi määratav võistluskeeld jätab ta selleski osas nulli peale.

Kui oled maailmakuulus meelelahutaja, olgu sportlane, laulja või näitleja, võid teenida hiigelsummasid. Aga piisab ühestainsast patust, et rahakraanid sulguksid. Vaatame lähemalt, millega peab ettevaatlik olema.

Sa ei pea keelatud aineid sööma

Dopingutarvitajate suhtes valitseb spordis nulltolerants. Seni kuni ameeriklane Lance Armstrong võitis seitse Tour de France’i ühtejutti, soovisid paljud suured firmad, et osa tema aupaistest langeks neilegi, ning maksid talle hiigelsummasid. Aga niipea kui neli aastat tagasi ilmnes, et võidud tulid tänu keelatud ainetele, keerasid kõik sponsorid Armstrongile selja. Väidetavalt oli ta kõigest ühe päevaga kaotanud seetõttu 75 miljonit dollarit. Ühtekokku on ta dopingupettuse pärast jäänud ilma 150 miljonist dollarist.

Lance Armstrong. Foto: Scanpix
Lance Armstrong. Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Superstaaride sponsorsummad on viimastel kümnenditel kasvanud kosmiliseks. Kui Kanada lihaseline sprinter Ben Johnson, kes võitis 1988. aastal Souli olümpial 100 meetri jooksu tollal uskumatuna tundunud maailmarekordiga 9,79, kukkus sisse anaboolsete steroidide kasutamisega, jäi ta lisaks rekordile ja olümpiakullale ilma vaid 2,8 miljoni dollari väärtuses lepinguist. Kaks kümnendit hiljem maksis Ameerika pesapallikuulsus Barry Bonds steroidide manustamise eest tervelt kümme korda suurema lepingusumma kaotusega.

Sa ei pea naist ja lapsi peksma

Ray Rice. Foto Scanpix
Ray Rice. Foto Scanpix Foto: SCANPIX

Ameerika profijalgpallur Ray Rice läks kaks aastat tagasi oma kihlatuga Atlantic City kasiinos tülli ning lõi ta liftis rusikaga oimetuks. Algul ringlesid juhtumi kohta vaid jutud, aga kui päevavalgele ilmus turvavideo, polnud kellelgi enam kahtlust, millega joobes Rice oli hakkama saanud. Sponsorid, kes seni passisid äraootaval seisukohal, ütlesid viimse kui üheni temaga lepingud üles.

Üks esimesi kõmulisemaid naisepeksu juhtumeid tuli ilmsiks ligi kolm kümnendit tagasi, kui profipoksija Mike Tysoni abikaasa näitleja Robin Givens teatas lahutuse käigus, et mees oli vaevalt aasta kestnud abielus lasknud rusikad käiku ka tema peal. Tyson jäi ilma naisest ja ligi kümnest miljonist sponsorite varem lubatud dollarist.

Chris Brown. Foto: Scanpix
Chris Brown. Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Eelmise kümnendi lõpus oli laulja Chris Brown, Rihanna tollane peigmees, nii piima- kui ka nätsutootjate reklaaminägu. Aga siis tulid uudised, et Brown oli Rihannale tappa andnud, ning piima- ja nätsutootjad ütlesid temast lahti.

Kolm aastat tagasi tappis Lõuna-Aafrika Vabariigi tehisjalgadega jooksja Oscar Pistorius öösel oma kodus modellist pruudi Reeva Steenkampi, tulistades teda püstolist mitu korda läbi vannitoa ukse. Pistorius väitis kohtus, et pidas naist ekslikult sissemurdjaks. Kohus langetab järjekordse otsuse tuleval kuul, kuid jooksja rahastajad langetasid oma otsuse juba ammu: Pistorius kaotas kõik reklaami- ja sponsorlepingud, mis tõid talle aastas sisse kaks miljonit dollarit.

Paugutaja Oscar Pistorius. Foto: Scanpix
Paugutaja Oscar Pistorius. Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Tunamullu andis ameerika profijalgpallur Adrian Peterson oma nelja-aastasele pojale ihunuhtlust. Andis nii, et vorbid ja haavad järel. Aga lõi sedasi valusalt ka enda rahakoti pihta. Ükski sponsor ei tahtnud temaga enam tegemist teha. Hommikuhelveste tootja Wheaties koristas isegi kõik Petersoni pildiga pakid toidupoodide riiuleilt.

Sa ei pea naistele peale kargama

Kuulsad mehed ilmselt arvavad, et on vastupandamatud naistemagnetid. Paljud naised nende kohta nii siiski ei arva.

Kossuäss Kobe Bryant. Foto: Scanpix
Kossuäss Kobe Bryant. Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Kuraditosin aastat tagasi süüdistas 19-aastane neiu korvpallistaar Kobe Bryantit vägistamises. Bryant tunnistas, et jah, vahekord oli, aga mitte vägivaldne. Ent puhkenud skandaalist piisas, et korvpalluri mitmed toetajad, nende hulgas McDonald’s ja Nutella, loobusid temaga lepingust.

Viimasel kümnendil on populaarset komöödianäitlejat Bill Cosbyt tabanud üksteise otsa juba poolsada süüdistust naiste seksuaalses ahistamises või vägistamises. Neist kõige varasemad juhtumid ulatuvad 1960. aastatesse. Cosby on kõiki süüdistusi küll eitanud, aga kõik kompaniid, kes on kasutanud teda reklaaminäona – neist küllap tuntuim magustoiduvalmistaja Jell-O –, on Cosby teenetest lahti öelnud. Ta mõjuks antireklaamina.

Bill Cosby. Foto: Scanpix
Bill Cosby. Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Igatahes on kasulik naistelt ka vanust küsida. Ligi kümme aastat tagasi osales räppar Akon ühel üritusel, mida alla 18-aastased ei pidanuks nägema. Ent tuli välja, et lavapartner, kellega ta intiimakti simuleeris, oli kõigest 15. Mobiilifirma Verizon tegi pikema jututa Akoni turnee spondeerimisele lõpu.

Sa ei pea seksiskandaali sattuma

Multirassiline Tiger Woods, pealtnäha paipoiss, oli kogu maailma ja sponsorite lemmik. Tal oli kena blond rootslannast naine ja kaks last. Aga pealispinna all, nagu välja koorus, peitus paadunud seelikukütt. Paljastused tema seiklustest mitte just kõige lugupeetavamate naistega pakkusid pikka aega põnevat meelelahutust kogu maailmas. Sponsoreile, nagu General Motors, Gillette, Gatorade, TAG Heuer ja AT&T, nood lood mõistagi lõbu ei pakkunud. Nende ettevõtete aktsionärid kandsid Woodsi afääride tõttu eri andmeil kahjumit 5–12 miljardit dollarit. Loomulikult püüab iga firma niisuguse hävingu külvajast kähku lahti saada, mida need firmad ka tegid.

Golfar Tiger Woods eksnaisega. Foto: Scanpix
Golfar Tiger Woods eksnaisega. Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Inglismaa jalgpallur Wayne Rooney, nüüdisaja tippspordi vaieldamatu paha poiss, on samuti sattunud pehmelt öeldes eraelulistesse skandaalidesse. Need ei meeldinud Coca-Colale ega Aasia õllefirmale Tiger, mõlemad lõpetasid temaga kuus aastat tagasi reklaamilepingu.

Sa ei pea uimasteid tarvitama

Eelmise kümnendi keskel ilmusid Briti kõmupressi fotod, millel supermodell Kate Moss pruugib erapeol kokaiini. Rootsi ilmakuulus moekett H&M, samuti Chaneli ja Burberry moemaja katkestasid seepeale Mossiga koostöö. Ainuüksi leping H&M-iga toonuks modellile sisse üle viie miljoni dollari.

Supermodell Kate Moss. Foto: Scanpix
Supermodell Kate Moss. Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Maailma kõigi aegade edukaim olümpialane, 18-kordne ujumise olümpiavõitja ameeriklane Michael Phelps jäi kaheksa aastat tagasi üliõpilaspeol pildile kanepipiipu tõmbamas. Tõsi, nii mitmedki Phelpsi sponsorid, nagu Speedo, Visa, Omega ja Subway, andsid talle andeks ja jätkasid tema toetamist. Kuid Kellogg, maailma suuremaid toidukontserne, võttis asja täie karmusega ja Phelpsiga lepingut ei uuendanud.

Michael Phelps. Foto: Scanpix
Michael Phelps. Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Kuus aastat tagasi sai räppar T.I. (alias Tip) Los Angeleses süüdistuse uimastite omamises. Ehkki süüdistusest hiljem loobuti, olid mitmed firmad, kes räpparit toetasid, näiteks Rémy Martin Cognac ja General Motors, oma otsuse juba teinud: ei ühtki dollarit talle enam!

Sa ei pea provokatiivselt käituma

Madonna. Foto: Scanpix
Madonna. Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Paljud staarid kompavad nimme piire, kui kaugele võib väljakutsuvusega minna – aga kui lähed liiga kaugele, ole valmis maksma. Pepsi sõlmis 1989. aastal Madonnaga viie miljoni dollari suuruse lepingu, et kasutada tema värsket hitti «Like a Prayer» oma reklaamides. Aga laulu video ajas usuringkonnad marru ning Pepsi ütles hiigellepingu üles.

Näitlejanna Lindsay Lohan jäi eelmise kümnendi lõpus tekkinud alkoholiprobleemide tõttu ilma sissetulekust rõivafirma Jill Stuart reklaaminäona. Rihanna kaotas neli aastat tagasi ihukreemi Nivea reklaamimise lepingu, sest hooldustoodete firma Beiersdorf hindas teda liiga radikaalselt seksikaks.

Rihanna. Foto: Scanpix
Rihanna. Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Sa ei pea suud pruukima

Enne mõtle, siis ütle, võiks kõlada soovitus paljudele staaridele. Näitleja Whoopi Goldberg jäi tosin aastat tagasi ilma reklaamilepingust dieettoidufirmaga Slim-Fast, sest nimetas demokraatide kampaaniaüritusel president George W. Bushi röövliks ja valetajaks. Räppar Rick Ross kaotas kolm aastat tagasi viie miljoni dollari suuruse lepingu spordirõivatootjaga Reebok, sest ühes tema laulus kõlasid sõnad, mis jätsid mulje vägistamise õigustamisest. Ilmselt ei olnud ta midagi õppinud oma ametivennalt Ludacriselt, kelle vägivaldne ja seksistlik sõnakasutus viis juba poolteist kümnendit tagasi selleni, et Pepsi loobus teda spondeerimast.

Räppar Rick Ross. Foto: Scanpix
Räppar Rick Ross. Foto: Scanpix Foto: SCANPIX

Pärast seda, kui USA eriüksuslased tapsid Pakistanis terrorist Osama bin Ladeni, esines ameerika jalgpallur Rashard Mendenhall arvamusavaldustega, kus noomis neid, kes selle sündmuse üle rõõmustasid. Kõigest kolm päeva hiljem langetas tema peamine toetaja, sporditarvete firma Champion oma otsuse: leping üles öelda. Mendenhalli kahju: miljon dollarit.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles