Miks purunes Poolas Tänaku rehv ja miks tasub oodata Soome rallit?

Kristjan Jaak Kangur
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänak Poolas
Ott Tänak Poolas Foto: M-Sport

Mainekas mootorispordiportaal Autosport analüüsis Poola MM-rallil esikohast napilt ilma jäänud Ott Tänaku võimalusi sel hooajal veel mõnel osavõistlusel hea tulemuseni jõuda ning jõudis järelduseni, et eestlast võib saata edu nii Soomes kui ka Walesis.

Ehkki Tänak sõidab ametlikult DMACKi värvides, mainib Autosport ära, et esikoht oleks lõpetanud M-Spordi kolm ja pool aastat kestnud võidupõua. Viimati tõusis selle võistkonna sõitja poodiumi kõrgeimale astmele kolm ja pool aastat tagasi, kui toona veel tehasetiimiga sarjas osalenud Fordil võidutses Walesi rallil Jari-Matti Latvala. Samuti olnuks tegu pärast 2010. aastat esimese korraga, kui võidu saab sõitja, kes ei kasuta Michelini rehve.

Autospordi hinnangul laoti edule vundament mullu septembris, kui DMACKiga liitus endine Pirelli insener Fiorenzo Brivio, keda portaal nimetab MM-sarja parimaks ja kogenuimaks rehviinseneriks. Teiseks toodi DMACKi rallirehvide tootmine Hiinast üle Wiltshire’is asuvasse Cooperi tehasesse.

Tänu sellele sai Brivio hakata uute rehvisegudega eksperimenteerima moel, mis lubas uue rehvi toota ja rajale saata kõigest päevade, mitte nädalate jooksul. DMACK sai seetõttu valmistada 2016. aastaks täpselt soovitud kruusarehvid. Firmajuht Dick Cormack taipas, et ei suuda terve hooaja lõikes Micheliniga võidelda, ning pani rõhu rallidele, kus sõidetakse vähem rehvi kulutaval teekattel. Seetõttu viimistleti DMG+2 koodnime kandev rehv Poola ralli jaoks täpipealt sobivaks.

Vihmas hea, aga habras

Lühidalt oli DMACKi pehme rehv palju pehmem kui Michelini oma, et see vihmas suurepäraselt töötaks – sellest ka Urmo Aava arvamus, et ralli viimasel päeval võiks ilm sajule pöörata. DMACKI kõvem rehvisegu on õige pisut kõvem Michelini pehmest rehvist, mis tähendab, et see pole nii vastupidav, kui oleks olnud vaja näiteks Sardiinia rallil. Sestap lagunesid Tänaku rehvid Itaalias kiirelt ja ta pidi leppima kehvemate katseaegadega. Poola teedel pakkus rehv aga Tänakule head haarduvust ja stabiilsust.

Lisaks Poolale on DMACK seadnud endale kõrged eesmärgid ka Soomes ja Suurbritannias. Tõsi, Soome teed pole päris nii pehmed kui Poolas viimasel päeval Mikolajki ümbruses sõidetud katsetel, mis suurendab ohtu, et rehv võib rööbastes veljelt maha tulla. Küll aga on rehvide töötemperatuurid Jyvaskyläs umbes sama nagu Poolas – Soomeski võib oodata nii 14 soojakraadi ja vihmasadu kui ka 30-kraadilist palavust ja päikesepaistet. DMACK on valmistunud mõlemaks. Walesis on ohud suuremad, sest seal tuleb karta rehvipurunemisi. DMACK on teinud rehvi kergemaks, kuid selle eesmärgi saavutamiseks on rehvi külgseinad muudetud õhemaks. See aga vähendab ilmselgelt rehvi tugevust.

Autosport märgib ära ka Tänaku edu mullusel Poola rallil, kus eestlane samuti vahepeal rallit juhtis. «Ja ta on eestlane, mis tähendab, et ta on sündinud ja kasvanud kiirel kruusal. Umbes nagu soomlaseks olemine – aga ärge seda viga tehke, et talle nii ütlete!» kirjutab portaal.

Saatuslikud roopad

Tänaku rehv tuli Poolas veljelt maha eelviimasel katsel. Poola ralli pühapäevaste katsete teed on hooaja kõige pehmemad ja liivasemad ning seetõttu on paratamatu, et vihma korral tekivad seal sügavad roopad. Mõned sõitjad saavad nendega teistest paremini hakkama, nagu näiteks Jari-Matti Latvala, kelle sõidustiil on agressiivne. Teised vihkavad aga seda, kuidas teepind muudab auto ebastabiilseks ja sunnib neid vaid ühtainsat sõidujoont hoidma. Autospordi hinnangul tuleb Tänak roopalisel teel sõitmisega väga hästi toime, kuid eelmainitud fakt, et DMACKi rehvi külgseinad on õhemaks tehtud, võis ta antud olukorras konkurentidest haavatavamaks muuta.

Lõpetuseks märgib Autosport, et Tänaku edu tõestas – Ford Fiestaga on jätkuvalt võimalik tipptasemel sõita ja võitagi. Poola nõuab autolt kahte asja – esiteks piisavalt head mootorit ja teiseks šassiid, mis tekitakse hullumeelsel kiirusel kihutades sõitjas kindlustunnet. M-Spordi autodel on mõlemat küllaga.

Jyväskylä teedel kihutatakse tänavu juuli viimastel päevadel, Walesi MM-etapp toimub aga oktoobri lõpus.

Foto: DMACK
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles