Vormel-1 sarja väiksemad tiimid käisid välja kavala plaani

Kristjan Jaak Kangur
, spordireporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vormel-1 sarja stardirivi.
Vormel-1 sarja stardirivi. Foto: SCANPIX

Vormel-1 sarjas võinuks teoks saada põnev plaan, millega olid seotud väiksemad võistkonnad. Kuna suurte tegijatega ei jõuta rahakulutamises kaasa joosta, kavatseti luua oma punktiarvestus.

Idee käis välja Force India tiimijuht Bob Fernley, tutvustades seda ka Williamsi, Toro Rosso, Sauberi, Haasi ja Manori tiimidele, vahendab väljaanne Autosport. Üheks «sõltumatute võistkondade arvestuse» alustalaks oli eelarvepiirang – plaan nägi ette, et kõik kuus tiimi nõustuvad 100 miljoni dollari suuruse summaga. Selle alla ei oleks siiski kuulunud kulud turundusele, ja sponsorite võõrustamisele, samuti sõitjatega sõlmitud lepingud.

Uue punktiarvestuse pidamise eest hoolitsenuks FIA ja seal kaasalööjatega oleks sõlmitud eraldi kommertslepingud vastavalt nende kohale nimetatud arvestuses. Tõsi, FIA ja sarja kommertsõiguse valdajaga ei jõudnud tiimid jõudnud selles osas veel läbi rääkida. Samas oleksid kuus tiimi osalenud jätkuvalt ka praeguses tootjate arvestuses ning neile oleks alles jäänud teistega võrdne võimalus teenida punkte, kerkida poodiumile ja võita etappe.

Paraku polnud Toro Rosso ja Williams pakkumisega nõus ning sestap pandi plaan «riiulisse». Fernley sõnul tahtiski ta alustuseks näha, kas sellise idee vastu oleks üldse laiemat huvi. «Põhimõtteliselt meeldis see mõte kõigile, kuid FIA jutule minekuks taheti veel mõtlemisaega. Kui oleksime leidnud üksmeele, oleksime Hockenheimis koos kõigi tiimidega asja arutanud. Aga kuuest eratiimist kaks ei olnud kulude kokkuhoiust huvitatud ja see tähendab kolmandikku. Nii ei ole asjal mõtet,» tõdes Fernley.

Toro Rosso juhi Franz Tosti sõnul oli tema tiim plaanile vastu, sest seda ei toetanud nende emafirma Red Bull, kuid tema kinnitusel tuleb kulude vähendamiseks tõesti mingi moodus leida. «Red Bulli vaatepunktist pole niisugusel plaanil mõtet, sest see loob kaheklassilise ühiskonna. Kui panna eelarvepiiriks 100 miljonit dollarit, ei saa sa enam midagi arendada ja jäädki viimaseks,» selgitas Tost. «Kulupiir on vajalik, kuid see peab kehtima kõigile. Väidetakse, et seda ei saa kontrollida, aga see on jama. Tootjad ei taha piiranguid, sest neil raha jagub, kuid meie oleme olukorras, kus rikkad teenivad ja kulutavad aina rohkem raha,» nentis Tost.

Manori omaniku Stephen Fitzpatricku sõnul oli tegemist huvitava plaaniga, kuid... «Peaaegu kõik tiimid suudavad piiramatu eelarve korral selle kuidagi ära kulutada. Kui tahame leida rahaliselt jätkusuutlikku mudelit – ja see tähendab, et sari oleks sobilik nii fännidele, rajaomanikele kui ka tiimidele –, peame välja selgitama, kuidas minimeerida kulusid ilma, et annaksime midagi ära saavutuste osas,» selgitas Fitzpatrick. «Kuid mõistan, miks idee mahalaitjad seda tegid – sellise plaaniga nõustumine tähendab sisuliselt seda, et nõustume ebavõrdsusega.»

Haasi tiimiboss Günther Steiner lisas, et tema võistkond oleks olnud ideest huvitatud, kuid pikema aruteluni ei jõutudki. «Keegi käis selle mõtte välja, kuid mõned ei tahtnud osaleda ja sinna see jäi. Ma ei teadnud sellest eriti midagi, sest sarja juhtkonnaga seda ei arutatudki. Asi ei jõudnud mõtte tasandilt kaugemale.»    

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles