Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Ott Tänak – ralliaasta 2017 kindlaima käega piloot

Kraavisõit Korsikal oli Eesti parima rallipiloodi senise hooaja ainus kulukas eksimus

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
2014 tabas Ott Tänak Argentiina rallil veetakistuses kivi ja pidi katkestama. Tänavu on ta selliseid vigu suutnud vältida. | FOTO: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

«On valed, suured valed ja statistika» – väidetavalt Inglismaa kunagise peaministri Benjamin Disraeli suust kõlanud tsitaadi kirjutas maailmakuulsaks Mark Twain. Arve oma soovi järgi käänates saab jõuda meelepärase tulemuseni; näiteks praegu võime väita, et Tänak on tänavuse hooaja viiel esimesel MM-etapil kõige vähem sõiduvigu teinud ralliäss!

Kui ärritav võib olla tehnikasport, tasub praegu uurida Fernando Alonso käest. Vormel 1 sarja kahekordne maailmameister pole tänavu esimesel neljal GP-etapil veel kordagi ruudulippu näinud. Möödunud nädalavahetusel Sotši ringrajal lagunes tema McLaren-Honda võistlusmasin koost juba soojendusringil. «Ilmselgelt on see ärritav. Hooaja neljas sõit, neljas katkestamine. Ja seekord ei jõudnud me isegi starti,» ahastas hispaanlane pärast järjekordset pettumust meediale.

FOTO: Postimees

Tänaku ja kaardilugeja Martin Järveoja tänavuse hooaja ahastusekvivalent Alonso kogetule on Monte Carlo ralli viimane päev – ülikindlal teisel kohal kulgenud Eesti esiekipaaži Ford Fiesta võistlusauto mootoris lakkas töötamast üks silinder ning mehed vaatasid abitult pealt, kuidas Toyota esisõitja Jari-Matti Latvala neist paremusjärjestuses mööda tuhises. Tänak võinuks langeda ka suisa viiendaks, ent hullumeelne sõit kuulsal Col de Turini mägiteel tihedas lumesajus päädis lõpuks pjedestaali madalaimale astmele tõusmisega. «Enne tänast tegime kõik [õigesti] ... Ma pean minema...» võitles Tänak viimase katse lõpus emotsioonidega.

Tehnilised hädad on saarlast käesoleva hooaja esimese viie MM-ralliga vaevanud veelgi: näiteks Rootsis tõrkus Fiestal käigukast ja Mehhiko lõõskava päikese all pidi ta võitlema masina ülekuumenemisega. Kõigele sellele vaatamata on Tänaku senine aasta olnud üpris oivaline: Rootsis lõpetas ta teisena, Mehhikos neljandana ja möödunud nädalal Argentina etapil kolmandana. Ainus nulliring on Tänakul kirjas Korsika rallilt ja seda oma vea tõttu – kolmandal kiiruskatsel sõideti kraavi.

Üks viga, üks katkestamine

«Oli pikk kurv ja asfaldil veidi rohkem kruusa, kui ootasime. Auto jäi alajuhitavaks, kandusime välja ja tee oli üpris kitsas – päris kaua püsisime serva peal, aga lõpus jäi puudu see raasuke õnne, mis oleks meid teel hoidnud. Auto sai väga vähe viga, aga teeserv oli nõnda järsk, et isegi puksiiril oli meid keeruline kätte saada. Omal jõul polnud selleks võimalustki!­» rääkis Tänak.

Rallispordis ongi kahjuks õnnel suur osa mängida. Tänak kirjutas Rootsi ralli üheksandal kiiruskatsel rekordiraamatutesse uue peatükki, läbides selle keskmise(!) kiirusega 137,8 kilomeetrit tunnis. Sellisel kiirusel kihutamine tähendab, et iga eksimus võimendub mitu korda – ning rajal püsimine või sealt lendamine on millimeetrite mäng.

Vanasti mängis Tänak seda mängu kahjuga. Oma WRC-karjääri algusaastatel näis iga saarlase eksimus lõppevat katkestamise või meeletu ajakuluga. Nüüd on meie mehel aga kasud sees. Eksimus Korsikal oli Tänaku jaoks alles teine «tõsisem» sõiduviga tänavusel hooajal. Esimene lipsas sisse Rootsi ralli viimasel katsel, kus ühe ristmiku pikaks sõitmise tõttu kadusid kümmekond sekundit ja võimalus püüda väärtuslikke lisapunkte. Lõppkohta silmas pidades see viga aga midagi ei maksnud, sest nii Latvala ees kui ka meeskonnakaaslane Sebastien Ogier selja taga olid Tänakust kindlas kauguses.

«Tõsisem» vajab jutumärke eelnevalt mainitud põhjustel: õnnemarginaal on rallis suur ning statistikat saab oma soovi järgi väänata. Siinkohal markeerib see sõitja enda tehtud eksimust, mis maksab talle kümme sekundit kuni katkestamiseni välja. Väiksemaid vigu on Tänakul rallidega sisse lipsanud mõistagi veelgi: Argentina ralli 12. kiiruskatselgi tegi ta kaks piruetti, aga kui suured said need prohmakad olla, kui lõpuks kaotas ta katse võitnud Kris Meeke’ile 2,2 sekundiga?

Ogier eksib, aga lapib vead

Vaid veel üks teine sõitja on tänavu viiel etapil pääsenud kahe suurema eksimusega. See on viimased kaks rallit võitnud Hyundai esipiloot Thierry Neuville, kes on nende tulemustega MMi üldtabelis just Tänaku ees, kolmandal positsioonil. Polnuks kaht käevääratust, leiaks belglase kõrgeimaltki, sest tema prohmakad – Monte Carlos ja Rootsis – tähendasid mõlemal korral katkestamist esikohalt.

Tänakuga võrdses masinas kihutav Ogier on näiteks M-Spordi meeskonna Fiestaga kohanedes eksinud suisa viis korda. Mehhikos kaotas neljakordne maailmameister kahel katsel piruetitades kümme sekundit, aga mehe klassi näitab, et ta suudab vaatamata eksimustele lõpuks alati tippu välja jõuda. Mehhikos lõpetas ta näiteks teisena. Tõsi, vigadeta terendanuks esikoht, sest niigi oma avariide saldo tänavu suureks ajanud Kris Meeke lendas viimasel kiiruskatsel teelt, riivas pargitud autot, ent jõudis paarikümne eksisekundi järel tagasi teele ja ka esimesena finišisse.

Lõpuks peab aga ka Ogierʼ õnn otsa saama. Nagu prantslane end mullu Soome rallil kraavist leides nentis: «Ühel päeval pidi see juhtuma, kui kogu aeg maksimaalselt riskeerida.» Ehk mida rohkem sõitja eksib, seda tõenäolisemalt varem või hiljem asi katkestamisega lõppeb. Ja kui Tänak suudab oma puhast sõitu jätkata, näib edasine hooaeg talle helge mis helge.

Tagasi üles