Vormel-1 rahalaev: Ferrari riisub koore, teistel suurtel omapärased boonused

Kristjan Jaak Kangur
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ferrari võib end vormel-1 sarjas mõnusalt tunda - raha muudkui tuleb.
Ferrari võib end vormel-1 sarjas mõnusalt tunda - raha muudkui tuleb. Foto: Xinhua/Sipa USA/Scanpix

Ehkki Ferrari lõpetas vormel-1 sarja eelmisel hooajal meeskondlikus arvestuses kolmandana, pandi taas taskusse kõige kopsakam rahapakk. Punatiimi teenistus moodustab kogu sarja auhinnarahadest koguni viiendiku, kirjutab Autosport.

Vormel-1 sarja korraldav Formula One Management jagab meeskondadele laiali raha, mis tuleb kolmest allikast – etapi korraldustasudest, meediaõigustest ja ülejäänud sissetulekutest nagu näiteks rajaäärsetest reklaamidest.

FOM teenib käesoleval aastal hinnanguliselt 1,83 miljardit dollarit kasumit. Sellest umbes 68 protsenti jagatakse sarjas osaleva kümne meeskonna vahel laiali. Jaotamisele minev 940 miljonit dollarit on 3,5% väiksem summa kui mullu, sest esiteks kavatseb FOMi uus omanik Liberty media kasvatada reklaamikulusid ja teiseks vähenes etappide arv 21 pealt 20 peale.

Tulud jaotatakse kümne meeskonna vahel ära aprillis algavate igakuiste maksetena. Allesjäänud summa makstakse välja 2018. aasta märtsis, kui lõplikud tulud on välja arvutatud. Iga tiimi kaukasse kukkuv rahasumma kujuneb aga jätkuvalt välja väga eriilmelisel moel.

Rahata ei jää keegi

Esiteks võetakse arvesse tiimi tulemused viimase kahe-kolme aasta jooksul. Lisaks makstakse tiimidele puhtalt 2016. aasta tulemuste järgi, kusjuures raha saavad vaid kümme esimest – ent pärast Manori pankrotti ongi sarjas täpselt kümme võistkonda ja keegi rahata ei jää.

Iga tiim saab seega sel hooajal 36 miljonit naela. Erandiks on vaid Haasi võistkond, sest nemad on sarjas osalenud vaid ühe aasta ega saa seetõttu paari viimase aasta pealt määratavat boonust. Viimase aasta tasu makstakse protsentuaalselt ja kahanevas joones – esimene ehk Mercedes saab summast 19%, teisena lõpetanud Red Bull 16% ja kolmas ehk Ferrari 13%.

Suurtel omad kokkulepped

Ebavõrdsust süvendab aga jätkuvalt asjaolu, et suured meeskonnad on sõlminud korraldajatega eraldi kokkulepped. Nii saab Ferrari ainsana lisatasu kui «pikaajaline võistkond» ja tegu pole kopikatega – see summa küündib koguni 68 miljoni dollarini.

Red Bullile makstakse aga 35 miljonit dollarit selle eest, et nad kirjutasid esimesena alla praegusele kahepoolsele lepingule, mis kehtib 2020. aastani. Mercedes saab samuti 35 miljonit dollarit, kuna täitis tingimuse, et võidab vähemalt kaks MM-tiitlit. Isegi Williamsile makstakse 10 miljonit dollarit selle eest, et tegemist on «vormel-1 sarja pärandit edasi kandva» tiimiga.

Viiendik summast Ferrarile

Nii saabki Ferrari kogu auhinnarahadest endale 180 miljonit dollarit ehk peaaegu viiendiku. Seda on siiski 12 miljonit dollarit vähem kui mullu, ent samas 108 miljonit dollarit rohkem kui Force India – hoolimata sellest, et mulluse hooaja võistkondlikus arvestuses jäi meeskondi lahutama vaid üks koht. Ebaloogiline on seegi, et kolm hooaega järjest nii sõitjate kui ka tootjate tiitli võitnud Mercedes saab sellest hoolimata Ferrarist 9 miljonit dollarit vähem.

Ka hädade küüsis siplev McLaren saab 30 miljonit dollarit, mis tõstab nad Force Indiast ja Williamsist enam teenivaks meeskonnaks, kuigi mullu lõpetati mõlemast tagapool. Eeldusel, et auhinnarahad jagataks võrdselt, saaks iga meeskond 94 miljonit dollarit. Ferrari kaotaks 86 miljonit dollarit, Sauber saaks aga 45 miljonit dollarit juurde.

Väljaanne Autosport palus antud summadele kommentaari ka FOMilt, kuid sarja vedajad teatasid, et ei kommenteeri oma sissetulekuid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles