Minut-minutilt: kuidas Ott Tänaku rallimasin 30 minutiga tutikaks tehakse

Viljar Voog
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänaku ja Martin Järveoja Ford Fiesta WRC M-Sporti boksis.
Ott Tänaku ja Martin Järveoja Ford Fiesta WRC M-Sporti boksis. Foto: @World/M-Sport

Ott Tänak langes Portugali rallil esikohalt, kui tegi laupäevasel kolmandal katsel viga oma auto vedrustusele. Õnneks saab eestlane nüüd (loodetavasti) naasta Portos asuvasse teenindusalasse, kus mehaanikud masina ära parandavad. Kuidas protsess välja näeb?

Kui mehaanikutele on auto teenindamiseks eraldatud 30 minutit, ei tohi sellest raisku minna sekunditki. «Raiskamise» alla läheb ka aja kulutamine auto vigade avastamisele. Seetõttu saadakse info masina seisukorra kohta kätte juba varakult. Enne ralliparki sisenemist peavad piloodid läbima meediaala, kus ajakirjanikud neilt värskeid kommentaare noolivad. Tegelikult kulub seal alas pilootide peamine energia aga hoopis inseneridega suhtlemisele – kuidas auto eelnevatel katsetel tundus, mida tuleks järgmiste läbimiste eel muuta jne.

Samal ajal käivad teised meeskonna liikmed kullipilguga ümber auto ja piiluvad sisse igas võimalikust august – väljaspool teenindusala masinale käsi külge panna ei tohi, aga vaatluse läbi infot koguda ei keela keegi.

Jari-Matti Latvala käis eile oma Toyotaga üle katuse. Mehaanikutele tähendas deformeerunud masin uusi auke, kust auto tervist piiluda.
Jari-Matti Latvala käis eile oma Toyotaga üle katuse. Mehaanikutele tähendas deformeerunud masin uusi auke, kust auto tervist piiluda. Foto: Viljar Voog

Kui sõitjad lõpuks ajakirjanike hambusse antakse, siirduvad meeskonnaliikmed tagasi boksialasse ja hakkavad tööriistu ning varuosi valmis seadma. Auto saabumiseni on aega ca 15 minutit. Käime järgnevad protsessid läbi reedese remondipausi näitel.

14.33 Tänak keerab sekundilise täpsusega auto M-Sport boksialasse. Tema vasakul nokitsevad mehaanikud juba Sebastien Ogieri Fiesta kallal, paremal seisab veel tühjana Elfyn Evansi koht.

Esimestel minutitel käib masina ümber pidev sumin. Tänak ja kaardilugeja Martin Järveoja lahkuvad autost ning asuvad end järgmisteks katseteks valmis seadma. Mehaanikud võtavad esimese asjana masinast välja viienda rehvi, ja tõstavad auto tugijalgadele, et oleks võimalik põhja all tööd teha.

14.36 Päris F1 sarjast tundud kiirusega rallimehaanikud tööd ei tee, aga samas on neil vaja ka palju rohkem mutreid lahti kruvida. Igatahes on paari minutiga eemaldatud kõik neli ratast ja põhjakaitse. Fiesta kapott on avatud ning mehaanikud kontrollivad uute vedrustusdetailide töökindlust.

14.38 Tänaku võistlusinsener käib ümber auto ja piilub töö käiku. Ise ta midagi teha ei tohi, sest masina kallal töötavad mehaanikud peavad kandma tulekindlaid tunkesid ja käe- või jalapaelu, mille järgi nad on protsessi jälgivatele kohtunikele kergesti tuvastatavad.

«Kas vajad abi?» küsib üks töömees Tänaku auto veermiku kallal vaeva nägeva kolleegi käest. Vastus on eitav, sest eestlane läbis hommikused katsed nõnda puhtalt, et mingeid suuremaid remonttöid teha vaja pole. Kui muidu võib korraga masina kallal töötada kuni kaheksa mehaanikut (välja arvatud, kui töö käib kütusepaagi kallal, siis väheneb arv kahele), siis Tänaku masina kallal nokitsevad rahulikus tempos viis meest. Esimese värske detailina pannakse masinale külge uued porilapatsid.

14.41 Eest võetakse esipamper ja algavad auto mootori kontrolltööd. Välja vahetatakse ka masina parem esituli, millesse oli hommikuste katsetega tulnud mõra. Protsess võtab aega vaevalt kaks minutit.

14.45 Näiline vaikus masina ümber, sest mehaanikud on kuhugi kadunud. Tegelikult peidavad nad end auto põhja all, kus kontrollivad üle sealsete detailide olukorra. Uuesti täidetakse triiki ka masina õlipaak.

Eesti fännid jälgivad põnevusega Tänaku masina kallal tehtavaid töid.
Eesti fännid jälgivad põnevusega Tänaku masina kallal tehtavaid töid. Foto: Viljar Voog

14.48 Kui esipamper poleks tehtud süsinikkiust, võiks väita, et varem eest võetud jupp on muutunud vanarauaks. Igatahes kruvitakse nüüd ette tuttuus ninadetail ja masin näeb kohe kõvasti värskem välja. Protsessi jälgivad mitukümmend Eestist kohale sõitnud Tänaku fänni.

14.53 Esirataste juures on veel nokitsemist, ent värsked tagarehvid kruvitakse Fiestale juba külge. Ka mootorikatted monteeritakse taas paika. Teeninduse lõpuni on jäänud veel 10 minutit.

14.56 Tänakust kuus minutit varem teenindusse saabunud Ogier ilmub oma auto juurde ja valmistub ära sõitma. Järsku märkab ta publikus autogrammi paluvat poissi ja annab ühele mehaanikule märku nokamüts temani toimetada. Kiire randmeliigutus ning noore fänni päev on palju rõõmsam.

14.57 Ogier lahkub järgmistele kiiruskatsetele. Tiimiboss Malcolm Wilson käib ümber Tänaku auto ja kontrollib oma pilguga kõik. Järveoja naaseb masina juurde, millele kruvitakse nüüd alla ka esirehvid. Fiesta lastakse tugedelt alla ning viimane mehaanik käib võtmega kõik mutrid ja poldid igaks juhuks üle.

15.00 Fiesta saab viimase lihvi – seda sõna otseses mõttes. Enne teele saatmist puhastatakse masin hoolega üle. Mootor möirgab ellu. Puudu on vaid Tänak.

15.02 Minut enne teeninduspausi lõppu ilmub lõpuks välja naeratav Eesti esisõitja ja lehvitab teda aplausiga tervitavale fännihordile. Tänak istub autosse ja tagurdab boksist välja – kolm sekundit enne seda, kui teeninduskell nulli jooksis.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles