Ralf Aron: peale vormel 1 on palju teisigi väga ägedaid sarju

Kristjan Jaak Kangur
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ralf Aron.
Ralf Aron. Foto: CHINE NOUVELLE/SIPA/Scanpix

Vormelisõitja Ralf Aron rääkis Kuku raadio autospordisaatele «Piloot», et otsib uueks hooajaks jätkuvalt parimat võistkonda. Edu saavutamiseks peab auto tema sõnul olema kiire juba hooaja alguses.

Lõppenud hooajal vormel-3 eurosarjas 9. koha saanud ja Macau hooajalõpuvõistlusel poodiumile kerkinud Aron nimetas aastat õpetlikuks. «Tulemuste poolest väga kehv, aga iseenda arengu poolest seni üks paremaid hooaegu. Kuna selleks aastaks tuli uus auto, olime talveperioodil läinud arendamisega täiesti vales suunas, aga sellest saime teada alles esimesel etapil,» sõnas Aron.

«Kuna hakkasime auto mentaliteeti täielikult muutma, siis kogu töö, mis sai talvetestidel tehtud, tuli praktiliselt aknast välja visata. Igale etapile läksime kahtlusega ja ei olnud päris kindlad, kas oleme kiired või ei ole. Tegime igal etapil autoga suuri muutusi ja lõpuks oligi nii, et tavaliselt olime kas väga kiired või oli midagi päris valesti. Mulle tundub, et kõige tähtsam ongi talvetestide periood – tiitlid võidetakse hooaja esimesel perioodil. Kui oled seal tugev ja saad edumaa sisse, on teistel tavaliselt sind väga-väga raske püüda,» lausus ta.

«Meie hooaeg oli täpselt vastupidine, alustasime täiesti valelt jalalt. Tegelikult oli juba teiselt etapilt näha, et kokkuvõttes siit hooajast midagi head ei tule,» nentis Aron. Samas tunnistas ta, et raske hooaeg karastas ja õpetas palju. «Kuna hooaja sees testipäevi pole ja saime areneda ainult etapilt etapile, siis oligi nii, et... Kui talvetestidel on igas tiimis auto seadistamise ja otsustamise võim inseneride käes, siis meie auto oli esimestel etappidel nii halb, et minu ja Jake Hughesi (meeskonnakaaslane – toim) juttu hakati oluliselt rohkem kuulama. Auto arendamine hakkaski toimuma põhiliselt meie tagasiside järgi,» selgitas Aron.

Õppis ennast usaldama

«Tavaliselt saavad insenerid testipäeval nii palju andmeid, mida nad saavad pärast analüüsida, et nad ei pea sõitjaid tegelikult kuulamagi. Aegadest on näha, milline auto on parem. Aga kuna sõitu oli nii vähe, pidi nüüd usaldama meid. See pani meile natuke survet peale. Ütleme nii, et õppisin iseenda kohta hästi palju – kõigepealt iseennast usaldama. Meil Jake’iga oli hästi sarnane mentaliteet ja kui auto hakkas sinna suunda minema, läksime ka kiiremaks. See andis hästi palju enesekindlust juurde. Samuti hakkasin ise õppima, mis on need aspektid, mis teevad auto kiiremaks, ja kuidas iseennast aidata.»

Hitechi tiimi autodel kasutusel olnud Mercedese mootorid jäid samuti Volkswagenitele alla, eriti hooaja alguses. «Vahe oli meeletu. Kuna see tundus olevat nii suur, tekkisid protestid ja saime ka natuke andmeid jagada. Niipea kui võrdlesime Volkswageni datat Mercedese omaga, tuli paljudel isegi depressioon peale. Kui oled igas kurvis kiirem, aga sirgetel on kiiruse vahe enam-vähem 5 km/h, siis...» kirjeldas Aron.

«Hooaja jooksul läks asi tegelikult paremaks, Mercedes tegi edusamme. Ainus võimalus Mercedese tiimidel sõitjaid Macausse saada oligi see, et nad lubasid uuendust, mida nad ka tegid. Kuigi ma olin ainuke mersu poodiumil, olid mersud ikkagi võimelised võitma. Kui aga võrrelda hooaja alguse mootoreid, poleks Mercedestel Macaus isegi võimalust olnud, kuna sirge on seal lihtsalt nii pikk,» rääkis Aron.

Poodiumikohaga lõppenud ülipõnev Macau sõit jättis Aronile kustumatu mulje. «Olen väga uhke selle tulemuse üle. Lähiajaloos on minu teada ainsana esimesel aastal poodiumile tõusnud Charles Leclerc, kes järgmisel aastal sõidab vormel 1 sarjas,» sõnas ta. «Selle üle saab kindlasti uhke olla. Kogu nädal ja nädalavahetus oli väga raske ja mitte väga positiivne – kuni finišilipuni!»

Uuest hooajast ei saa Aron veel rääkida. «Otseselt midagi lukku löödud pole ja lepingule pole allkirja pannud. Aga plaan on F3 uuesti sõita ja võidu peale minna. Kuna olen üks kogenumaid sõitjaid, siis huvi on igalt poolt ja tuleb teha parim otsus. Praegu käib talvetestide periood. Eelmisel aastal tundus Hitech kõige parem otsus, kuid ei olnud. Ega muud polegi teha kui kõike analüüsida, vaadata, mis tundub parim, sinna tiimi minna ja endast ka parim anda,» sõnas Aron.

Noorem vend sammub vanema jälgedes

Kuhu võiks Eestist pärit ringrajasõitja välja jõuda – kas vormel 1 on täitumatu unistus? «Ma ei ole ennustaja, aga kõik on võimalik,» vastas Aron. «Kuigi nii palju kui mina kõigiga rääkinud olen, läheb F1 saamine aina raskemaks, sest kõik suruvad piire. Sõitjad nagu Lance Stroll ja Lando Norris tulevad suurte rahadega ja testivad reeglite hallis alas aasta läbi ja nii edasi – sellistele programmidele vastu saada on väga-väga keeruline. Aga midagi pole võimatut!»

Samas tuletas Aron meelde, et võidusõidumaailm ei piirdu sugugi vormel 1 sarjaga. «On palju teisi väga tugevaid ja väga ägedaid sarju. Alustame kasvõi vormel-E’st, mis igal aastal tõuseb meeletult ja sõitjate tase seal on meeletult kõva. Kestvussarjad ei ole väljaspool võidusõidumaailma üldse tuntud, välja arvatud Le Mansi 24 tunni sõit, sest ütleme ausalt, neid on lihtsalt nii meeletult igav vaadata,» muigas Aron. «Aga sõitjatele endale on see üks huvitavamaid asju üldse. Ma pole kahjuks veel ise saanud ühtegi kestvussõitu teha, aga kõik, kellega olen rääkinud, ütlevad, et see on üks nende elu kõige ägedamaid kogemusi.»

Võidusõidumaailmas teeb oma samme ka Aroni noorem vend Paul. «Üritan teda aidata nii palju kui saan. Tahaks oluliselt rohkem, aga kahjuks endal ei lähe nii hästi, peab enda probleemidega ka tegelema,» muigas Aron. «Võrreldes Pauli ja ennast, siis tema on kindlasti mitu-mitu taset kõrgemal kui mina tema vanuses. Kui mina sõitsin, siis kahjuks meie peres motospordikogemust oli, aga kardi- või vormelimaailmas pole keegi meist olnud. Kui hakkasin vormelit sõitma, siis Marko Asmer ja Kevin Korjus aitasid mind väga palju. Kardimaailmas tegin aga tagasi vaadates ise palju asju valesti, üritame nüüd Pauliga teistmoodi teha,» tõdes Aron.

«Paulil läheb väga hästi, kahjuks pole ühelgi suurel võistlusel tulemust veel kirja saanud. Sel aastal toimub kardimaailmas hästi palju, valdavalt see, et rehvid pole võrdsed, mis mõjutab kõiki sõitjaid. Aga Paul sõidab praegu Euroopas Ricky Flynni tiimis, mis on üks tipptiime. Kahjuks see ei lase tal Eestis nii palju võistelda. Näen, et Paul on hetkeseisuga oluliselt kaugemal kui mina tema vanuses,» kiitis Aron nooremat venda. 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles