Rally Estonia turvajuht annab nõu: pidage piiri ja ärge vaielge

Oliver Lomp
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rally Estonia peeti 13.-15. juulini
Rally Estonia peeti 13.-15. juulini Foto: KRISTJAN TEEDEMA /

Shell Helix Rally Estonia turvajuht Priit Priimägi selgitab nii suuremahulise ürituse julgestuse korraldamise tagamaid ning annab ralli külastajatele nõu.

Rally Estoniale on oodata umbes 35 000 inimest. Kui suur peab olema turvameeskond, et sellist üritust edukalt hallata?

Toon siinkohal laupäeva näite, mis on kõige pikem võistluspäev. Puhtalt julgestustöötajaid, kes vastutavad otseselt ohutuse tagamise eest, on ametis u 400. Nendele lisanduvad parkimistöötajad, piletimüüjad ja paljud teised, kes kaudsemalt valdkonnaga seotud.

Nii suure spordivõistluse, eriti aga ralli korraldamine, nõuab teatud erioskusi. Kes on need inimesed, kes meeskonda kuuluvad?

Kõik julgestustöötajad on koolitatud ja litsentseeritud. Teistest meeskonnaliikmetest on rallidega seotud olnud valdav enamik. Samuti on meie meeskonnas nii praeguseid kui endiseid võidusõitjaid ja kaardilugejaid, kes oma kogemusi jagavad. Pääste, kiirabi ja politsei on väljas suurendatud jõududega. Võistluse juhtimiskeskuses istub u 15 oma ala spetsialisti, kes olukorda monitoorivad ning vastavalt vajadusele reageerivad. Samuti saame otsepildi helikopterilt mida saame suunata täpselt sinna, kuhu vaja. Igas võistlus- ning ametiautos on GPS jälgimissüsteem – osas ka live-pilt. Kogu rada on kaetud eraldi raadiosidega. Nii et võib öelda, et meil on olemas igal hetkel reaalaja info toimuvast.

Turvalisuse planeerimine sellise võistluse puhul on kindlasti ääretult aeganõudev. Kas olete terve aasta Rally Estoniaga hõivatud?

Ettevalmistus on tõepoolest läbi aasta kestev protsess. Esimesed läbisõidud ja kaardistamised algavad oktoobris, kuna soovime esialgse plaani enne lund paika saada. Seejärel hakkame oma plaane mugandama ning enne rallit käime radade ehituse käigus iga kiiruskatse 6–7 korda läbi. Eriti keerukas on linnakatsete planeerimised, kuna need on kõigile tasuta ning sinna tuleb ka juhuslikku linnarahvast. Kogu raja julgestuse tagamine tähendab seda, et linnakatsetel on meil selle mõne kilomeetri peale paigutatud u 100 julgestajat ning mõlemad raja pooled on täielikult välja ehitatud ja piiratud.

Mida peate korraldamise puhul kõige suuremaks väljakutseks?

Kuna loome sel aastal uutmoodi rallit koos spetsiaalsete pealtvaatamisaladega, siis ongi selle suure massi liikumise planeerimine kõige aeganõudvam. Kuidas iga pealtvaataja jõuaks mugavalt alates parklasse kohalejõudmisest kenasti raja äärde ja pärast sealt taas parklasse. Kuidas sellise massi puhul positsioneerida julgestajad. Ettearvamine ja -mõtlemine on samuti üks olulisi aspekte: näiteks peame kaardistama potentsiaalsed õnnetuskohad, et oleksime vajadusel võimalikult operatiivsed.

See kõik tundub viitavalt sellele, et ka teie elu muutub planeeritava rakendusega oluliselt lihtsamaks.

See on täiesti revolutsiooniline lähenemine, kui saame igast liikumisest live-ülevaate. Loomulikult oleks see suureks abiks ning anname arendajatele rakenduse osas ka oma ettepanekuid ja tagasisidet.

Unustage selfie-tegemised ning muud ebaturvalised fotod!

Me kõik oleme huvitatud, et Rally Estonia mööduks ohutult ja viperusteta. Kui te saaksite anda ralli külastajatele omapoolseid nõuandeid, kuidas nii turvameeskonna kui ka teiste külastajate elu võimalikult ohutuks muuta, siis kuidas need kõlaksid?

Need näpunäited on tegelikult väga klassikalised. Alates kohalejõudmisest palume pealtvaatajatel varuda kannatust, parkida mõistlikult ja kuulata kohapealsete töötajate näpunäiteid. Iga pool pole spetsiaalseid parkimisalasid ette nähtud, seega palume külastajaid parkida ühele poole teed, et päästeautod saaksid vajadusel kiiresti tegutseda ja liigelda – juurdepääsuteed peavad jääma vabaks. Lisaks palume vastuvaidlemata võtta kuulda meie turvatöötajaid, kes paluvad näiteks keelutsoonist lahkuda.

Väga olulised momendid on ralliautode möödumishetked: siis palume alati kõigil pealtvaatajatel püsti seista, et saaks vajadusel kiiremini reageerida. Ärge unustage, et sajaprotsendiliselt turvalist rallit pole võimalik korraldada, kuna tehnikaspordis ei ta kunagi, millal kasvõi täiesti sirgel teel mõni mehaaniline viperus juhtub.

Lisaks unustage selfie-tegemised ning muud ebaturvalised fotod, kuna ohutuse suurendamiseks peaks alati säilima silmside ralliautoga. Lisaks pidage piiri alkoholiga ja jätke lemmikloomad koju. Need näpunäited on kõigi turvalisuse huvides, kuna me kõik tahame et Rally Estonial mööduks edukalt.

Kuidas kirjeldaksite üldiselt Eesti rallifänne?

Neid on mitut tüüpi. Tulihingelised ja teadlikud fännid, kes juba kogenud käijad, nendega probleeme reeglina ei esine, kuna nad teavad kuidas liikuda ja käituda. Kahjuks on ka neid, kes kipuvad liigselt napsutama ja end lõviks jooma: need kipuvad vaidlema ka turvatöötajatega. Näiteks üritavad nihutada turvapiiri, et nähtavus oleks veel parem. Aga mõtlema peaks sellele, et just need kaks meetrit võivad mingil hetkel tähendada väga palju. Lõuna-Eesti teed on kiired ja keskmised kiirused ulatuvad 120 km/h – see ei ole naljaasi. Õnneks on normaalsed fännid suuremas enamuses.

Pidage piiri alkoholiga ja jätke lemmikloomad koju. 

Kas tahaksite veel midagi olulist lisada?

Tähtis on ära märkida, et igasugune droonide lennutamine ralli katsetel on meil rangelt keelatud seoses helikopterite tiheda liiklusega. See kehtib nii hobilennutajate kui meedia kohta. Ainult live-ülekande tootmiseks on meil lubatud üks droon.

Shell Helix Rally Estonia 2018 ohutusest numbrites:

- 400 litsentseeritud julgestustöötajat

- 5000 keelualasilti

- 50 km ohutus- ja piirdelinti kiiruskatsetel

- 7 erinevat ohutusautot (0 ja Safety) koos erivarustuse ja meeskondadega

- 8  päästeautot koos lõikamise- ja tulekustutusvarustusega

- 10 kiirabibrigaadi + eraldi meditsiinipunktid Tehvandil, Alakülas, Käärikul ja Leigol

- 1 live-pilti tootev seirehelikopter 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles