Meenutus: kuidas Markko Märtin põhjanaabrid häbist kiruma pani ning Juhan Partsi Soome meelitas?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Juhan Parts ja Markko Märtin
Juhan Parts ja Markko Märtin Foto: Postimehe arhiiv

«Markko, kus sa oled? Markko, start on kahe minuti pärast!» kutsusid Soome ralli korraldajad 2003. aastal fänne Põhjamaa rallipeole. Reklaamis kujutati puu taga peitu pugevat Markko Märtinit ning sellega anti mõista, et eestlased pole ühti nii kiired ega head. Aga vot kus lops, Märtin lõpetas just nimme põhjanaabrite hegemoonia ja tuli läbi aegade kolmanda mitteskandinaavlasena Soome ralli võitjaks.

Postimees meenutab 15 aastat tagasi toimunud sündmuse tipphetki

Märtini ja valitseva maailmameistri Marcus Grönholmi pingeline sekund-sekundis duell lõppes laupäevasel viiendal kiiruskatsel, kui soomlase Peugeot kolmel rattal finišisse veeres. 

«Oleksin selle ralli võitnud,» sõnas Grönholm, kes äparduse hetkeks oli eestlasega jõudnud mitmel korral liidrikohta vahetada. «Nüüd on maailmameistritiili saavutamine suure küsimärgi all.»

Grönholm oletas, et alt vedas rattalaager. «Oli üsna hirmus tunne, kui ratas ühtäkki alt kadus,» meenutas ta. «Kole mõelda, mis saanuks siis, kui õnnetus juhtunuks suuremal kiirusel.»

Jalameheks jäänud, lubas Grönholm Märtinile pöialt hoida. «Oleks tõesti tore, kui Märtin võidaks, ta on igati vahva semu,» nentis soomlane. «Märtinil on tänavu olnud autoga palju ebaõnne, tundub, et uus Focus ei püsi ühelgi rallil lõpuni koos.»

Grönholmi sõnad näisid ka nüüd täide minevat - Märtinile saabusid ralli kõige karmimad hetked 13. kiiruskatsel, kui auto elektroonika üles ütles. Järgmised 58 km sõitis Fordi esipiloot hinge kinni pidades.

Kihutasin nagu Matrix Reloadedi mängus

«Kihutasin nagu Matrix Reloadedi mängus,» ütles Märtin. «Autot oli täiesti võimatu juhtida, armatuurlaua näidikud olid täiesti pimedad. Ei julgenud täiega kiirendada ega pidurdada, kuna ei teadnud, kuidas masin reageerib. Üritasin võimalikult vähe aega kaotada, samas mitte väga riskida.»

Ralli lõpuks saavutas Märtin teiseks tulnud norralase Petter Solbergi ees 58,9 sekundilise edumaa. Soome ralli 23 kiiruskatsest võitis ta seitse, ühel jagas parimat aega Grönholmiga.

«Unistasin sellest hetkest kaua ja uskusin alati, et jõuan sihile,» juubeldas Märtin pühapäeval. «Meil oli Grönholmiga fantastiline lahing, kahju, et duell tema katkestamise tõttu pooleli jäi. Focus oli Soomes nobedaim auto, võitsime aasta kiireima ralli, edestades soomlasi nende endi kodumaal. Kui suutsime esimeseks tulla siin, suudame parimad olla kõikjal!»

«Tunne on väga hea ning eriline. Soome ralli on mulle alati olnud tähtsaim, siin saadud võit tähendab palju rohkemat kui Kreeka esikoht. Vaid vähesed välismaalased on Soomes edu nautinud.» 

Fännide armee juubeldas

Märtini triumfile elas kaasa ka Eesti peaminister Juhan Parts, kes lendas päevakangelase õnnitlemiseks helikopteriga Soome.

«Tegemist on parima reklaamiga väikeriigile,» ütles Parts MMi sündmusi kajastavale World Rally Radiole. «Oleme teel Euroopasse ning sellised saavutused kinnitavad, et kuulume Euroopasse. Markkol oli võimas tulemus ja Eesti on Markkole tänulik.»

Pjedestaali kõrgeimale astmele kerkinud Märtinit tervitasid maruliselt ligi 10 000 Eesti fänni. World Rally Radio andmetel oli juba neljapäevasel publikukatsel lehvinud Eesti ja Soome lippude suhe 10:1 eestlaste kasuks. Reporter väitis, et pole niisugust lippude merd näinud ühelgi MM-etapil.

«Toetus oli suurepärane, isegi teeninduspunktide juurde kogunes palju kaasmaalasi mulle kaasa elama,» kiitis Märtin fänne. «Pöidlahoidjate huvi näitab, kui palju sportlikud saavutused neile tähendavad. Usun, et täna öösel peetakse Eestis nii mõnigi pidu maha.»

Ka Fordi meeskonna juht Malcolm Wilson oli seitsmendas taevas. «Soome ralli võitmine on olnud minu unistus autosporti tulekust saadik,» kinnitas ta. «Tegemist on MM-sarja hinnatuima trofeega, rallimaailma Grand Prix-ga.»

Wilson meenutas, et Ford on Soomest pidanud lugematuid kordi pettunult koju minema. «Nüüd ehitasime uue Focuse just niisuguste jõuproovide tarvis,» tõdes tiimijuht. «Siin võitmine oli nii hea kui üldse olla saab.»

Märtinile ja kogu meeskonnale jagas kiidusõnu Ford Europe'i juht Martin Leach. «On fantastiline, et Ford võitis kalendri kiireima ralli,» kiitis ta.

Soome MM-ralli 2003. aastal

1. Markko Märtin (Est, Ford) 3:21.51,7; 2. Petter Solberg (Nor, Subaru) +58,9; 3. Richard Burns (Gbr, Peugeot) +1.00,1; 4. Carlos Sainz (Spa, Citroėn) +1.59,0; 5. Sebastien Loeb (Fra, Citroėn) +2.48,7; 6. Tommi Mäkinen (Fin, Subaru Impreza) +3.25,2; 7. Janne Tuohino (Fin, Ford Focus) +4.22,9; 8. Sebastian Lindholm (Fin, Peugeot 206) +4.39,5.

Kokkuvõttes. 1. Burns 49; 2. Sainz 44; 3.-4. Marcus Grönholm (Fin, Peugeot) ja Solberg 38; 5.-6. Märtin ja Loeb 37. Meeskonnad. 1. Peugeot 101; 2. Citroėn 97; 3.-4. Ford ja Subaru 60.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles