Eestlased saavad Ott Tänakule kaasa elada tänu pisikesele propellerlennukile

Viljar Voog
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ott Tänaku stiilinäide aastast 2014. Teda jälitav helikopter kulutab telepildi tootmisele ralli peale 90 000 eurot.
Ott Tänaku stiilinäide aastast 2014. Teda jälitav helikopter kulutab telepildi tootmisele ralli peale 90 000 eurot. Foto: @world/Red Bull Content Pool

Autoralli MM-sarjas võivad võistelda maailma parimad sõitjad totaalsel tipptehnoloogial, aga selle maailmavallutamisplaanid püsivad varustusel, mis nägi esimest korda ilmavalgust möödunud sajandi seitsmekümnendatel, vahendab Road & Track.

Teoorias on sel hooajal ilmavalgust näinud WRC All Live veebiprogramm, kõigilt MM-rallide kiiruskatsetelt toodetav otseülekanne, lihtne. Igas võistlusautos on kuni neli videopilti salvestavat ja edastavat kaamerat, kümme kaamerat raja ääres, üks masinatega kaasa kihutav helikopter ja lisaks intervjueerija kiiruskatse lõpus. Kõik saadav materjal saadetakse taevaavarustesse, kus see siis rallifännidele läbi digitaalse sahkermahkeri kättesaadavaks tehakse.

Praktika on muidugi keerulisem. Kiiruskatsetelt tuleva videopildi jõudmine esmalt võistluskeskuses asuvasse ülekandejaama ja sealt fännide arvutiekraanile on tohutu töö, milles võtmerolli kannab Beechcraft B200C Super King Air propellerlennuk sabanumbriga OO-ASL, mis kiiruskatsete kohal tiirutab. Seal istuvad kaks pilooti ja tehnik korjavad lennult kokku umbes 65 kaamerast tuleva telepildi.

Nõnda tiirutas kaamerapilti koguv lennuk Walesi ralli reedehommikul.
Nõnda tiirutas kaamerapilti koguv lennuk Walesi ralli reedehommikul. Foto: planefinder.net

Lennuki digitaalse võrgu raadius on kümme kilomeetrit. Siit ka põhjus, miks vahetevahel pilt hakib või alati kõikide kaamerate puhul kohe saadaval pole – erinevalt helikopterist, mis saab ka ühe koha peal paigal hõljuda, peab lennuk katse kohal tiirutama ja seetõttu võib signaal masinatelt vahepeal ära kaduda või lennuk ise kümne kilomeetri piiri ületada. Samal ajal, kui masinaid kiiruskatsete vahelisel teeninduspausil üles putitatakse, käib lennuk aga tankimas. Kokku veedab see ühe rallipäeva peale taevas tiirutades kuni kuus tundi.

Ülekandenumbritest veel:

  • Rallifännid saavad pärast rallit kõigi tipp-pilootide sooritused üle vaadata igalt kiiruskatselt ja kokku kolmest pardakaamerast. See tähendab, et iga ralli laetakse üles 15 terabaidi jagu materjali.
  • 15 terabaiti on umbes 400 tundi videot!
  • Kiiruskatsetelt toodetav helikopteripilt läheb ralli peale maksma ümmarguselt 90 000 eurot.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles