Vips oleks Aroni avariita võinud juba järgmisel aastal F1-sarjas võistelda

Jüri Vips F3 EMil Motopark masinaga sõitmas.

FOTO: Thomas Pakusch/ imago/Scanpix

Uudis, et Jüri Vipsist saab (tõenäoliselt) Red Bulli sõitjateprogrammi liige viib noormehe märgatavalt lähemale F1-sarja jõudmisele. Samas peab ta enne Toro Rosso tiimi vormelisse istumist tõestama, et on piisavalt kiire – seda mitte ainult Red Bulli inimestele, vaid ka Rahvusvahelisele Autoliidule FIA.

FIA nõuab, et iga vormelivõistluste kroonjuveeliks olevas F1-sarjas võistlev piloot oleks eelnevalt saanud piisavalt madalamates võistlussarjades kasvada. See reegel pandi paika pärast seda, kui Red Bull otsustas lepingut pakkuda alaealisele Max Verstappenile. Nüüd ei tohi F1-sarjas võistelda enam sportlased, kes on nooremad kui 18 eluaastat, ja lisaks peavad nad olema viimase kolme aastaga kogunud vähemalt 40 superlitsentsipunkti. Vipsil on sellest veel paras ports puudu.

Punktisüsteem superlitsentsi saamiseks on keeruline, aga Vipsi seis peaks olema selline: tänavu teenitud F3 EMi neljas koht annab talle 10, mullune Saksa F4 meistritiitel 12 silma. Lisaks peaks eestlane teenima kokku viis punkti 2016. aasta Saksa ja Itaalia F4-sarjades saadud viienda ja kuuenda koha eest – kokku seega 27 punkti. Võib-olla tuleb sinna veel lisada paar punkti selle eest, kui noormees ei saanud hooaja peale ühtegi karistussilma, aga see info koheselt saadaval pole.

Igatahes kvalifitseerub Vips esmaseks superlitsentsiks, mis lubab pilootidel osaleda GP-nädalavahetuse esimesel vabatreeningul. F1-tiimi varusõitja ta aga olla ei saaks.

Sealjuures ei jäänud eestlasel palju puudu kohe 40 silma täis saamisest – see jäi selle hooaja viimase võidukihutamise esimesse kurvi, kui kaasmaalane Ralf Aron tagant sisse sõitis ja Vipsi piruetti lükkas. Selle õnnetuseta võinuks eestlane lõpetada sarja kokkuvõttes teisena ja teenida 10 punkti asemel 25, mis oleks ta lükanud üle 40 punkti piiri.

Autosporti artiklis väideti, et Red Bull kavatseb tuleval hooajal Vipsi sõidutada uues F3 MM-sarjas, mis sünnib F3 EMi ja GP3 liitmisel. Kuidas seal sarjas superlitsentsipunkte jagama hakatakse, pole veel teada, aga ilmselt tasub eeskuju võtta tänavusest F3-mõõdust, sest GP3 oli varem punktisaagilt selgelt kasinam sari.

Niisiis, mida oleks tarvis, et Vips saaks 2020. aastal F1-sarjas sõita? Tema superlitsentsilt kaovad ära F4-sarjades saadud viis punkti ehk ta langeb 22 silma peale. Kui F3 MMil jagatakse punkte sama mõõdu järgi kui varasemalt EMil, vajaks eestlane 40 silma piiri ületamiseks järgmisel hooajal F3 sarjas vähemalt esikolmikusse jõudmist.

Tagasi üles