Séb vs Séb ehk 15 MM-tiitlit laual

Aasta oli 2010 – Sébastien Loeb (esiplaanil) oli juba kuuekordne maailmameister, Sébastien Ogier kuulus alles Citroëni juuniortiimi, kuigi kihutas samuti C4 WRC masinal. Pilt on tehtud Portugali rallil, mis oli Ogier’le karjääri esimene WRC-etapivõit. Loeb lõpetas 7,9 sekundi kaugusel teisena.

FOTO: JOSE MANUEL RIBEIRO/REUTERS/Scanpix

Legendaarses Broadway muusikalis «Annie Get Your Gun» kõlab lauluviis sõnumiga: kõike, mida sina suudad, teen mina paremini. Uuel rallihooajal kannavad selle lavašõu ette kaks prantslast, kel mõlemal kasutada 400-hobujõuline WRC-masin. Sébastien Loeb on peaaegu pooleks aastaks MM-karussellil tagasi ning tema peamine mõõdupuu saab olema rahvuskaaslane ja nimekaim Sébastien Ogier.

Loeb lööb (praeguste plaanide kohaselt) Hyundai meeskonna ridades kaasa kokku kuuel rallil, mis tähendab, et kui just midagi ulmelist ei juhtu, siis tiitliheitlusesse üheksakordne tšempion ei sekku. Pealegi saab ta oma esimese tutvuse i20 Coupe rallimasinaga teha alles nädalavahetusel enne aasta avavõistlust Monte Carlos (sest kihutab enne Lõuna-Ameerikas Dakari kõrberallil) ehk teoreetiliselt on terve senise rallikarjääri Citroëne roolinud meest ees ootamas uue tiimiga sõbrunemisperiood, mis võiks tema tulemusi pärssida.

Teoorias. Aga Loeb pole kunagi olnud teooria austaja. Teoorias poleks ta pidanud mullugi oma kolmel rallil taolist konkurentsivõimelist kiirust näitama, rääkimata siis Kataloonia ralli võidust. Nii et praktikas ilmneb arvatavasti, et rallimaailma ajaloo kõige võimsam valitseja istub Hyundai masinasse ning näitab kohe tempot, mis teeb silmad ette WRC-sarja tagumistele meestele ja võtab need kõõrdi tippudel, kes üritavad temaga sammu pidada. Keegi ei ole nõnda hooletu, et hakkab veebruaris 45. sünnipäeva tähistavat Loebi maha kandma.

Nagu öeldud, lööb Loeb kaasa praeguse plaani järgi kuuel MM-etapil, sealjuures esimesel kahel – Monte Carlos ja Rootsis. Kokku on kalendris 14 võistlust ehk prantslase panus Hyundai meeskondlikku tiitlijahti piirdub formaalselt vähem kui poole hooajaga. Seega on ülimalt keeruline seada talle edukuseks mingit mõõdupuud peale karjääri 80. rallivõidu, millest teda lahutab praegu vaid üks esikoht. Ometi on rallifännil vanameistri pakutavat elamust nautida neetult lihtne –lõpuks ometi näeb MM-sarjas kahe ülidomineeriva Sébastienist prantslase, Loebi ja Ogier’ duelli. Kas ees ootab Vestmanni-Piibelehe heitlus või kerkib üks Séb selgelt teisest ülemaks?

Ogier pole enam kollanokk

Loeb ja Ogier on kahe peale MM-sarja oma võimu all hoidnud juba poolteist aastakümmet – Loebi kontole kogunes aastatel 2004–2012 üheksa maailmameistritiitlit ja kui tema otsustas põhikohaga karjäärile joone alla tõmmata, algas Ogier’ valitsemisaeg. Neli aastat Volkswageni roolis oli ta ülivõimas, viimased kaks M-Spordi Ford Fiesta WRCd ohjates pidi mees aga ränka vaeva nägema, enne kui tšempionina šampust pritsida sai.

Suur osa Sébastien Ogier’ (paremal) karjäärist on kulunud Sébastien Loebile järele jõudmisega. Nüüd on tema MM-sarja kuningas ja vanameister Loeb üritab oma kuue ralliga paati kõigutada.

FOTO: Mauricio Ramos/Red Bull Content Pool

Seni pole Loebi ja Ogier’ duellid rahuldust toonud. Aastatel 2009–2011 kuulusid mehed küll koos Citroëni tiimi, kuid hierarhia oli selgelt paigas: Loeb oli suurmeister, Ogier vaatamata viimasel Prantsusmaa tiimis veedetud hooajal saadud viiele rallivõidule ja MM-sarja kolmandale kohale siiski selgelt kollanokk.

Jutt ei käinud üksnes meeste oskustepagasist, vaid nõnda mõeldi ka Citroëni sees. Ogier’l keelati tihti Loebi rünnata. Meeste vahel läks nõnda suureks hõõrdumiseks, et Ogier otsustas WRCd kindlalt valitsevast tiimist sootuks lahtuda ja riskeerida tuttuue meeskonnana MM-sarja tuleva Volkswageniga liitumisega. Tagantjärele targana ideaalne otsus.

Loeb aga otsustas kõrgest mängust taanduda just hetkel, kui Ogier endale oma käe järgi seatud tiimi sai. Siin-seal on üheksakordne maailmameister siiski figureerinud – näidates 2013. aastal kaks korda hambaid, jättes ülivõimsalt hooajal domineerinud Loebi kahel oma lõbuks osaletud etapil teiseks ja korrates sama mullu Kataloonias. Aga võrdsetel tingimustel heitlust pole meeste vahel pärast 2011. aastat kordagi olnud. Nüüd on aeg vigu parandada.

FOTO: Tiit Sermann

Loebil jätkuvalt ebaaus eelis

Tegelikult üritati kahe Sébi narratiivi WRC-sarja künda juba möödunud hooajal, kui vanem härra pärast aastatepikkust pausi kolmeks ralliks vana armastuse juurde naasis. Mõlemad mehed rääkisid tiimide ja sponsorite pressiteadete vahendusel, et vana vaen on maha maetud ja nüüd austatakse teineteist sõitjatena ning võetakse hea meelega mõõtu. Ogier teenis kuue tiitliga välja selle, et temast ei pea enam rääkima kui Loebi varjus olijast, vaid kui võrdsest suurte seas.

Ogier’ uus austus Loebi vastu ei kestnud aga kaua: iga kord, kui vanameister pistis nina MM-karussellile, oli tiitlit jahtinud rahvuskaaslasel kohe rammus kont hambus: ebaaus, et külalissõitjad saavad tulla MM-sarja ja sõita tänu paremale stardikohale palju paremates tingimustes rallivõidule. Loe: on ebaaus, et vähemteadjale pealtvaatajale jääb mulje, et mingi vanamees, kes pole aastaid õige ralliautoga sõitnud, lihtsalt tuleb ja pühib praeguste tippudega põrandat.

Sébastien Loeb saab uut Hyundaid testida alles vahetult enne Monte Carlo rallit, sest eelnevad nädalad oli ta seotud Dakari rallilga. Võib-olla on tegu viimase korraga, kui meest Groupe PSA ehk Citroëni või Peugeot’ autos näeb.

FOTO: Antonin Vincent / DPPI / Red Bull Content Pool

Ideaalsest olukorrast jääb praegugi puudu. «Mul on väga kahju, et Loeb tervet hooaega kaasa ei tee. Olen ausalt öeldes veidi pettunud. Oleks väga huvitav Loebiga kogu hooaja vältel võidu sõita ja ühtlasi MM-tiitli nimel võidelda. Aga kahjuks on otsus selline, järelikult peame keskenduma reaalsetele tiitlinõudlejatele, mitte Loebile,» nentis Ogier enne jõule, kui sai avalikuks uudis rallilegendi kuueetapilisest programmist. See tähendab, et aasta ehal näiteks sealsamas Kataloonias kordub tänavusest tuttav stsenaarium: Loeb, kes on MM-arvestuses tiitlinõudlejaist pikalt maha jäänud, saab paremalt stardikohalt jahtida võitu. Kuus etappi on parem kui kolm, ja mis veel tähtsam, Loeb hüppab masinasse kohe hooaja algul, kui kellelgi pole veel teiste ees eelist tekkinud.

Seega on meil lõpuks võimalus saada vastus küsimusele, kes on siis tegelikult Prantsusmaa parim rallisõitja? Esimesed lasud selles sõjas kõlavad kõige sobivamas paigas: Gapis, kus asub Monte Carlo ralli teenindusala. Tegu on Ogier’ kodukandiga ning viimasel neljal hooajal on ta lumistel ja jäistel asfaltteedel jäänud alistamatuks. Varasemad kaks hooaega oli samas kiireim Loeb, kes on traditsioonilise MM-sarja avaetapi võitnud rekordilisel seitsmel korral. Ogier’l on esikohti kirjas kuus. Paremat kohta jõukatsumiseks ei leia tervest MM-karussellist.

Sébastien Loeb on lubanud, et teeb vajadusel tööd Hyundai meeskonna liidri Thierry Neuville’i (pildil) heaks.

FOTO: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Üks Citroënis tagasi, teine esmakordselt eemal

Mõnes mõttes on mõlemad mehed sarnases seisus: uue autoga uues meeskonnas. M-Spordi pisikesest eelarvest ja sellega kaasnevatest arendusprobleemidest tüdinud Ogier jõudis otsaga tagasi talle WRC-sarjas tõuke andnud Citroëni. Kui läksid liikvele jutud, et Prantsusmaa meeskond tahab omakandimeest kosida, limpsasid fännid ootusärevusest keelt. Põhjuseks, et Loeb oli terve karjääri kihutanud vaid sellesama tiimi eest ning oli ülitõenäoline, et kaks Sébi saavad vähemalt osal rallidest parema välja selgitada samadel masinatel. Lahing oleks olnud erakordse tähelepanu all ja oleks selgunud tegelik tõde, kas meeste riid on maha maetud või mitte.

Pauk tuli luuavarrest: Citroën kaotas suursponsori, naftaemiraadi Abu Dhabi rahad ja saab ees ootaval hooajal arvestada vaid kahe ekipaaži sõidutamisega. See tähendab, et vaatamata Loebi võidule Kataloonias, mis oli tiimile üle aasta esimene triumf, ei olnud legendile enam kohta.

Hyundai haistis oma võimalust, uusmeremaalasele Hayden Paddonile näidati pikema jututa ust ja Loebile pakuti just sellist programmi, nagu prantslane ihkas. «Nemad olid WRC-meeskondadest esimesed, kes minuga rääkima tulid,» selgitas Loeb endale uue sõiduvahendi leidmist. «Ma ei otsinud võimalust lüüa kaasa tervet hooaega, nii et nende pakkumine sobis mulle väga hästi. 14 rallit, legendi kirjutamised ja testisõidud tähendavad peaaegu poolt aastat reisimist. Ma ei soovinud sinna ellu tagasi.»

Loobumismõtteid mõlgutab ka Ogier, kes on lubanud, et ta kahe- kuni kolmeaastane kontraht Citroëniga jääb karjääri viimaseks. Parimal juhul võib ta MM-tiitlite arvult tõusta Loebiga samale pulgale. Ühtlasi tähendab see aga, et aega, kus võime veel näha Loebi ja Ogier’ vahetut duelli ajaloo parima tiitlile, jääb üha vähemaks – üks on vaevu MM-sarjas tagasi ning teine peagi lahkumas.

Seda väärtuslikumad on võimalused, mida meile nüüd pakutakse –eriti Monte Carlos ja Rootsis, kus tingimused peaksid olema mõlemale enam-vähem võrdsed. Jah, heitluse kaal MM-tiitli saatuse osas jääb ilmselt pigem pisikeseks, aga rallisõbra jaoks on oluline, et lõpuks saavad kaks Sébastieni tiimikäskudeta selgeks kembelda, kumb on tegelikult parim.

Ja kes teab: kui Loebil juhtuvad esimesed rallid tõesti üle ootuste hästi minema, siis ega ta kuueetapiline programm ilmselt kivisse raiutud ole. Kui prantslane otsustaks tõesti jahtida oma kümnendat MM-tiitlit, oleks see fännile vaid kirss tordil.

Sébastien Ogier’ suursponsor Red Bull käib temaga tiimist tiimi kaasa. Nüüd kaunistab punane pull taas Citroëni masinaid, asendades Abu Dhabi sponsorkirju. Naftaemiraadi toe kadumine oli põhjus, miks Sébastien Loebile tiimis enam kohta ei leidunud.

FOTO: Aurélien Vialatte/Citroën

Tagasi üles