Evans: Tänakul on rohkem fänne kui teistel kamba peale kokku

Elfyn Evans.

FOTO: REPORTER IMAGES / EPA

Esimest korda Rally Estonial osalev M-Spordi sõitja Elfyn Evans ei tea küll Eestis toimuvast jõuproovist ülemäära palju, ent on põnevil kirglike rallifännide ees kihutamisest.

Tänavuse Rally Estonia plakateid kaunistab esimest korda WRC logo. Lõuna-Eesti teedel toimuv ralli pole küll MMi etapp, kuid võistlust korraldatakse koostöös WRC-sarja promootorite ja rahvusvahelise autoliiduga. See on ka põhjus, miks Rally Estonial on esindatud kõik WRC-sarja neli tehasetiimi. Rallifännid üle maailma saavad justkui boonusralli, sest ülekandeid näidatakse ka WRC All Live platvormil. Ralli korraldajatel on võimalik tõsta oma aktsiate hinda, et tulevikus juba MMi etapina WRC kalendrisse kuuluda.

30aastase Evansi ütlust mööda ei ole Eesti autotootjatele küll kõige magusam turg, ent Maarjamaa trumbiks on kirglikud rallifännid. «Ma ei tea päris täpselt, mis tingimustel uusi rallisid WRC kalendrisse võetakse. Teid on küll kõigest 1,3 miljonit, aga kui vaadata, kui palju käib Ott Tänakule MMi etappidel fänne kaasa elamas, siis seda on rohkem kui kõikide teiste sõitjate peale kokku,» ütles Evans.

Walesi rallimees tõdes, et Skandinaavia piirkonnas toimub Soomes ja Rootsis kaks ralli MMi etappi, kuid Rally Estonia sarnasele rallile oleks kalendris koht siiski olemas. «Selles piirkonnas toimub juba mitu rallit, aga kui mõelda kogu kalendri peale, siis ega Soomele sarnaseid rallisid seal rohkem ei ole,» vaagis ta Rally Estonia võimalusi pääseda tulevikus MMi kalendrisse.

Tõsi, parema ülevaate Rally Estoniast saab Evans alles juuli teisel nädalavahetusel, sest enne pole ta Eesti autospordi tippsündmusel osalenud. «Aga ma olen Eestis kaks korda testimas käinud: korra 2013. aastal ja 2017. aastal, siis juba uue generatsiooni autoga. Mõlemal korral olid teed väga ilusad ja mõistagi kiired. Olud olid üsna sarnased Soomele, aga veidi teise pinnase ja vähemate hüpetega,» selgitas Evans.

Elfyn Evans kihutamas kodustel Walesi teedel. Tunamullu võitis ta seal karjääri esimese ja seni ainsa MMi etapi.

FOTO: @world/Red Bull Content Pool

Teatavasti toimub Rally Estonia ajal, mil WRC-sarja sõitjatel on ainukene võimalus aastas aeg mõneks ajaks maha võtta. Kas Eestisse tulemine oli M-Spordi käsk või Evansi vaba valik? «See oli valik. Ma ei pidanud otseselt osalema, aga mulle pakuti seda võimalust. Kui sul on võimalus koguda väärtuslikke miile, siis on mõistlik pakkumine vastu võtta. Eriti, kui Soome ralli on kohe ukse ees,» vastas Evans.

WRC-sarjas on praegu ajastu, kus mitu MMi tasemel sõitjat peavad karussellis toimuvat raja äärest vaatama. Terve hooaja kaasategemine on suur privileeg ning selle nimel tulev kõvasti pingutada. Evans, kelle tulevik pole viimastel hooaegadel sugugi selge olnud, teab seda hästi. «Olgem ausad, oleme siin, et töötada. Jah, Rally Estonia toimub puhkuse ajal, aga ega ma poleks sel ajal niikuinii rannas vedelenud. Kui mul on võimalus sellest rallist kasu lõigata, siis võib puhkus oodata. Küll ma vanemana puhata jõuan,» lisas Evans.

Rally Estonial sõitmise põhiline eesmärk on Evansil ettevalmistus augusti alguses toimuvaks Soome MMi ralliks. «Ma usun, et saame Eestist hea tunnetuse, kuidas kiiretel teedel sõita. Saame proovida võistlusolukorras erinevaid lahendusi. See kõik on vajalik, sest viimane MMi etapp Sardiinias oli võrdlemisi aeglane.»

Kuigi Evansile on tegu Rally Estonia debüüdiga, on tema kaardilugeja Scott Martin võistlusel osalenud suisa kolmel korral. Mullu teenis ta koos Craig Breeniga startides kolmanda koha. Evansi sõnul tuleb kaardilugeja kogemus mingil määral kasuks, kuid ees ootab sellegipoolest suur töö. «Legendi pean ikkagi enda järgi kirja panema,» tõdes ta.

MMi sarjas hoiab Evans kaheksa etapi järel suure kolmiku (Ott Tänak, Sebastien Ogier ja Thierry Neuville –toim) järel neljandat kohta. Liider Tänakule kaotab ta küll juba 72 punktiga, kuid edestab viiendal kohal olevat tiimikaaslast Teemu Sunineni 16 punktiga.

Tema seis võiks olla veelgi parem, kuid Korsika rallil tabas teda karm saatus. Liidrikohal sõites purunes punktikatsel auto rehv ning kuigi uelslane lõpetas ralli kolmandal kohal, oli see tema karjääri üks valusamaid momente. 

Esimesena ruttas Evansit lohutama eestlane Tänak. «Ma tean, kui keeruline on selliseid asju vastu võtta. See võit oleks pidanud sinu oma olema, aga me kõik teame, et see spordiala võib mõnikord väga julm olla,» jagas Tänak Evansi kaotusvalu. 

Neli rallit hiljem pidi samasuguse kaotuse üle elama ka eestlane. Sardiinia ralli punktikatsel kadus liidrikohal sõites tema autolt roolivõim ning Tänak lõpetas ülitugevast esitusest hoolimata ralli viiendal kohal.

 

Elfyn Evans Portugali rallil 2019. (Photo by MIGUEL RIOPA / AFP)

FOTO: MIGUEL RIOPA / AFP

Lisaks Korsika rallile on Evans tänavusel hooajal WRC-sarjas poodiumile pääsenud veel Mehhikos, kus lõpetas samuti kolmandana. Kaks korda on ta olnud neljas (Tšiili ja Sardiinia), kaks korda viies (Rootsi ja Portugal). Hooaja avaetapi Monte Carlos uelslane katkestas.

Stabiilset sõitu näitaval Evansil on WRC-sarjas käsil viies täispikk hooaeg. Parima tulemuse tegi ta tunamullu, kui lõpetas hooaja kokkuvõttes viienda kohaga. Hooaja pärliks oli aga karjääri esimene võit, mis sündis kodupubliku ees. Tänavusest aastast võiks kujuneda aga tema karjääri parim.

«Ma arvan, et ma olen oma parimal tasemel. Kui mul on võimalik võidelda rallivõitude eest, annab see lisamotivatsiooni. Ma pean seda vormi hoidma,» ütles ta.

Kui mõelda Rally Estonia peale, siis Evans pigem esikohanõudlejate hulka ei kuulu. Esiteks piirdub tema kogemus Eestis sõitmisega vaid testisõitudega. Samuti pole Evansil märkimisväärseid tulemusi Soome rallilt. WRC autoga on ta Jyväskylä teedel kihutanud neli korda ning parimal juhul on ta lõpetanud seitsmendana (2014 ja 2018).

Elfyn Evans (30)

WRC rallisid: 84

WRC etapivõite: 1

WRC poodiumikohti: 9

WRC kiiruskatse võite: 42

WRC tulemused hooaja lõikes: 8. koht (2014), 7. (2015 ja 2018), 5. (2017).

2019. aasta koht WRC üldarvestuses (8/14): 4

Tagasi üles