Vormelimaailma suured muutused

Karl-Joosep Küngas
Copy
Uue disainiga vormel, millesarnaseid võib võidu kihutamas näha juba 2021. aastal.
Uue disainiga vormel, millesarnaseid võib võidu kihutamas näha juba 2021. aastal. Foto: XPB/XPB Images/Press Association Images

Viimastel aastatel on vormel 1s domineerinud Mercedese ja Ferrari sõitjad ning seda puhtalt seetõttu, et nende auto on teistest palju võimekam. See muudab pealtvaatajatele sõidu jälgimise üsna igavaks, sest möödumisi nähakse kõrges mängus tavaliselt vaid tänu boksipeatuse taktikatele ning pärast esimest ringi on kõik tihti juba otsustatud. Nüüd asus olukorda parandama FIA, kes seadis 2021. aastaks autodele uued regulatsioonid, mis peaksid meeskonnad võrdsemasse seisu viima.

Konkurentsivõimelisem võistlussari

Silmatorkava muutusena loodi esimest korda F1 ajaloos tiimidele eelarve ülemmäär, milleks on veidi vähem kui 160 miljonit eurot. See peaks andma ka väiksematele meeskondadele võimaluse konkurentsivõimelisemad olla. Summa hulka kuuluvad kulutused, mis on seotud auto arendamise, turunduse ja sõitjate palkadega.

Suur probleem oli ka vähene möödumiste arv võidusõitude jooksul. Peamiseks põhjuseks arvatakse olevat kuni 40-protsendine surujõu kadumine teise auto tuules sõites. 2021. aasta disainiga masinatel peaks see kadu olema ainult viis kuni kümme protsenti. Tulemus saavutatakse sellega, et õhuvoog suunatakse üles, ja see ei tohiks tagumist autot nii palju mõjutada. Sel moel peaks võidusõitjatel olema võimalus rohkem möödasõite sooritada.

Lisaks reguleeriti mõningaid tehnilisi nüansse. Reeglitega hakatakse piirama võistlusnädalavahetusel tehtavate uuenduste arvu. Sellega vähendatakse arenduste maksumust.

Ainsana jääb puutumata mootor, kuid selle üks osa – summuti – lisati limiteeritud osade hulka. Iga piloot võib hooaja jooksul kasutada kuut eri osa, kuid iga järgmine toob kaasa juba karistuse.

Võistlussari muutub kaasahaaravamaks

Autod muutuvad uuenduste tagajärjel 25 kilo raskemaks. Peamised kaalu suurendajad on uued rehvid, kere ülesehitus ning mootoriosade materjal. Olgugi et raskem auto tähendab väiksemat kiirust (umbes kaks sekundit ringi kohta), võidetakse kõvasti auto koguhinnas.

Mõni sõitja on reeglimuudatustest vaimustuses. Tänavu Renault’s kihutav austraallane Daniel Ricciardo lubas pakkuda rahvale vägevat sõud. «Kui teised mööduvad korraga ühest autost, siis mina möödun ühe manöövriga kahest autost! Seda peab nägema!» lausus Ricciardo.«See paneb ka mind rohkem pingutama, sest pean paremini kaitsma. Ma ei usu, et möödasõite on lihtne teha, sest kõik üritavad paremini kaitsta. Aga rohkemate möödumisvõimaluste olemasolu teeb sõidu põnevamaks,» leidis ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles