Mis on mis? Ekspert tutvustab WRC-kalendrit

Karl Juhkami
, reporter
Copy
MM-rallil tõusis Ott Tänak esimest korda poodiumile just koos Kuldar Sikuga, kui saavutas 2012. aasta septembris Sardiinias kolmanda koha.
MM-rallil tõusis Ott Tänak esimest korda poodiumile just koos Kuldar Sikuga, kui saavutas 2012. aasta septembris Sardiinias kolmanda koha. Foto: GIUSEPPE CACACE / AFP / Scanpix

Kuigi tänavusele MM-karussellile annavad suures plaanis tooni vanad ja tuttavad võidukihutamised, leiab nimekirjast ka kolm uut rallit: Keenia, Uus-Meremaa ja Jaapan. Esimene etapp Monte Carlos on küll selja taga, kuid 12 rallit seisab veel ees. MM-kalendrit kirjeldab aastatel 2010–2012 Ott Tänaku navigaatorina töötanud ja kokku enam kui sajal MM-rallil kihutanud kaardilugeja Kuldar Sikk.

Rootsi

  • Toimumisaeg: 13.–16.02
  • Pinnas: lumine
  • Kiiruskatseid: 19
  • Kogupikkus: 301,26 km
  • Tänaku viimased kolm tulemust: 1. koht (2019), 9. koht (2018), 2. koht (2017)

Asjatundja kommentaar: «Rootsis sõltub palju ilmast. Korralikud talveolud meeldivad kõigile, kuid lumesaju korral peavad esimesed sõitjad teistele teed puhastama. Mullu näitas Ott täielikku ülevõimu ja teisest päevast talle vastaseid ei leidunudki. Tegelikult toimub osa Rootsi ralli katsetest hoopis Norras. Iseloomult on Norra teed veidi kitsamad ja lumi on teelt freesiga ära lükatud. Korraliku talve puhul tekib kohati tunnelis sõitmise efekt.»

Mehhiko

  • Toimumisaeg: 12.–15.03
  • Pinnas: kruus
  • Kiiruskatseid: 24
  • Kogupikkus: 325,28 km
  • Tänaku viimased kolm tulemust: 2. koht (2019), 14. koht (2018), 4. koht (2017)

Asjatundja kommentaar: «Mehhiko on tavapäraselt kalendri esimene kruusaralli. Kuna see toimub umbes 2000 meetrit üle merepiiri, ei saa autod hõreda õhu tõttu täisvõimsusel sõita. Tavaliselt on seal ka kõrge õhutemperatuur, mis ühes kõrgusega tekitab erinevaid tehnilisi probleeme. Mehhiko teed on väga liivased ja esimesena startijad saavad tavaliselt suure ajalise kaotuse.»

Argentina

  • Toimumisaeg: 30.04–3.05
  • Pinnas: kruus
  • Kiiruskatseid: –
  • Kogupikkus: –
  • Tänaku viimased kolm tulemust: 8. koht (2019), 1. koht (2018), 3. koht (2017)

Asjatundja kommentaar: «Kiired, kuid kohati kivised katsed on iga aasta Argentinas oma lõivu nõudnud. Ka ilm on olnud heitlik ja vihmasajud, mis tekitavad veetakistusi, pole haruldased. Samas võib kogu ralli ajal paista päike. Selleks ralliks hakkab ilmselt selguma, kes on põhilised tiitlipretendendid, kuid kindlasti pole asjad veel paigas.»

Portugal

  • Toimumisaeg: 21.–24.05
  • Pinnas: kruus
  • Kiiruskatseid: –
  • Kogupikkus: –
  • Tänaku viimased kolm tulemust: 1. koht (2019), katkestamine (2018), 4. koht (2017)

Asjatundja kommentaar: «Porto ümbruses toimuv kolmas kruusaralli annab juba selge ülevaate jõujoontest. Mais toimuv ralli võib kohati ilmaga üllatada, seega on rehvivalik oluline. Kuivades oludes on halb esimesena startida, sest pead teistele teed puhastama. Katsed on erineva natuuriga, mistõttu juhtub seal tavaliselt palju.»

Sardiinia

  • Toimumisaeg: 4.–7.06
  • Pinnas: kruus
  • Kiiruskatseid: –
  • Kogupikkus: –
  • Tänaku viimased kolm tulemused: 5. koht (2019), 9. koht (2018), 1. koht (2017)

Asjatundja kommentaar: «Sardiinia on keeruline kruusaralli, mis on läbi ajaloo Eesti rallimehi soosinud. Eelmisel aastal muidugi mitte… Oti viimase katse draamat mäletavad ilmselt kõik rallifännid. Liivane pinnas, kõrged temperatuurid ja kitsad teed panevad proovile kõik. Pärast seda rallit minnakse suvepuhkusele ja teadmine, kes võitlevad MM-tiitli nimel, hakkab võtma kuju.»

Keenia

  • Toimumisaeg: 16.–19.07
  • Pinnas: kruus
  • Kiiruskatseid: –
  • Kogupikkus: –
  • Tänaku viimased kolm tulemust: –

Asjatundja kommentaar: «Keenia on uus kõigile sõitjatele. Igas tiimis on küll tööl inimesi, kes on kunagi safarirallil käinud, kuid viimasest MM-rallist Aafrika mandril on möödas juba üle 15 aasta. Keeruline öelda, mis seal sõitjaid ja autosid ees ootab. Korraldajad pingutavad kõvasti, kuid suurimad kartused on seotud turvalisusega, sest nii metsik loodus kui ka kuritegevus pole just kõige lihtsamini kontrollitavad.»

Soome

  • Toimumisaeg: 6.–9.08
  • Pinnas: kruus
  • Kiiruskatseid: –
  • Kogupikkus: –
  • Tänaku viimased kolm tulemust: 1. koht (2019), 1. koht (2018), 7. koht (2017)

Asjatundja kommentaar: «Legendaarne ralli, kus autod on kohati rohkem õhus kui maas. Soome on üks kiiremaid võidukihutamisi kalendris, mistõttu on see ka paljude sõitjate lemmik. Katsed on väga nauditavad ja sealne fiiling eriline. MM-tiitli nimel heitlejad on selleks ajaks ilmselt juba selged, mistõttu on iga punkt nüüd kulla hinnaga.»

Uus-Meremaa

  • Toimumisaeg: 3.–6.09
  • Pinnas: kruus
  • Kiiruskatseid: –
  • Kogupikkus: –
  • Tänaku viimased kolm tulemust: katkestamine (2012)

Asjatundja kommentaar: «Ralli, mis on katsete ja vaadete poolest üks maailma parimaid. Uus-Meremaa teede eripära seisneb selles, et sealsetele teedele omane positiivne kalle lubab kurve läbida eriti suure hooga. Kui Austraalias pidi olema eriti ettevaatlik, sest iga ämblik, madu või putukas on mürgine, siis Uus-Meremaal on loodus ohutu.»

Türgi

  • Toimumisaeg: 24.–27.09
  • Pinnas: kruus
  • Kiiruskatseid: –
  • Kogupikkus: –
  • Tänaku viimased kolm tulemust: 16. koht (2019), 1. koht (2018), katkestamine (2010)

Asjatundja kommentaar: «Kolmandat aastat Marmarise kuurortlinna ümber sõidetav ralli on raskuse poolest kindlasti TOP 3-s. Palav ilm ja kive täis rööpas teed on iga aasta tekitanud kõvasti probleeme. Segada võivad ka tolm ja lahtised kivid. Esimesena startida pole kindlasti lihtne, sest lahtist liiva ja kruusa on palju. Türgis tuleb sõita kiiresti, ent ilma vigadeta, mida on lihtne öelda, kuid raske teha.»

Saksamaa

  • Toimumisaeg: 15.–18.10
  • Pinnas: asfalt
  • Kiiruskatseid: –
  • Kogupikkus: –
  • Tänaku viimased kolm tulemust: 1. koht (2019), 1. koht (2018), 1. koht (2017)

Asjatundja kommentaar: «Saksamaa ralli toimub sel aastal esimest korda sügisel. Kui viinamarjaistanduste vahel kulgevad asfaltteed ja Baumholderi militaarpiirkond on igal aastal üllatanud keerulise ilmaga, siis oktoobris pole midagi paremat loota. Sel ajal korjatakse ka viinamarju, mistõttu võidakse kasutada palju uusi katseid. Erinevalt kruusarallist on asfaldil esimesena startimine hea, sest tee on puhtam ja pigem lähevad olud iga autoga libedamaks. Ilma info peab olema hea ning rehvivalik õige, siis palju lihtsam! Ott ja Martin on Saksamaal alati tugevad olnud ning loodetavasti läheb see ka nii sellel aastal.»

Wales

  • Toimumisaeg: 29.10–1.11
  • Pinnas: kruus
  • Kiiruskatseid: –
  • Kogupikkus: –
  • Tänaku viimased kolm tulemust: 1. koht (2019), 19. koht (2018), 6. koht (2017)

Asjatundja kommentaar: «Kes pole varem näinud, et vihm sajab risti, on Walesi teretulnud. See ralli on üliraske, sest võistluspäevad on pikad, ilm sombune ja tuuline ning katsed muutuva pidamisega. Klassikaline Wales tähendab ka udu, mistõttu võivad vahed venida pikaks, kuid sellegipoolest on katsed kiired ja nauditavad. Pingutama peab palju – ilmaennustus, seadistus ja rehvivalikud on üliolulised. Kui Walesis sajab, on esimesena startijal isegi väike eelis.»

Jaapan

  • Toimumisaeg: 19.–22.11
  • Pinnas: asfalt
  • Kiiruskatseid: –
  • Kogupikkus: –
  • Tänaku viimased kolm tulemust: –

Asjatundja kommentaar: «Peame lootma, et hooaja viimasel (asfaldi)rallil on auto number kaheksa esimesena stardis. Jaapanis on sõidetud ka varem, kuid seda üle kümne aasta tagasi, kui kihutati kruusal. Raske ennustada, mis seal sõitjaid ees ootab, kuid loodetavasti saab olema põnev võistlus. Jaapan oma kultuuri ja loodusega pakub kindlasti ilusaid vaateid.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles